علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، تأکید کرد که تنها با طراحی برنامه درسی پژوهشمحور میتوان مشارکت ۵۰ درصدی دانشآموزان در فعالیتهای پژوهشی را به واقعیت تبدیل کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه بیستوششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور که امروز یکشنبه 23 آذرماه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تحقق هدفگذاری 50 درصدی مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای پژوهشی، صرفاً از مسیر طراحی پژوهشمحور برنامه درسی امکانپذیر است.
وی افزود: مبنای برنامه درسی باید در کلاس درس و در تعامل معلم با محتوای کتاب، بر پژوهش و پژوهشگری استوار شود تا دانشآموز از همان ابتدا از رویکرد حافظهمحوری فاصله بگیرد و برای یافتن پاسخ پرسشهای مطرحشده در کتاب، به تحقیق و پژوهش روی آورد؛ رویکردی که بهصورت طبیعی روحیه پرسشگری و جستوجوگری را در دانشآموز تقویت میکند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات انجامشده در کنار اصلاح رویکردهای برنامه درسی گفت: تقویت زیرساختهای پژوهشی در آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی، کتابخانههای مدرسهای و کلاسیک، اتصال دانشآموزان به کتابخانههای بزرگ و مرجع کشور و حتی کتابخانههای معتبر جهانی اشاره کرد.
کاظمی ادامه داد: ایجاد موقعیتهای پژوهشی رقابتی برای افزایش انگیزه در میان دانشآموزان و معلمان نیز از طریق برگزاری جشنوارهها دنبال میشود.
وی با اشاره به برخی رویدادهای موجود گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره الگوهای برتر تدریس ویژه معلمان از جمله برنامههای فعال در این حوزه است؛ البته این اقدامات را کافی نمیدانیم و معتقدیم پژوهشگری باید متناسب با سطح کلاس، ظرفیت منطقهای و شرایط بومی هر محیط آموزشی طراحی و اجرا شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارزیابی عملکرد سه سال اخیر این وزارتخانه تصریح کرد: ضریب نفوذ فعالیتهای پژوهشی در میان معلمان و دانشآموزان نسبت به سه سال گذشته حدود 10 برابر افزایش یافته است، اما با استانداردهای مطلوب فاصله قابل توجهی داریم. حداقل باید مشارکت 30 درصدی معلمان محقق شود و برایبرای دانشآموزان نیز هدفگذاری مشارکت بالای 50 درصد را در یک بازه زمانی کوتاه دنبال میکنیم.
کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات بینالمللی وزارت آموزش و پرورش و سفر اخیر خود به قطر گفت: این سفر یکی از مهمترین سفرهای کاری ما بود و اتفاقی کمنظیر در حوزه آموزش ایرانیان خارج از کشور رقم خورد.
وی افزود: دولت و وزارت آموزش قطر، فضایی آموزشی به مساحت یک هکتار و به ارزش بیش از سه همت را در اختیار دانشآموزان ایرانی قرار دادند؛ اقدامی که تقریباً هیچ کشوری در دنیا آن را انجام نمیدهد. علاوه بر واگذاری این فضا، حدود 500 میلیارد تومان نیز برای تعمیر، تجهیز و استانداردسازی آن هزینه شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت این رویداد گفت: وزیر آموزش قطر شخصاً در آیین افتتاح این مدرسه حضور یافت؛ موضوعی که در عرف جهانی نیز امری غیرمعمول محسوب میشود. همزمان با این اتفاق، توسعه دیپلماسی آموزشی و گسترش روابط دوجانبه آموزشی نیز در دستور کار قرار گرفت و نشستها و دیدارهای فشرده و مؤثری برگزار شد. این سفر کاری یکروزه، با وجود فشردگی، دستاوردهای قابل توجهی برای آموزش کشور به همراه داشت.
کاظمی همچنین به تفاهمنامه امضاشده میان وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر در جریان سفر اخیر رئیسجمهور به این کشور اشاره کرد و گفت: برنامهریزیهایی برای اجرای این تفاهمنامه انجام شده است. درباره برخی گمانهزنیها پیرامون تغییرات احتمالی در ساختار وزارت آموزش و پرورش نیز بحثهایی مطرح است، اما در حال حاضر تصمیم و اقدام مشخصی اتخاذ نشده و بررسیها همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه