مستند «زیر درخت لور» ساخته معین کریم الدینی، با داستانی پرتنش از خانوادهای سه نفره که در جزیره کیش با مشکلات جدی زندگی دست و پنجه نرم میکنند، به نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت راه یافته است.
نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم – گروه فرهنگی: معین کریم الدینی مستندساز نام آشنای کشور جدیدترین فیلمش به نام «زیر درخت لور» را روانه نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت کرده است. او که پیشتر با ساخت مستند تحسین شده «آتلان» خوش درخشیده بود، پس از سال ها دوباره به جشنواره سینما حقیقت برگشته است.
مستند «زیر درخت لور»، داستانی پرگره و تعلیق از زندگی خانواده ای سه نفره است که با مهاجرت به جزیره کیش، روزهای سختی را می گذرانند؛ پدر در راه امرار معاش خانواده با مشکلات زیادی گریبانگیر است؛ اما جدیترین مشکل او، در خانه با دخترش «آتنا» است. رفت و آمد چندباره آنان به جلسات مشاوره روانشناسی، بخش مهمی از سوالات بیننده را پاسخ می دهد، اما کارگردان فیلم ترجیح داده بخشی از سوالات را مخاطبان براساس برداشت خود از دیالوگ ها و صحبت های اعضای خانواده پاسخ بدهند.
زیر درخت لور، فیلمی مشاهده گر است و تلاش کرده در مسیر روایتگری هیچ قضاوتی از مشکلات بین دختر و پدر نکند. با این حال صحبت های مابین شخصیتهای فیلم به گونهای تنظیم شده است که عمق فاصله معنادار پدر و دختر را نشان بدهد. کارگردان اثر با تکیه بر ریشهیابی اختلافات پدر و دختر، رفتارهای غلط والدین و فرزندان نظیر کینه ورزی، خشم، فحاشی در خانه و حتی باور غلط بین برخی پدر و مادرها مبنی بر تربیت کودک با ایجاد ترس در آنها را به شدت مورد انتقاد قرار بدهد. او همچنین در میانه فیلم چندباری به موضوع دخترکشی توسط پدر نیز طعنه می زند.
پدر خانواده، خود آسیب دیده از پدرش است که او را در کودکی رها کرده و این طور برداشت می شود که چون پدری مهربان نداشته، پدری مهربان بودن را یاد نگرفته است.
کریم الدینی تلاش کرده با نزدیک شدن به شخصیت و روزمرگی های او، مشکلات او برای تامین معاش خانواده را به شیوه ای منتقدانه نسبت به رفتارهای اجتماعی بقیه افراد به نقد بکشد. البته پناه بردن نصفه و نیمه او به برخی رویدادهای سیاسی مثل تبلیغات های انتخاباتی شاید بتواند در لحظه مخاطبان را به فکر فرو ببرد و پیامی در فرامتن فیلم را به مخاطب منتقل کند، اما تقریبا گره ای از داستان باز نمی کند.
از منظر فنی، این فیلم مستند خلاقیت جدیدی در تصویربرداری ندارد اما هنر تدوینگر در تعلیق بخشیدن به روایت داستان فیلم، مشهود است. هنر کارگردان در نزدیک شدن به کاراکترهاست، گویی که آنها وجود دوربین را احساس نمی کنند و به راحتی سخن می گویند و حتی ناسزا نیز به یکدیگر می گویند. از سویی دیگر، کارگردان عامدانه برخی از دیالوگ های مهم فیلم را به صورت پینگ پنگی بین مادر و آتنا و حتی آتنا با مشاور رد و بدل میکند تا داستان پردازی او کامل تر شود.
در مجموع باید گفت که «زیر درخت لور» اثری استاندارد از فیلمسازی باتجربه است و می تواند در جشنواره امسال در 2-3 بخش کاندید شود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه