وزیر آموزش‌وپرورش: مشارکت 30 درصدی معلمان و دانش‌آموزان در پژوهش؛ تحول بزرگ در آموزش‌وپرورش در راه است!

علیرضا کاظمی تأکید کرد که نهادینه‌سازی پژوهش در مدارس و افزایش نقش معلمان و دانش‌آموزان در فعالیت‌های پژوهشی، کلید تحول آینده نظام تعلیم‌وتربیت است.

وزیر آموزش‌وپرورش: مشارکت 30 درصدی معلمان و دانش‌آموزان در پژوهش؛ تحول بزرگ در آموزش‌وپرورش در راه است!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش خبرنگار اجتماعی نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی باید در بدنه آموزش‌وپرورش نهادینه شود و این مأموریت، یکی از وظایف اصلی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش است، زیرا اگر قرار است در آینده اتفاقات مثبتی در نظام تعلیم‌وتربیت رقم بخورد، باید با نسلی پژوهشگر و پرسشگر مواجه باشیم.

وی با تأکید بر فعال‌سازی ساختارهای پژوهشی افزود: شوراهای تحقیقات و ساختارهای پژوهشی در مناطق و استان‌ها باید به‌صورت جدی فعال شوند، چراکه این اقدام، بهترین مسیر برای تقویت ذهن، اندیشه و قدرت تحلیل نسل آینده کشور است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه پژوهش، اساس پیشرفت علمی و توسعه هر نظام آموزشی است، گفت: نگاه علمی مبتنی بر پرسشگری، زیربنای رشد جوامع است و همان‌گونه که در معارف دینی نیز بر تفکر و اندیشیدن تأکید شده، پژوهش شاخص اصلی پیشرفتیا عقب‌ماندگی نظام‌ها به شمار می‌رود.

کاظمی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه پژوهش تصریح کرد: با وجود محدودیت‌ها و موانع متعدد، تلاش‌های ارزشمند و دستاوردهای قابل تقدیری در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش رقم خورده که این مجموعه را به یکی از بخش‌های موفق وزارت آموزش‌وپرورش تبدیل کرده است، اما نباید به این میزان از پیشرفت قناعت کنیم.
عملکرد مجموعه پژوهش وزارت آموزش‌وپرورش روندی رو به رشد داشته است

وی از اقدامات انجام‌شده در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه آموزش متوسطه قدردانی کرد و افزود: ارزیابی‌های کلان نشان می‌دهد عملکرد مجموعه پژوهش وزارت آموزش‌وپرورش روندی رو به رشد داشته و وجود نقشه راه، هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی مناسب، زمینه توسعه رویکردهای پژوهشی و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را برای حل مسائل آموزش‌وپرورش فراهم کرده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به آمار فعالیت‌های پژوهشی گفت: در سال‌های 1400 و 1401، تعداد فعالیت‌ها و تولیدات پژوهشی در محدوده 7 تا 8 هزار متوقف شده بود و تغییر این روند به‌سختی انجام می‌شد، اما امروز شاهد شکل‌گیری جریان‌های جدید و تحولات مثبت در این حوزه هستیم که آینده امیدوارکننده‌ای را برای پژوهش در آموزش‌وپرورش ترسیم می‌کند.

کاظمی با تأکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش خاطرنشان کرد: کشورهایی که در صنعت، فناوری، آموزش و توسعه به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافته‌اند، بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه پژوهش انجام داده‌اند و سرانه هزینه‌کرد پژوهشی در این کشورها قابل مقایسه با بسیاری از کشورها نیست.

وی ادامه داد: پژوهش در آموزش‌وپرورش باید در سه مسیر اصلی دنبال شود؛ مسیر نخست، حوزه سیاست‌گذاری است، به‌گونه‌ای که هیچ تصمیمی در هیچ سطحی بدون پشتوانه پژوهشی اتخاذ نشود. حتی حداقل اقدام این است که پیش از هر تصمیم سیاستی، پژوهش انجام شود و از تجربیات سایر کشورها برای جلوگیری از تکرار خطاها استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در حوزه‌هایی نظیر نقشه راه سند تحول بنیادین، ساختار نظام تعلیم و تربیت و سایر مسائل کلان، پژوهش‌های ارزشمندی انجام داده و مطالعاتی از جمله در زمینه کاهش تنوع مدارس در حال ارائه است که حرکت به سمت کاهش تنوع مدارس یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

کاظمی تصریح کرد: اگرچه در سند تحول بنیادین، زیرنظام مستقلی به پژوهش و ارزشیابی اختصاص داده شده است، اما همچنان فاصله قابل‌توجهی میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در نظام برنامه‌ریزی، برنامه درسی و نهادینه‌سازی رویکرد پژوهشی وجود دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 190323
۲۳ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۸:۰۴ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
کنایه امیرحسین قیاسی به پسر بی لیاقت بردپیت!🤣 کاش بابای من بردپیت بود، شایدم هست خیلی شبیهیم! (فیلم)