چرا دانش‌آموزان به مشاور مراجعه می‌کنند؟ پشت پرده آزمون خودشناسی جدید مدارس

طرح «نماد» که سال‌ها پیش تصویب شد، حالا با آزمون خودشناسی دانش‌آموزان به دنبال شناسایی دقیق نیازهای روانی و رفتاری آنهاست؛ اما علت اصلی مراجعه دانش‌آموزان به مشاوران چیست؟

چرا دانش‌آموزان به مشاور مراجعه می‌کنند؟ پشت پرده آزمون خودشناسی جدید مدارس
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

هادی طاهرخانی در گفت‌وگو با نمابان و به نقل از ایسنا اظهار کرد: «نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان» یا همان «نماد» که از سال ۱۳۹۵ مصوب شده بود، از سال گذشته وارد مرحله عملیاتی شد و امسال دومین سال اجرای غربالگری و آزمون خودشناسی دانش‌آموزان است. بر اساس این طرح، همه دانش‌آموزان به جز پایه دوازدهم در آزمونی با حدود ۸۰ سؤال شرکت می‌کنند تا میزان شناخت فردی، سلامت روان و شاخص‌های رفتاری‌شان بررسی شود.

وی افزود: در مدارس از واژه «غربالگری» استفاده نمی‌کنیم بلکه این فرآیند نوعی آزمون خودشناسی است. در صورت مشاهده نشانه‌های هشداردهنده، دانش‌آموز به مراحل بعدی مشاوره، توانمندسازی و حمایت روانی ارجاع می‌شود تا در مسیر رشد قرار گیرد.

مدیر طرح «نماد» خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه مصوب سال‌ها پیش بوده و از سال گذشته نخستین مرحله غربالگری انجام شده است. اکنون تمامی مدارس استان در مرحله دوم قرار دارند و آزمون به‌صورت کامل در حال اجراست.

وی در پاسخ به پرسش درباره تأثیر مشکلات روحی و روانی بر جسم و رفتار دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات، آسیب‌های اجتماعی و روانی در همه جوامع وجود دارد، اما در ایران به‌دلیل بافت ملی و مذهبی جامعه، میزان بروز این آسیب‌ها نسبتاً پایین‌تر از میانگین جهانی است. هدف طرح، پیشگیری و توانمندسازی است نه صرفاً اعلام آمار. بنابراین، برخی آمارها محرمانه بوده و در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود.

طاهرخانی ادامه داد: تمرکز اصلی طرح بر آموزش مهارت‌های زندگی و ارتقای توانمندی‌های سه گروه اصلی یعنی اولیا، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس است. برنامه‌ها در سطح مناطق و نواحی استان به‌طور هفتگی و مستمر برگزار می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به همکاری گسترده دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: طرح «نماد» یا همان نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان یک ائتلاف میان ۱۷ دستگاه اجرایی از جمله اداره کل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما، هلال احمر، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش است. این دستگاه‌ها با محوریت سازمان امور اجتماعی کشور و زیر نظر معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه همکاری می‌کنند تا فعالیت‌ها هم‌افزا و هدفمند باشد.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: جلسات این کارگروه‌ها در شهرستان‌ها و مناطق آموزشی به صورت منظم و مستمر برگزار می‌شود و در زمینه «آموزش ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی» اقدامات چشمگیری صورت گرفته است.

وی در مورد تعداد نیروهای مشاور، مدیر طرح توضیح داد: حدود ۳۵۰ مشاور رسمی آموزش‌وپرورش در مدارس استان فعال هستند و علاوه بر آنان، از خدمات مراکز مشاوره سازمان‌های دیگر مانند بهزیستی نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بگوییم این مشاوران با روحیه جهادی و مسئولیت‌پذیری بالا فعالیت دارند.

طاهرخانی در پایان یادآور شد: تقویت همدلی و همکاری میان اولیای دانش‌آموزان، مشاوران و اعضای کارگروه نماد از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این طرح با همین روند پویا ادامه یابد، امید زیادی وجود دارد که با آموزش‌های ارتقایی ویژه، نسل آینده‌ای آگاه و توانمند تربیت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 175265
۲۲ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۰:۰۲ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
عکس ها / نگاهی به چیدمان شاهانه خانه شبیه کاخ علی دایی با دکوراسیون شاه نشین و مجلل/ از مبلمان فوق سلطنتی تا خانه درندشت در بالاترین طبقه برج و سلیقه خانمش …