طرح «نماد» که سالها پیش تصویب شد، حالا با آزمون خودشناسی دانشآموزان به دنبال شناسایی دقیق نیازهای روانی و رفتاری آنهاست؛ اما علت اصلی مراجعه دانشآموزان به مشاوران چیست؟
هادی طاهرخانی در گفتوگو با نمابان و به نقل از ایسنا اظهار کرد: «نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان» یا همان «نماد» که از سال ۱۳۹۵ مصوب شده بود، از سال گذشته وارد مرحله عملیاتی شد و امسال دومین سال اجرای غربالگری و آزمون خودشناسی دانشآموزان است. بر اساس این طرح، همه دانشآموزان به جز پایه دوازدهم در آزمونی با حدود ۸۰ سؤال شرکت میکنند تا میزان شناخت فردی، سلامت روان و شاخصهای رفتاریشان بررسی شود.
وی افزود: در مدارس از واژه «غربالگری» استفاده نمیکنیم بلکه این فرآیند نوعی آزمون خودشناسی است. در صورت مشاهده نشانههای هشداردهنده، دانشآموز به مراحل بعدی مشاوره، توانمندسازی و حمایت روانی ارجاع میشود تا در مسیر رشد قرار گیرد.
مدیر طرح «نماد» خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه مصوب سالها پیش بوده و از سال گذشته نخستین مرحله غربالگری انجام شده است. اکنون تمامی مدارس استان در مرحله دوم قرار دارند و آزمون بهصورت کامل در حال اجراست.
وی در پاسخ به پرسش درباره تأثیر مشکلات روحی و روانی بر جسم و رفتار دانشآموزان، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات، آسیبهای اجتماعی و روانی در همه جوامع وجود دارد، اما در ایران بهدلیل بافت ملی و مذهبی جامعه، میزان بروز این آسیبها نسبتاً پایینتر از میانگین جهانی است. هدف طرح، پیشگیری و توانمندسازی است نه صرفاً اعلام آمار. بنابراین، برخی آمارها محرمانه بوده و در رسانهها منعکس نمیشود.
طاهرخانی ادامه داد: تمرکز اصلی طرح بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتقای توانمندیهای سه گروه اصلی یعنی اولیا، دانشآموزان و کارکنان مدارس است. برنامهها در سطح مناطق و نواحی استان بهطور هفتگی و مستمر برگزار میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به همکاری گسترده دستگاهها اشاره کرد و افزود: طرح «نماد» یا همان نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان یک ائتلاف میان ۱۷ دستگاه اجرایی از جمله اداره کل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما، هلال احمر، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش است. این دستگاهها با محوریت سازمان امور اجتماعی کشور و زیر نظر معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه همکاری میکنند تا فعالیتها همافزا و هدفمند باشد.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: جلسات این کارگروهها در شهرستانها و مناطق آموزشی به صورت منظم و مستمر برگزار میشود و در زمینه «آموزش ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی» اقدامات چشمگیری صورت گرفته است.
وی در مورد تعداد نیروهای مشاور، مدیر طرح توضیح داد: حدود ۳۵۰ مشاور رسمی آموزشوپرورش در مدارس استان فعال هستند و علاوه بر آنان، از خدمات مراکز مشاوره سازمانهای دیگر مانند بهزیستی نیز استفاده میشود. لازم به ذکر است که بگوییم این مشاوران با روحیه جهادی و مسئولیتپذیری بالا فعالیت دارند.
طاهرخانی در پایان یادآور شد: تقویت همدلی و همکاری میان اولیای دانشآموزان، مشاوران و اعضای کارگروه نماد از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این طرح با همین روند پویا ادامه یابد، امید زیادی وجود دارد که با آموزشهای ارتقایی ویژه، نسل آیندهای آگاه و توانمند تربیت شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه