انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد با برنامه‌های نوآورانه، پژوهش کاربردی را در هفته پژوهش زنده می‌کند!

دبیر انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد از برگزاری مجموعه‌ای از کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و چالش‌های نوآورانه در هفته پژوهش خبر داد که با تمرکز بر تقویت پژوهش کاربردی و توانمندسازی دانشجویان طراحی شده است.

انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد با برنامه‌های نوآورانه، پژوهش کاربردی را در هفته پژوهش زنده می‌کند!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

محمد امین علینقی حسین، دبیر انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با نمابان و به نقل از ایسنا، درباره برنامه‌های هفته پژوهش اظهار کرد: انجمن علمی رباتیک با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت، مجموعه‌ای از برنامه‌های تخصصی شامل کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های علمی، نمایشگاه پروژه‌های دانشجویی و چالش‌ها و مسابقات نوآورانه پیش‌بینی کرده است. محور اصلی برنامه‌ها تقویت پژوهش کاربردی و توانمندسازی دانشجویان در حل مسائل واقعی حوزه مهندسی است.

وی با اشاره به کاهش فعالیت انجمن در دوران کرونا، تاکید کرد؛ هدف امسال بازفعال‌سازی تدریجی انجمن، افزایش برنامه‌ها و بازگشت به سطح پیشین فعالیت‌هاست. مهم‌ترین چالش دانشجویان برای ورود به فعالیت‌های پژوهشی، نبود مسیر هموار و محدودیت زمانی است و بسیاری از دانشجویان، به‌ویژه ساکنان تهران، به دلیل طولانی بودن مسیر رفت‌وآمد، زمان کافی برای مشارکت منسجم در پژوهش ندارند.

علینقی حسین درباره حمایت دانشگاه گفت: با وجود تلاش‌های انجام‌شده، میزان حمایت‌ها برای انجمن‌ها به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی مانند رباتیک، کافی و پایدار نیست. مهم‌ترین خلأها شامل کمبود حمایت مالی مشخص و سالانه، دسترسی محدود به تجهیزات تخصصی جدید و محدودیت زمانی ناشی از برنامه‌ریزی آموزشی فشرده است. افزایش حمایت مالی از انجمن‌های علمی تأثیر مستقیمی بر کیفیت پروژه‌ها و سطح مشارکت دانشجویان دارد.

وی گفت: بخشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان منجر به تولید نمونه‌های اولیه، پروژه‌های کاربردی و ارائه راه‌حل‌های عملی شده است. پیشینه انجمن در کسب مقام‌های برتر ملی و بین‌المللی نشان‌دهنده ظرفیت بالای دانشجویان در پژوهش کاربردی است و برنامه انجمن همچون گذشته شرکت در مسابقات جهانی و کسب مقام اول را دنبال می‌کند.

دبیر انجمن علمی رباتیک درباره تمرکز هفته پژوهش امسال گفت: هدف اصلی تقویت مهارت حل مسئله، پژوهش کاربردی، کار تیمی و یادگیری مبتنی بر پروژه است و مسیر پژوهش برای دانشجویان شفاف‌تر، قابل‌دسترس‌تر و عملی‌تر خواهد شد. موانعی مانند نبود زمان کافی، طولانی بودن مسیر رفت‌وآمد، تجهیزات محدود، حمایت مالی کم و ساختار آموزشی غیرمنعطف باعث دلسردی دانشجویان می‌شود و ارائه تجربه‌های موفق اولیه و حمایت‌های پایدار می‌تواند انگیزه پژوهشی را دوباره تقویت کند.

وی درباره اصلاح ساختار آموزشی دانشگاه گفت: با توجه به وجود چندین مرکز نوآوری و کارآفرینی، پیشنهاد شده کلاس‌های سه‌واحدی به جای دو نشست یک‌ساعته و ۷ دقیقه‌ای، در قالب سه نشست یک‌ساعته برگزار شوند. کلاس‌های دو واحدی در یک نشست ۹۰ دقیقه‌ای و درس‌های یک‌واحدی غیرعملی در یک نشست یک‌ساعته ارائه شوند. درس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی همان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه باقی بمانند. این تغییرات موجب آزاد شدن زمان قابل توجهی در هفته می‌شود تا دانشجویان بتوانند در پژوهش، مهارت‌آموزی، پروژه‌های فناورانه و فعالیت‌های انجمنی مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

دبیر انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد در پایان خاطرنشان کرد: با وجود شرایط پس از کرونا، انجمن توانسته فعالیت‌های پژوهشی را مجدداً احیا و منسجم کند و اجرای پروژه‌هایی مانند بوت‌کمپ پهپادسازی شاهد، جذب و آموزش دانشجویان جدید و بازسازی شبکه ارتباطی با اساتید، فارغ‌التحصیلان و پیشکسوتان تیم امید از مهم‌ترین دستاوردها بوده و هدف انجمن بازگشت به دوره اوج فعالیت و حضور قدرتمند در مسابقات ملی و بین‌المللی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 190085
۲۳ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۷:۳۵ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
امیرحسین قیاسی به زن خودش هم رحم نکرد: تازه بعد از ازدواج فهمیدم دماغ زنم بزرگه! گفت امیر فرش بخر برای خونه، گفتم دماغت خیلی کوچیکه فرش هم میخوای؟! +فیلم