راز شنیدنی «ایران جوان»؛ سرودی بی‌کلام که صد ساله ماندگار شد!

قطعه «ایران جوان» که نخستین سرود ملی ایران به شمار می‌رود، با صدای ناظری و داستانی تاریخی از قاجار تا امروز در قلب ایرانیان جا خوش کرده است.

راز شنیدنی «ایران جوان»؛ سرودی بی‌کلام که صد ساله ماندگار شد!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش خبرنگار فرهنگی نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ قطعهٔ سرود “ایران جوان” یا “وطنم” که نخستین سرود ملی ایران نامیده شده، در حقیقت قطعه‌ای بی‌کلاام بوده که توسط آلفرد لومر، موسیقیدان فرانسوی، در دورهٔ قاجار ساخته شد. این قطعه در ابتدا به دستور ناصرالدین شاه قاجار برای نواخته شدن در دیدارهای رسمی ساخته شد و به جای سرود ملی ایران در مراسم‌های رسمی استفاده می‌شد.

این سرود در دورهٔ مظفرالدین شاه قاجار بر روی صفحه ضبط شد و در مراسم رسمیِ تخت مرمر به اجرا درمی‌آمد. در سال 1384، بیژن ترقی شعری بر اساس این قطعه نوشت که در یک اجرای جدید توسط سیاوش بیضایی تنظیم و برای اولین بار توسط ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی در تالار وحدت اجرا شد.

در اسفند 1394، شهرام ناظری نیز در آلبوم خود این اثر را با عنوان “خاطره‌ای ماندگار در حافظه جمعی ایرانیان” به اجرا درآورد.

در سال‌های گذشته خوانندگان بسیاری این آهنگ را بازخوانی کرده‌اند. فراموش نکنیم که اختلاف‌نظرهایی هم میانِ پیمان سلطانی و منوچهر بیضایی درباره این اثر وجود داشته و هنوز هم گویا این اختلاف نظر برقرار است. این مسائل و اختلافات همچنان در جامعه موسیقی ایران ادامه دارد و سوالات زیادی در خصوص مالکیت و حقوق معنوی این اثر مطرح است.

به هر روی «ایران جوان» یکی از آثار موسیقیِ ماندگار برای ایران است.

 

 

شهرام ناظری ,

 

احمد میرمعصومی آهنگساز، صدابردار و تهیه کننده عرصه موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، «ایران جوان» را به عنوان یکی از آثار برترِ تاریخ موسیقی ایران معرفی کرد که برای ایران ساخته و اجرا شده است.

میرمعصومی می‌گوید:‌ «ایران جوان» ساخته موسیو لومر یکی از آثار ماندگاری است که برای ایران ساخته شده است؛ البته من این قطعه را با شعر بیژن ترقی و تنظیم پیمان سلطانی و با صدای شهرام ناظری بیشتر از هر اجرای دیگری می‌پسندم؛ این نسخته یکی از بهترین‌هاست

او ادامه می‌دهد:‌ بی‌کلامِ این قطعه هم تولید شده است. سلطانی اثری با صلابت با کلید واژه‌هایی که از شعر گرفته و متناسب با شکوه اصیل ایران است را تنظیم کرده است کهالمان‌های موسیقی اصیل ایران هم در آن وجود دارد.

این آهنگساز می‌گوید: منحنی ملودی اثر بسیار تاثیرگذار و زمزمه پذیر است. هارمونی و ارکستراسیون کمک شایانی به شکوهمند شدن این اثر کرده‌اند. همه چیز در تناسب ساختار ملودی است. هم به مفاهیم کمک کرده و هم به باشکوه شدنِ این آهنگ.

میرمعصومی تاکید می‌کند: البته که این کار ایراداتِ تلفیقی هم دارد. ما همراه این ایراد را در موسیقی ایران داشته‌ایم. به خصوص در گذشته؛ البته در سه دهه گذشته علم تلفیق بیشتر مورد توجهِ آهنگسازان و ملودی‌پردازان قرار گرفته است. در گذشته اولویت به زیبایی نغمه بوده و علم تلفیق خیلی مورد نظر نبوده است. امروزه مسئله‌ی مهم این است که با حفظ زیبایی ملودی و حفظ چهارچوب ملودی کلام، تلفیق درستی ایجاد کرد.

او می‌گوید: به هر روی «ایران جوان» یکی از آثار ماندگار عرصه موسیقی است که برای ایران ساخته شده است. از نظر من این قطعه یکی از بهترین‌های این عرصه است.

شهرام ناظری ,

نامِ جاوید وطن        صبحِ امید وطن
جلوه کن در آسمان        همچو مهرِ جاودان
وطن ای هستیِ من        شور و سرمستیِ من
جلوه کن در آسمان        همچو مهرِ جاودان
بشنو سوزِ سخنم        که هم‌آوازِ تو منم
همهٔ جان و تنم        وطنم وطنم وطنم وطنم!
بشنو سوزِ سخنم        که نواگر این چمنم
همهٔ جان و تنم        وطنم وطنم وطنم وطنم!
همه با یک نام و نشان        به تفاوتِ هر رنگ و زبان
همه با یک نام و نشان        به تفاوتِ هر رنگ و زبان
همه شاد و خوش و نغمه‌زنان        ز صلابتِ ایران جوان
به اصالت ایران کهن         ز صلابتِ ایرانِ جوان

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
عکس ها / نگاهی به چیدمان شاهانه خانه شبیه کاخ علی دایی با دکوراسیون شاه نشین و مجلل/ از مبلمان فوق سلطنتی تا خانه درندشت در بالاترین طبقه برج و سلیقه خانمش …