حسن ابراهیمزاده در جلسه تخصصی حوزه علمیه قم بر اهمیت گردآوری منسجم سخنان رهبر انقلاب تاکید کرد و این اقدام را گامی حیاتی برای فهم بهتر پیامهای ایشان دانست.
به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسن ابراهیمزاده، پژوهشگر نویسنده جریانشناسی حوزه علمیه، در سومین جلسه گعده طلبگی برادران با موضوع «خوانش پیام حوزه پیشرو و سرآمد»، در خصوص پیام رهبر انقلاب به یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم که در مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات مهم این است که وقتی کتاب، مقاله، پیامی یا اثری را از فردی مورد بحث و گفتوگو قرار میدهیم باید به معرفی اجمالی از نویسنده در ابتدای آن اثر بپردازیم تا مخاطب آشنایی لازم را با صاحب اثر به دست بیاورد.
مظلومیت رهبر انقلاب در دهه 60 و ضرورت بازخوانی دیدگاهها
این نویسنده حوزوی افزود: به نظر میرسد در زمینه تبیین پیام رهبر انقلاب به یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و بسیاری از بیانیهها و آثار معظمله، زندگی و شخصیت ایشان همچنان ناشناخته مانده است.
وی تصریح کرد: آیتالله خامنهای فرمودند دهه 60 مظلوم واقع شد، بنده نیز عرض میکنم خود رهبر معظم انقلاب نیز مظلوم واقع شدند، چون بسیاری از ایدهها و مواضع ایشان در آن دهه عملی نشد و ایشان بعد از شهید بهشتی، بارها در نوک حمله و هجمه از سوی عدهای قرار گرفتند.
ابراهیمزاده بیان کرد: ایشان از همان ابتدای انقلاب شناخت عمیقی روی جریانها و شخصیتها داشتند؛ در واقع یکی از معجزات الهی و کرامات حضرت آقا این است که در همه دورانها، هر چه هجمه علیه ایشان بیشتر میشود، ایشان به مقام بالاتری از عرفان و بینش میرسند و خداوند مرتبه ایشان را بالاتر میبرد و از نردبانی که همه اهل عرفان استفاده میکنند، ایشان را مستفیض میکند.
وی عنوان کرد: رهبر انقلاب از همان ابتدا مظلوم بود و مظلوم واقع شد و ای کاش با تبیین دیدگاهها و مواضع ایشان به نسل امروز سهمی در معرفی و شناختهتر شدن معظمله داشته باشیم که البته در این باره حوزه نیز رسالت مهمی دارد.
پیام رهبری به حوزه؛ نقشه راه برای حوزه پیشرو و سرآمد
این جریانشناس عرصه حوزه و روحانیت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بیانیهها و پیامهای ایشان را بررسی رسانهای و تبلیغی و ترویجی کنیم، باید ابتدا به سراغ مصاحبه حضرت آقا در مهرماه 61 به مناسبت یکمین سال ریاست جمهوریشان برویم و بازخوانی عمیقی بر متن آن داشته باشیم.
وی اظهار داشت: ایشان توصیههای بسیار کارشناسی و کاربردی در مورد مسائلی چون اقتصاد و شرکتهای خصوصی در آن مصاحبه داشتهاند که اگر به بندبندِ آن توجه میشد، امروز بسیاری از این مشکلات رفع شده بود و کار به اینجا نمیکشید، چنان که به توصیههای ایشان به خصوص در زمینه اقتصادی در سالهای اخیر تاکنون نیز توجه نداشتهایم.
ابراهیمزاده بیان کرد: در پیام اخیر رهبری به حوزه باید به این مسأله توجه داشت که تأکیدها و توصیهها و دیدگاههای ایشان نسبت به حوزه و حوزویان را نباید نادیده بگیریم که اگر نادیده گرفته شود، به مرور به فراموشی سپرده خواهد شد و حوزه پیشرو و سرآمد شکل نمیگیرد و تداوم نمییابد.
وی عنوان کرد: در سال 60 که ایشان ریاست جمهوری را برعهده میگیرد ما شاهد اوج مظلومیت ایشان در تاریخ انقلاب هستیم؛ معظمله با تدبیری برخاسته از بینش انقلابی و پیروی از بنیانگذار انقلاب، در کمتر از 9 ماه جنگ را به نوعی هدایت میکند که فتح و پیروزیهایی به ثمر مینشیند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: با همه اهتمام و تلاش ایشان، از سال 61 هجمهها علیه حضرت آقا شروع میشود و عدهای معظمله را در تنگنا قرار میدهند تا سخنانشان بر زمین بماند و امروز نیز بسیاری از بیانات ایشان بر زمین مانده است.
وی اظهار داشت: وقتی پای سخنان عمیق این اندیشمند معاصر مینشینیم میبینیم بسیار جریانشناس و شخصیتشناس هستند و نه برای یک دوره خاص که نسبت به جریانهای فکری و سیاسی صدر اسلام و دوره اهل بیت(ع) نیز چنین شناخت وسیع و تحلیلهای ناب از جریانهای فکری دارند و و در این زمینه کسی در حد ایشان نیست و ایشان در همه ادوار تاریخی تسلط کاملی دارند.
ابراهیمزاده خاطرنشان کرد: به جرأت میتوان گفت اگر غیر از حضرت آقا کسی ستوندار رهبری میشد و به غیر از ایشان، شخص دیگری به رهبری میرسید شاید انقلاب، مانا نمیماند و در واقع یکی از این عوامل ماندگاری نظام و انقلاب هستند، همانطور که ابتدای انقلاب، عماروار در کنار امام خمینی(ره) ایستاد.
وی گفت: از عنایات خداوند به رهبری این است که ایشان حافظه قدرتمندی دارند و مطالعات در گوشه ذهنشان میماند و سخنانشان چنان تأثیر در منطقه دارد که حتی شخصیتهای سیاسی همچون پوتین توجهی خاصی نسبت به دادههای درست ایشان در تحلیلها دارند.
این پژوهشگر رسانه افزود: البته جریانشناسی و شخصیتشناسی رهبر انقلاب، مختص مسائل سیاسی نیست و ایشان نسبت به مسائل فرهنگی نیز چنین شناخت عمیقی دارند؛ و پیشنهاد بنده این است که یک فرهنگنامه براساس صحبتها و منویات و سخنان ایشان از انقلاب اسلامی و شخصیتهای مختلف تاریخی و انقلابی گردآوری شود.
وی بیان کرد: گاهی در سخنانشان، با واژههای کلیدی و مهمی مواجه میشویم که مشخص است بدون مطالعه و پشتوانه علمی و تحلیلی این واژهها را به استخدام نگرفته است؛ حتی در زمینه ریزش افراد انقلابی نیز تحلیلهای آگاهانه و دقیقی دارند و اگر همه زوایای شخصیتی معظمله را معرفی کنیم میبینیم ایشان تنها یک رهبری سیاسی نیست.
ابراهیمزاده عنوان کرد: در پیام رهبری به کنگره یکصدمین سال بازتأسیس، با نگاهی تحلیلی به متن پیام میبینیم ایشان واژه بازتأسیس را قبول ندارند و کاش عوامل کنگره قبل از برگزاری آن مشورتی در این باره داشتند، چرا که به نظر میرسد ایشان، در واقع این حرمت تاریخی را تأسیس حوزه میدانند.
وی گفت: معظم له در آنجا که حوزهی علمیه قم را نهالی مبارک در زمانهای ناسازگار میدانند، میفرمایند در میانهی چنین حوادث تلخ و چنین شب بیفروغی بود که ستارهی قم طلوع کرد. دست قدرت الهی، فقیهی بزرگ و پرهیزکار و مجرّب را برانگیخت تا با هجرت به قم، حوزهی مندرس و تعطیلشده را دوباره جان بخشد و نهالی تازه و مبارک در سنگلاخ آن زمانهی ناسازگار، در مجاورت حرم دُخت مطهّر حضرت موسیبنجعفر(علیهم السّلام) و در آن زمین مستعد بنشاند.
این نویسنده ادامه داد: ایشان در واقع به حوزه مندرس و تعطیل شده اشاره دارند، گویا یک کار نویی انجام گرفته و هنر تشکیل حوزهی علمیه قم توسّط آیتاللّه حائری با تکیه بر تجربیّات گذشته یک تأسیس است و در این بیانیه ایشان را بنیانگذار حوزه میخوانند.
وی گفت: همانطور که در طول تاریخ ایران، انقلابهای زیادی شکل گرفت، اما ماهیت انقلاب امام خمینی(ره) و شکلگیری و استمرار آن با همه انقلابها متفاوتتر بود، اما اینگونه نیست که این انقلاب را بریده و جدا از تاریخ بدانیم؛ و این جاست که حضرت آقا نمیخواهد انکار کنند که حوزه دوران طلایی نیز در تاریخ داشتهاند.
ابراهیمزاده تصریح کرد: آیتاللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری با آمدنش، حوزه را ساخت و مسائل مالی حوزه و اجتماعی طلاب را ساماندهی کرد و وقتی امام خمینی(ره) با ایشان به قم آمدند دیدیم چگونه نهضت را رهبری کرد.
وی گفت: امام خمینی(ره)، روحیه انقلابیگری فوقالعادهای در حفظ ارزشها داشت و در عین حال که در حوزه به اجتهاد علمی میپردازد، روحیه انقلابیگری خود را دارد و سکوت نمیکند و یاران خاص خود را پیدا میکند و معادله قدرتمندی شکل میگیرد.
این نویسنده ادامه داد: امام خمینی(ره)، به طلاب جوان اعتقاد داشت و روش رهبر معظم انقلاب نیز همین است، در عین حال که امام(ره) احترام خاصی به حاج عبدالکریم حائری و شاگردانش داشت و در تحول حوزه تلاش می کرد، فعالیت انقلابی را نیز تداوم میبخشید.
نقش روحانیت و طلاب جوان در تحقق گام دوم انقلاب و تمدن اسلامی
وی با تأکید بر توجه ویژه حوزه و رسانه به پنج محور مهم بیانات رهبر انقلاب اظهار داشت: اگر قرار است کار رسانهای و فرهنگی برای تبیین این بیانیه انجام گیرد باید برای پنج فصل آن، با حضور متخصصین حوزه و کار تشکیلاتی به تحلیل این بیانیه پرداخت؛ در اینباره اصحاب رسانه در حوزه و روحانیت تسنیم، کار رسانهای خوبی را در پیش گرفتهاند.
ابراهیمزاده گفت: رهبر انقلاب، خود یکی از نظریه پردازان بزرگ است و باید برای هر یک از فصلهای این پیام، از متخصصین امر استفاده کرد، به خصوص طلاب جوان را بهکار گرفته و با کار تشکیلاتی وارد شوید.
وی با بیان اینکه باید روی اقتدار جمهوری اسلامی و زمینه نفوذ شیعیان در جهان به واسطه انقلاب اسلامی کار کرد عنوان کرد: هر چند جنگ 12 روزه عزیزترینها را از ما گرفت، اما جایگاه رهبری را نشان داد، ایشان از همان ابتدا شجاع و حکیم و با تدبیر بوده و هست.
ابراهیمزاده تأکید کرد: حوزه پیشرو و سرآمد، نقش مهمی در تحقق منویات رهبری در عرصههای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت، بهویژه در تحقق گام دوم انقلاب در ایجاد تمدن اسلامی باید از ظرفیت حوزه و طلاب جوان استفاده کرد.
وی بیان کرد: تحقق حوزه پیشرو و سرآمد نیز در گروه تشکیل کار تشکیلاتی و نظاممندی برنامهها و اهداف است؛ روحانیتی که همواره در طول انقلاب در کنار مردم مانده و در پیروزی ارزشمند انقلاب اسلامی نقش داشته، حتما میتواند به بسیاری از منویات رهبری در مسیر و توسعه کشور جامه عمل بپوشاند.
وی با اشاره به نقش مهم و راهبردی روحانیت در عرصههای مختلف انقلابی و جریانساز عنوان کرد: در بسیاری از رویدادهای مهم، روحانیت پای کار بوده و هستند و در ابتدای انقلاب دیدیم برخی از دانشگاهیان به سمت حوزه آمدند و حضور دانشجویان انقلابی در حوزه نخستین موج از این حضور مؤثر و سازنده بهشمار میرفت و همچنان نیز این اثرگذاری و ثمربخشی وجود دارد.
این نویسنده افزود: با همراهی و بهرهگیری از ظرفیت طلاب جوان میتوان در بسیاری از عرصههای تبلیغی، فرهنگی، ترویجی و رسانهای موفق بود؛ اما باید در اینباره کار تشکیلاتی صورت بگیرد تا همافزایی لازم را داشته باشیم؛ در این راستا تأکیدهای رهبری همواره بر امور تشکیلاتی نیز بوده است.
وی گفت: نویسندگی هنر کشف و خلق بوده و بر فرهنگ تأثیرگذار است؛ اما گاهی برخی از آثار تبدیل به پروژه فرهنگی با نگاه واسطهای و پیمانکاری شده و یا کارها، ویترینی است که این امر لطمه زیادی به تولید اثر و دانش و محتوا و فرهنگ میزند و رهبری نیز در اینباره توصیه داشتهاند که از کارهای ویترینی پرهیز شود.
خبرنگار: حمیده زند
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه