مدیریت شهری قم در چهار سال گذشته تحولی چشمگیر در توسعه شبکه معابر ایجاد کرده و 40 کیلومتر معبر جدید، شامل بزرگراهها و معابر اصلی، به زیرساختهای شهری افزوده است.
سیدمحمدحسین دهناد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به حوزه حملونقل، با دستهبندی رویکردهای مشخص شده و خلاصهای از اقدامات مدیریت شهری در سالیان گذشته، گزارشی گذرا از پروژههایی که در اثر این تغییر رویکردها عملیاتی شده است، ارائه داد و اظهار کرد: در حوزه شبکه معابر، طی چهار سال گذشته، با توجه به اهمیت این موضوع، حدود 40 کیلومتر معبر به شبکه حملونقل قم افزوده شده است که بخشی از آن به صورت بزرگراهی و بخش عمده به صورت شریانی و اصلی است، همچنین حدود 50 کیلومتر معبر فرعی در مناطق مختلف شهر احداث شده است. لازم به ذکر است که بسیاری از این پروژهها مستلزم انجام توافق و تملک املاک شخصی بوده که با پیگیریهای لازم محقق شده است.
وی گفت: در همین دوره، پروژههای مهمی در زمینه مدیریت ترافیک به بهرهبرداری رسیدهاند. از جمله میتوان به احداث تقاطعهای غیرهمسطح نماز، شهدای پرواز، شهدای مدافع سلامت و همچنین تقاطعهای متصلکننده محور پیامبر اعظم به محورهای حکیم، عماریاسر اشاره کرد. در کنار این پروژههای تکمیلشده، هماکنون پروژههای مهم دیگری از جمله تقاطع امام موسی صدر در حال احداث است. همچنین، پروژههای تقاطع سپاه و تقاطع حافظه مرجعیت نیز قراردادشان منعقد شده و انشاءالله کارگاههای اجرایی آنها در روزهای آینده فعال خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در حوزه هوشمندسازی، شاهد افزایش قابلتوجهی در تعداد تقاطعهای هوشمند بودهایم. در حال حاضر حدود 40 تقاطع هوشمند در سطح شهر فعال است که با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی و انجام اصلاحات هندسی لازم، تجهیز شدهاند.
دهناد عنوان کرد: در بخش ایمنی، اقدامات گستردهای صورت گرفته است. آمارهای مربوط به تصادفات، فوتیها و مجروحین در سالیان گذشته رصد شده و تغییرات مثبت حاصل از این اقدامات مشهود است. در حال حاضر حدود 280 دوربین نظارتی در سطح شهر فعال هستند. در حالی که در سال 1400 تنها 13 دوربین ثبت تخلف داشتیم، اکنون بیش از 92 سیستم ثبت تخلف در معابر شهر نصب شده است که به افزایش ایمنی و انضباط ترافیکی کمک شایانی میکند.
وی تصریح کرد: در زمینه ایمنی عابران پیاده نیز اقدامات مؤثری انجام شده است. مکانیزاسیون پلهای عابر پیاده که در سطح شهر شاهد آن هستیم، از جمله این اقدامات است. سال گذشته تعدادی از این دستگاهها نصب شد و برای امسال نیز پیشبینی شده است که 30 دستگاه آسانسور عابر پیاده در 15 نقطه (در دو طرف معابر) راهاندازی شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: در نهایت، در حوزه آموزش و فرهنگ ترافیکی، سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم امسال اعتبار بسیار خوبی معادل 5 میلیارد تومان را صرفاً به آموزشهای ترافیکی و برنامههای اصلاح رفتارهای ترافیکی اختصاص داده است که نشان از عزم جدی در این زمینه دارد. در راستای آموزش و فرهنگسازی ترافیکی، برنامههای مفرح و آموزشی متنوعی طراحی شده که مفاهیم مرتبط با الگوهای صحیح ترافیکی را به مخاطبان، به ویژه دانشآموزان، منتقل میکند. این برنامهها از روز گذشته آغاز شده و طی روزهای آینده، تعداد قابلتوجهی از دانشآموزان از این برنامههای آموزشی بهرهمند خواهند شد.
دهناد یکی از چالشهای اصلی در حوزه حملونقل شهری را کمبود فضای پارکینگ در سطح شهر بوده دانست و افزود: در این راستا، طی سالیان گذشته، اقدام به احداث چندین پارکینگ جدید شده است. در ماههای آینده، پارکینگ واقع در خیابان امام خمینی با ظرفیتی بیش از 300 خودرو، در یکی از نقاط پرتراکم و پرتردد شهر، به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین، پارکینگ زیرسطحی دوطبقه منفی در خیابان آذر با حدود 200 جای پارک و پارکینگهای همسطح دیگر در محدوده گلزار و امامزاده موسی مبرقع و چهل اختران احداث و آماده بهرهبرداری شدهاند.
وی بیان کرد: در حوزه هوشمندسازی و اطلاعرسانی پارکینگها، سامانههایی راهاندازی شده است که به صورت برخط و لحظهای، ظرفیتهای خالی پارکینگهای عمومی را نمایش میدهند و به رانندگان در یافتن جای پارک کمک میکنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم به مصوبه شورای اسلامی شهر در خصوص وجوه دریافتی بابت «حذف و کسر پارکینگ» از مالکین ساختمانهایی که به دلایل مختلف قادر به تأمین پارکینگ در ملک خود نیستند اشاره و بیان کرد: بر اساس این مصوبه، تمامی وجوه دریافتی در حسابی جداگانه و تحت نظارت دقیق قرار گرفته است تا صرفاً برای احداث پارکینگهای عمومی هزینه شود. به عنوان مثال، از سال 1397 تا 1402، رقمی بالغ بر 500 میلیارد تومان از این طریق جمعآوری شده بود که در گذشته ممکن بود نظارت کافی بر هزینه کرد آن وجود نداشته باشد. اما با اجرای مصوبه مذکور، این منابع به طور مشخص برای توسعه فضاهای پارکی هدایت شده که یکی از دلایل موفقیت در احداث پارکینگهای جدید در سالهای اخیر بوده است.
دهناد خاطرنشان کرد: پروژه مهم «صحن کریمه اهل بیت (ع)» یا بست شرقی حرم حضرت معصومه (سلامالله علیها) نیز که از دهه 70 به عنوان یک آرزوی دیرینه و طرحی با اهمیت برای شهر قم مطرح بوده، با پیگیریهای جدی در دست اجرا قرار دارد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی کلید خورده و در یک تا دو ماه اخیر، فعالیت کارگاه آن به طور نسبی افزایش یافته است. عملیات اجرای فونداسیون در قطعه اول پارکینگ آغاز شده است. لازم به ذکر است زیربنای این پروژه حدود صد هزار متر مربع میباشد.
وی عنوان کرد: مطالعهای در زمینه ترافیک با هدف تهیه مدل اقتصادی برای ساخت پارکینگها انجام شده تا مشوقهایی برای توسعه این فضاها در سطح شهر ایجاد شود. نتایج این مطالعات در اختیار حوزه سرمایهگذاری قرار گرفته است. همچنین یک مطالعه مهم دیگر که در مجموعه معاونت حملونقل صورت گرفته، مربوط به طراحی «مسیرهای ایمن به سمت مدارس» است. در این طرح، منطقه 2 و 6 به عنوان پایلوت انتخاب شده و مدارس منتخب در دو منطقه مشخص شدند. مسیرهای اصلی تردد دانشآموزان از منزل تا مدرسه طراحی شده و با توجه به اولویتبندی و اعتبارات پیشبینی شده، به مرور تکمیل و اجرایی خواهند شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم به مسئله «نگهداشت زیرساختها» اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم از لحاظ هزینهای مقایسهای داشته باشیم، هزینههای نگهداشت در چهار پنج سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. نگهداشت زیرساختهای شهری به عنوان یکی از صنایع مهم در جهان شناخته میشود و در شهرداری قم نیز پروندهای در این زمینه گشوده شده و پروژههایی برای افزایش دوام زیرساختها در حال انجام است.
دهناد در پایان تصریح کرد: مجموعه معاونت فنی و عمرانی، 3 اقدام اساسی انجام دادهاند که به طور خلاصه اشاره میکنم: 1. مطالعات با اسکنرهای جادهای: در سه سال گذشته، دستگاههای اسکنر جادهای در سطح شهر تردد داشتهاند. این دستگاهها تمامی آسفالت معابر اصلی با عرض بیش از 12 متر را اسکن کرده و بر اساس دادههای جمعآوری شده، اقدامات و پیشنهاداتی برای بهینهسازی نگهداشت ارائه میدهند.
به گفته وی، هدف این است که با توجه به افزایش چند برابری هزینه تولید آسفالت نسبت به سالهای گذشته، بتوانیم با بهترین روشها، عمر مفید آسفالتهای موجود را حفظ و افزایش دهیم. 2. ترمیم و نگهداری پلها و تقاطعهای غیرهمسطح: این اقدام که در سالیان قبل نیز انجام میشد، همچنان به عنوان یک پروژه مستمر در حال اجرا است. 3. افزایش دوام محدودههای آسفالتی: در کارخانه آسفالت امیرکبیر قم، اقدامات و تغییراتی برای افزایش کیفیت و دوام مخلوطهای آسفالتی صورت گرفته است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه