جدایی پیدرپی مدیران و مهرههای کلیدی، ردبول را از درون خالی کرد و پایان دوران طلایی این تیم قهرمان را رقم زد.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، به غیر از مدیر تیم، مدیران سایه، مدیران ورزشی، یک نابغه فنی و شمار زیادی از مهرههای کلیدی دیگر نیز از ردبول جدا شدند؛ فرایندی تدریجی اما پیوسته که در نهایت ساختار تیم قهرمان را از درون تهی کرد.
اعلام اخیر جدایی هلموت مارکو، مشاور موتور اسپورت ردبول در فرمول یک به طور نمادین پایانی است بر نیمه عمر تیمی که سالها بیرقیب بر قله ایستاده بود. تنها در فاصله چند سال، ساختار مدیریتی و فنی ردبول تقریباً به طور کامل دگرگون شده است؛ بهگونهای که از هسته اصلی دوران سلطه، فقط مکس فرستاپن و پیر واشه، مدیر فنی در تیم باقی ماندهاند.
این فروپاشی چگونه آغاز شد؟ چه کسانی رفتند و به چه دلایلی؟ برای پاسخ به این پرسشها باید مسیر چند ساله تحولات ردبول را گام به گام مرور کرد.
ترکهای اولیه؛ پیش از قهرمانیهای پیاپی
حتی پیش از آنکه مکس فرستاپن به قهرمانیهای متوالی دست یابد، نشانههای نخستین فرسایش در ساختار فنی ردبول آشکار شده بود.
دن فالوز، رئیس بخش آیرودینامیک ردبول از نخستین افرادی بود که به فکر تغییر افتاد. این مهندس بریتانیایی با پذیرش سمت مدیر فنی در استون مارتین یکی از مهمترین جابجاییهای فنی سالهای اخیر را رقم زد. تحت هدایت او، استون مارتین در فصل 2023 خودرویی بسیار رقابتی ساخت و حتی به چالشی جدی برای تیمهای برتر تبدیل شد.
هرچند این تیم در فصل 2024 نتوانست همان سطح عملکرد را حفظ کند و فالوز به سرعت جایگاه خود را از دست داد اما این موضوع ارتباطی با دوران حضور او در ردبول نداشت. در حاشیه این انتقال باید به نکتهای مهم اشاره کرد: اندرو آلیسی، رئیس طراحی آیرودینامیک ردبول نیز تقریباً همزمان با فالوز به استون مارتین پیوست؛ اتفاقی که نشان میداد خروج مغزهای فنی تصادفی نیست.

راب مارشال – می 2023
یکی از تأثیرگذارترین ضربهها به بدنه فنی ردبول در اواخر بهار 2023 وارد شد. مکلارن موفق شد راب مارشال، رئیس مهندسی و طراح ارشد ردبول را به خدمت بگیرد؛ فردی که نقش مهمی در موفقیتهای فنی بولز داشت.
مارشال از ژانویه 2024 به عنوان مدیر فنی مهندسی و طراحی مکلارن فعالیت خود را آغاز کرد. درست در همان فصل، تیم بریتانیایی جهشی چشمگیر را تجربه کرد و به سرعت از یک تعقیبکننده صرف به یکی از مدعیان جدی و حتی پیشگامان جدید فرمول یک تبدیل شد. این تحول بیش از هر چیز نشاندهنده ارزش واقعی دانشی بود که از ردبول خارج شده بود.
لی استیونسون – مارس 2024
لی استیونسون یکی از باسابقهترین اعضای ردبول به شمار میرفت. او از سال 2006 با این تیم همکاری داشت و سالها به عنوان سرپرست مکانیکهای مکس فرستاپن فعالیت میکرد. در ادامه، استیونسون به ریاست کل بخش مکانیک ردبول رسید و به یکی از ستونهای عملیاتی تیم تبدیل شد.
با این حال، در آغاز فصل 2024، او تصمیم گرفت ردبول را ترک کند و به پروژه کیک ساوبر بپیوندد. این جدایی نه تنها یک تغییر شغلی ساده، بلکه نشانهای دیگر از جذابیت پروژه آئودی برای نیروهای باتجربه ردبول بود.

آدریان نیوی – می 2024
این انتقال، بدون تردید شوکآورترین خبر سال بود. آدریان نیوی، نابغه بیرقیب طراحی خودروهای فرمول یک به تدریج در ردبول احساس نارضایتی میکرد. به باور بسیاری، تیم به دلایل مختلف نقش او را در توسعه خودروهای قهرمان سالهای اخیر کمرنگ جلوه داد. این مسئله، در کنار فضای متشنج ناشی از رسوایی مربوط به کریستین هورنر شرایط را پیچیدهتر کرد.
مجموع این عوامل باعث شد نیوی به این نتیجه برسد که بیش از حد در یک نقطه متوقف شده و اگر قرار است پیش از بازنشستگی چالشی تازه را تجربه کند، اکنون بهترین زمان است. پس از بررسی گزینههای متعدد، او استون مارتین را برگزید؛ جایی که نه تنها هدایت بخش فنی را بر عهده دارد، بلکه عملاً نقشی فراتر از یک مدیر فنی ایفا میکند و بر کل ساختار تیم تأثیرگذار است.
جاناتان ویتلی – دسامبر 2024
خروج جاناتان ویتلی، مدیر ورزشی ردبول و متخصص قوانین و عملیات مسابقه در اول اوت اعلام شد. با این حال، او تا پایان فصل در تیم باقی ماند و نقش خود را در تکمیل قهرمانی ایفا کرد.
اگر ویتلی میدانست که تنها یک سال بعد، کریستین هورنر از سمت خود کنار گذاشته خواهد شد، شاید تصمیم به ماندن میگرفت اما در آن مقطع، پیشنهاد مدیریت تیم آئودی همراه با یک چالش حرفهای کاملاً تازه فرصتی بود که نمیشد به سادگی از آن گذشت.
سرخیو پرس – دسامبر 2024
سرخیو پرس در فصل 2021 با عملکردی تاریخی در گرندپری ابوظبی و دفاع سرسختانه مقابل لوئیس همیلتون نقش مهمی در نخستین قهرمانی مکس فرستاپن ایفا کرد. با این حال، تا پایان فصل 2024، افت عملکرد او به حدی رسید که دیگر قادر به حمایت مؤثر از فرستاپن در مبارزههای قهرمانی نبود.
ردبول که قرارداد این راننده مکزیکی را تمدید کرده بود، در نهایت ناچار شد با پرداخت غرامتی قابل توجه همکاری را پایان دهد اما ناکامیهای لاوسون و تسونودا در فصل 2025 نشان داد که مشکل اصلی، نه سرخیو پرس، بلکه خودرویی بسیار خاص و سختران بوده است. بر همین اساس، انتظار میرود پرس در سال 2026 با تیم کادیلاک به فرمول یک بازگردد.

کریستین هورنر – ژوئیه 2025
کریستین هورنر در فصل پرتنش 2024 همچنان سکان هدایت ردبول را در دست داشت اما افت محسوس نتایج تیم در فصل 2025 در نهایت حمایت مالکان را از او سلب کرد. بدین ترتیب، ردبول پس از نزدیک به دو دهه بدون رئیس دیرینه خود وارد مرحلهای تازه شد. بندهای فسخ قرارداد هورنر مانع از آن میشود که او دستکم تا بهار 2026 دوباره در فرمول یک فعالیت کند.
مت کوهلر – دسامبر 2025
در ماه اکتبر اعلام شد که مت کوهلر، مکانیک ارشد مکس فرستاپن ردبول را ترک خواهد کرد. مقصد او نیز آئودی است؛ جایی که چهرههای آشنایی مانند ویتلی و استیونسون پیشتر به آن پیوستهاند.
مایکل منینگ، دیوید مارت، تام هارت – دسامبر 2025
کمی پیش از پایان فصل، روزنامه هلندی دی تلگراف از ضربهای جدی به تیم مهندسی فرستاپن خبر داد. دیوید مارت، مهندس موتور به پروژه آئودی پیوست؛ تام هارت، مهندس عملکرد به سمتی ارشدتر در ویلیامز ارتقا یافت و مایکل منینگ، مهندس سیستمهای کنترل (از جمله مسئول مراحل استارت) با عنوان کلی «آماده برای یک چالش جدید» از تیم جدا شد.
جالب آنکه منینگ قصد داشت پس از فصل 2024 ردبول را ترک کند اما در نهایت یک فصل دیگر در کنار مکس باقی ماند.
ویل کورتنی – پایان 2025
اگرچه در رسانهها اغلب نام هانا اشمیتز برجسته میشود اما تا پایان فصل جاری، این ویل کورتنی بود که عملاً ریاست بخش استراتژی ردبول را بر عهده داشت. در سپتامبر 2024، مکلارن اعلام کرد که کورتنی مدیر ورزشی جدید این تیم خواهد شد اما ردبول مانع از انتقال زودهنگام او شد و او در تمام فصل 2025 به کار خود ادامه داد. قرارداد کورتنی با ردبول تا اواسط 2026 اعتبار دارد.
هوندا – پایان 2025
هرچند همکاری رسمی ردبول و هوندا در پایان سال 2021 خاتمه یافت اما تیم اتریشی در تمام فصلهای بعدی همچنان از واحدهای قدرت ژاپنی تحت برند ردبول پاورترینز و سپس هوندا RBPT استفاده کرد و از پشتیبانی فنی هوندا بهرهمند بود.
اکنون، با آغاز دوره فنی جدید، ردبول وارد مسیری ناشناخته شده است؛ مسیری که این بار با حمایت فورد طی خواهد شد.

هلموت مارکو – اواخر 2025
و سرانجام، آخرین حلقه زنجیر یعنی هلموت مارکو، مشاوری که در نبرد قدرت داخلی کریستین هورنر را شکست داده بود اما به نظر میرسد در ارزیابی پویایی مدیریت جدید دچار اشتباه شد. مارکو تصور میکرد نفوذ و اقتدار گذشتهاش همچنان پابرجاست اما تنها ظرف شش ماه دریافت که باید مواضع خود را تعدیل کند و از اظهارات عمومی تند بپرهیزد.
در چنین شرایطی، مشاور 82 ساله ردبول تصمیم گرفت حتی سال پایانی قراردادش را نیز به پایان نرساند و بدین ترتیب، پرونده بازسازی گسترده تیم را تکمیل کند.
ردبول 2026، تیمی کاملاً متفاوت خواهد بود؛ با ساختاری تازه، چهرههایی نو و آیندهای پر از ابهام. «گاو نر» جدید، تازه متولد میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه