با اجرای رسمی طرح بنزین سه نرخی از صبح شنبه، سهمیه بنزین برخی خودروها به طور ناگهانی قطع شد؛ آیا حذف کامل کارت سوخت نزدیک است؟
بررسی جدید اخبار و شایعات در اولین روز اجرای بنزین ۵۰۰ هزار تومانی. در این مطلب بخوانید که آیا بنزین در مسیر تکنرخی شدن کامل است و باید منتظر حذف کامل کارت سوخت باشیم یا…
طرح بنزین 3 نرخی از بامداد شنبه 22 آذر 1404، به شکل رسمی در سراسر کشور اجرا شد.
دولت با تغییراتی ناچیز در میزان سهمیهبندی خودروها به استقبال بنزین 5000 تومانی رفته و آنطور که گزارشهای رسمی نشان میدهند جز چند دقیقه در همان ساعات اولیه بامداد، فعلا زیرساختها بدون مشکل کار میکنند. با این حال سوالات متعددی ذهن مردم را درگیر کرده و بعضیها درباره اینکه سهمیه کدام خودروها قطع میشود یا راجعبه مواردی مثل میزان ذخیره سهمیه در کارت سوخت ابهاماتی دارند. در این نوشته تلاش میکنیم به تمامی سوالات پیرامون اجرای طرح بنزین 3 نرخی، تغییرات نرخ و وضعیت سهمیه خودروهای نوشماره، لوکس و دوگانهسوز به زبانی ساده پاسخ دهیم.
پس از مدتی بحث و گمانهزنی، سرانجام طرح بنزین 3 نرخی از روز شنبه 22 آذر 1404 به مرحله اجرا درآمد. هدف اصلی دولت از این طرح جلوگیری از قاچاق و هدفمندسازی یارانهها عنوان شده است. با این حال، مهمترین پرسش مردم عادی این است که این تغییرات چه تأثیری بر وضعیت مصرف روزانه و هزینههای آنها خواهد داشت؟
سهمیه خودروهای شخصی همچنان در مجموع 160 لیتر در ماه باقی میماند اما نحوه تخصیص قیمت آن تغییر کرده و نرخ سوم نیز معرفی شده است.
|
نرخ بنزین |
حجم سهمیه ماهانه |
قابلیت ذخیرهسازی |
ملاحظات |
|
1500 تومان (سهمیه اول) |
60 لیتر |
تا 6 ماه |
سقف 360 لیتر در کارت سوخت |
|
3000 تومان (سهمیه دوم) |
100 لیتر |
قابل ذخیره نیست |
در صورت عدم مصرف، حذف میشود |
|
5000 تومان (نرخ سوم) |
نامحدود |
– |
برای خودروهای دولتی، لوکس، خودروهای مناطق آزاد و استفاده از کارت اضطراری جایگاه |
بیشتر بدانید | سخنگوی دولت مدعی است سهمیه 160 لیتری (1500 و 3000 تومانی) در حال حاضر نیاز 80 درصد مردم را برطرف میکند و آنها محتاج استفاده از نرخ سوم بنزین نمیشوند. بنابراین در گام نخست فقط حذف سهمیه پرمصرفها و خودروهای دولتی و لوکس در نظر گرفته شده است.
تکلیف برخی گروههای خاص و خودروها در طرح جدید سهمیه سوخت تقریبا مشخص است. دولت اعلام کرده حذف سهمیه برای پرمصرفترینها و خودروهای غیرضروری در اولویت قرار دارد و طبق برآوردهایش با این کار میتواند سهمیه حداقل چهار میلیون و 280 هزار دستگاه خودرو را در این مرحله حذف کند.
سهمیه خودروهای دولتی از روز شنبه 22 آذر 1404 حذف شده تا تنها مجاز به استفاده از بنزین 5000 تومانی باشند. حذف سهمیه خودروهای لوکس (وارداتی) و خودروهای مناطق آزاد نیز قطعی است اما فعلا در فاز اول اجرا نخواهد شد.
به نظر میرسد برخلاف اخبار قبلی، دولت نهایتا از قطع سهمیه دو گروه عمده عقبنشینی کرده است.
سایت انتخاب خودرو برای سهمیه همین حالا فعال است و مالکان چند دستگاه خودرو به مدت یک ماه فرصت دارند خودروی مشمول سهمیه خود را در سامانه ثبت خودرو برای بنزین تعیین کنند. در غیر این صورت کارت سوخت خودرویی که بیشترین مصرف را داشته، به طور خودکار به عنوان کارت اصلی ثبت و کارت سایر خودروها باطل شود.
وضعیت سهمیه تاکسیهای شهری و فعالان بخش تاکسی اینترنتی تقریبا واضح و مشخص است.

سخنگوی دولت مدعی است سهمیه 160 لیتری (1500 و 3000 تومانی) در حال حاضر نیاز 80 درصد مصرفکنندگان را برطرف میکند
با توجه به تغییرات نرخگذاری، نحوه ذخیرهسازی سهمیه در کارت سوخت اهمیت پیدا کرده است:
دولت با هدف جلوگیری از اختلال سامانه درخواست کارت هوشمند سوخت و سامانهای که وظیفه ثبت خودروهای اضافی را برعهده دارد، حذف سهمیه خودروهای نوشماره و تعویض پلاک را به تاخیر انداخته است با این حال در ماههای آتی این سامانهها برای ثبت نهایی و انتخاب کارت اصلی برای مالکان دارای چند خودرو، فعال باقی میمانند.
دولت اعلام کرده در مرحله دوم طرح، اقدامات زیر اجرایی خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است:
اجرای طرح بنزین 3 نرخی و معرفی نرخ 5000 تومانی برای مصرف آزاد و کارت جایگاهها را میتوان یک گام میانی و اصلاحی برای مدیریت ناترازی شدید انرژی و کاهش واردات دانست. هیچ بعید نیست رویکرد آتی دولت در قبال سهمیههای 1500 و 3000 تومانی در آینده تغییر کند.
این سناریو با رویکرد فعلی دولت همخوانی بیشتری دارد و ممکن است در نهایت با کاهش حجم مصرف باعث شود هدف مورد نیاز را تامین کند.
حذف کامل سهمیه دوم خودروهای اضافی: در این فاز، دولت به اجرای کامل بند دوم مصوبه خود میپردازد و با حذف سهمیه 160 لیتری خودروی دوم به بعد هر مالک به کمک سامانه ثبت خودرو برای بنزین یک گام بزرگ در جهت حذف یارانه پرمصرفها برمیدارد.
این سناریو، مطلوب کارشناسان است و تا حدودی میتواند هدف غایی اصلاحات انرژی در ایران به حساب بیاید.
دولت تلاش میکند اثر تورمی افزایش قیمت بنزین را با پرداخت یارانه مستقیم به شکل نقدی یا کالابرگ جبران کند.
آیا دولت در ادامه به حذف سهمیه اول و دوم پیش خواهد رفت؟ پاسخ این سوال تقریباً مثبت است اما بنا به دلایلی این کار را به شکل تدریجی و با احتیاط انجام خواهد داد.
منبع: خبر فوری
بدون دیدگاه