اتصال راه‌آهن بیرجند پس از دو دهه انتظار؛ طلوعی تازه در توسعه شرق ایران

پس از بیش از ۲۰ سال انتظار، اتصال بیرجند به شبکه ریلی کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم خراسان جنوبی به مرحله تحقق نزدیک شده است.

اتصال راه‌آهن بیرجند پس از دو دهه انتظار؛ طلوعی تازه در توسعه شرق ایران
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اتصال بیرجند به شبکه ریلی کشور، یکی از قدیمی‌ترین مطالبات مردم خراسان جنوبی است؛ مطالبه‌ای که سابقه آن به بیش از دو دهه قبل بازمی‌گردد.

اگر به نقطه آغاز بازگردیم، باید اخبار دهه 80 را مرور کنیم؛ زمانی که در سال 1380، مجمع نمایندگان استان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان، احداث راه‌آهن را از رئیس‌جمهور وقت مطالبه کردند. این درخواست برای بررسی به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شد، اما نتیجه عملی در پی نداشت.

در سال‌های بعد، این مطالبه در سفرهای متعدد مسئولان کشوری و روسای جمهور به خراسان جنوبی بارها تکرار شد، اما یا به مرحله اجرا نرسید یابا وجود کلنگ‌زنی، به‌دلیل چالش‌های فنی و اعتباری نیمه‌تمام ماند. همین تکرار وعده‌ها بدون نتیجه ملموس، راه‌آهن را به نماد عقب‌ماندگی زیرساختی استان تبدیل کرد.

آغاز عملیاتی پس از سال‌ها انتظار

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام اواسط سال 1398 عملیات اجرایی قطعه 16 پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی به طول 32 کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی آغاز شد؛ اقدامی که بارقه‌ای از امید را در دل مردم استان زنده کرد. دریافت دو مصوبه هیئت وزیران در مدت کوتاه سه‌ماهه و تخصیص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی و همچنین 700 میلیون یورو فاینانس خارجی برای مسیر زاهدان – بیرجند، سرعت پروژه را افزایش داد و آن را وارد فاز جدی‌تری کرد.

با آغاز دولت سیزدهم، موضوع تسریع در اجرای راه‌آهن بیرجند – یونسی در سفر رئیس‌جمهور شهید به خراسان جنوبی مطرح شد و آیت‌الله رئیسی دستور داد وزارت راه و شهرسازی تا حصول نتیجه آن را پیگیری کند. تشکیل کنسرسیوم ریلی با مشارکت بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی که به‌عنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی ثبت شد، فصل تازه‌ای از تلاش برای تأمین مالی این پروژه را رقم زد.

گره تأمین مالی و مکاتبه با سران قوا

در این مسیر، دیدارهای استاندار وقت خراسان جنوبی با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و مدیران بانک‌ها، منجر به اعلام آمادگی برای پرداخت تسهیلات شد، اما اختلاف‌نظر بر سر تضامین مورد مطالبه صندوق توسعه و بانک‌ها، پروژه را بار دیگر در ایستگاه تأمین اعتبار متوقف کرد.

در همین راستا، پیشنهاد مکاتبه با مقام معظم رهبری و سران سه قوه مطرح شد تا در صورت عدم تحقق تأمین منابع از صندوق توسعه ملی، پروژه از محل تهاتر نفت تأمین مالی شود؛ مسیری که در نهایت گره چندین‌ساله پروژه را گشود.

نظام مسائل استان خراسان جنوبی , اخبار استان خراسان جنوبی ,

استجازه رهبری و سوت آغاز ابرپروژه

نقطه عطف این ابرپروژه، استجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تأمین منابع مالی از محل تهاتر نفت بود. با صدور این مجوز، نیمه شهریورماه 1402 و با حضور رئیس‌جمهور شهید، عملیات اجرایی تمامی قطعات پروژه به‌طور همزمان آغاز شد و سوت راه‌آهن خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد. 27 اردیبهشت سال گذشته نیز عملیات انفجار و خاک‌برداری قطعه 18 در محدوده آرین‌شهر کلید خورد.

با این که در ابتدای دولت چهاردهم تمامی قطعات پروژه در خراسان جنوبی فعال بود، اما زمزمه‌هایی از کاهش منابع اعتباری، نگرانی‌هایی را در میان پیمانکاران و افکار عمومی ایجاد کرد. همین موضوع موجب شد نمایندگان مجلس از شرق کشور با مکاتبه با رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین از تریبون مجلس و نمازجمعه‌ها، خواستار صیانت از اعتبارات این پروژه حیاتی شوند.

با روی کار آمدن سیدمحمدرضا هاشمی به‌عنوان استاندار خراسان جنوبی، راه‌آهن بار دیگر به‌عنوان اولویت نخست توسعه استان در دستور کار قرار گرفت. اکنون هر 14 قطعه ابرپروژه ریلی در استان فعال است، پیشرفت فیزیکی آن به حدود 35 درصد رسیده و تاکنون بیش از 1.6 همت به پروژه تزریق شده است؛ با این حال، تحقق کامل این زیرساخت همچنان یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم استان محسوب می‌شود. اکنون سفر رئیس جمهوری در پیش است و یکی از خواسته‌ها و مطالبه‌های اساسی مردم خراسان جنوبی، تزریق اعتبار برای اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه حیاتی و زیرساختی است.

راه‌آهنی فراتر از یک پروژه عمرانی

راه‌آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد با طول تقریبی 910 کیلومتر، تنها یک پروژه حمل‌ونقلی نیست؛ بلکه شاه‌کلید توسعه شرق کشور به شمار می‌رود. این مسیر با عبور از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، ضمن اتصال به مرز میلک و افغانستان، نقش مهمی در ترانزیت، امنیت، اشتغال و رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.

بی‌تردید، راه‌آهن خراسان جنوبی آزمونی جدی برای عدالت منطقه‌ای است؛ آزمونی که عبور موفق از آن، نیازمند تداوم تأمین اعتبار، نظارت مستمر و پرهیز از هرگونه وقفه در اجراست. مطالبه مردم روشن است: این بار راه‌آهن باید تا ایستگاه پایانی برسد، نه آنکه در میانه راه متوقف شود.

انتهای پیام/258

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 183199
۲۳ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۳:۲۶ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
عکس ها / نگاهی به چیدمان شاهانه خانه شبیه کاخ علی دایی با دکوراسیون شاه نشین و مجلل/ از مبلمان فوق سلطنتی تا خانه درندشت در بالاترین طبقه برج و سلیقه خانمش …