معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در ایران از مرز ۷۵ میلیون نفر عبور کرده و تحولی بزرگ در ارائه خدمات دیجیتال رقم خورده است.
محمدمحسن صدر- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتوگو با نمابان و به نقل از ایسنا، درباره دولت هوشمند و آخرین وضعیت اجرای آن در کشور اظهار کرد: دولت هوشمند، خدمات دولت هوشمند یا دولت دیجیتال عناوین متعددی است که در این حوزه استفاده و اقدامات ارزشمندی در این زمینه در دنیا انجام میشود.
وی افزود: خوشبختانه در کشور ما هم طی سالهای گذشته فعالیتهای خوبی در این راستا آغاز شده و در حال حاضر وضعیت مناسبی در این زمینه داریم. در زمینه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، از مرز ۷۵ میلیون کاربر عبور کردیم که عدد قابل توجهی است چراکه سازمان فناوری اطلاعات بستر ارتباطی خدمات دولت را ذیل کارگروه تعاملپذیری ایجاد و خدمات دستگاهها را به یکدیگر متصل میکند. شهروندان هم با ورود یکباره به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند میتوانند بسیار راحت وارد پورتال دستگاهها شده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
در نمای جدیدی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار است، دستهبندی بهتری روی خدمات محلی به مردم ارائه شود.
رونمایی از نمای جدید پنجره ملی دولت هوشمند
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه این ورود به پنجره ملی، یکباره است و دیگر ضرورتی برای ورود مجدد شهروندان به خدمات آن دستگاه وجود ندارد، تصریح کرد: این اقدام خوبی است که سالهای گذشته تقویت شده و از ابتدای دولت چهاردهم رشد قابل توجهی در این راستا داشتهایم. همچنین قرار است به زودی، نمای جدیدی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند رونمایی شود که در آن، دستهبندی بهتری روی خدمات محلی به مردم ارائه میدهیم. علاوه بر موارد گفته شده دیتا و دادههای مورد نیاز دستگاهها برای تکمیل پایگاههای اطلاعاتی و پاسخگویی بهتر و سریعتر فراهم شده است.

صدر با اشاره به تکلیف رئیس جمهور به سازمان فناوری اطلاعات در زمینه طراحی زیست بومهای دولت دیجیتال، تاکید کرد: براساس ابلاغیه گفته شده قرار بود شش زیست بوم طراحی و آغاز شود؛ در حال حاضر طراحی هشت زیست بوم شروع و مطالعات فاز یک آن تمام شده و از هفته قبل وارد فاز دو آن شدهایم.
او ادامه داد: دانشگاههای مهم کشور را درگیر این طرح کردهایم و بهصورت فشرده و علمی مطالعات لازم در حال انجام است. امیدواریم به واسطه این تکلیف خدمات راحتتر و بهتری به مردم ارائه دهیم زیرا مردم را با زیست بومی رو به رو میکنیم که از یک درگاه واحد تقاضای خدمت میکند و دیگر نیاز نیست به سامانههای متعددی مراجعه داشته باشند. زمانی که این زیست بوم تکمیل شود، به پنجره واحد مشترک مراجعه میشود و نهایتا مردم خروجی خدمت را مشاهده میکنند.
به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در طراحی این زیست بوم همکاری خوبی بین دستگاههای مختلف مانند سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت شکل گرفته و تلاش میشود مقاومت دستگاهها در این باره کم شود تا یک دولت هوشمند به معنای واقعی ایجاد شود.
آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
وی در ادامه درباره وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، توضیح داد: طی سالهای گذشته مقرر شد که همه دستگاهها باید ۱۰۰ درصد خدماتشان را به صورت الکترونیکی ارائه کنند، آمار در این زمینه در مجموع بد نیست اما بسیاری از دستگاهها به ۱۰۰ درصد نرسیدهاند یعنی تک خدماتی دارند که باید متصل میکردند اما هنوز انجام ندادهاند.

صدر با بیان اینکه بحث دیگر هوشمندسازی خدمات دستگاههاست که براساس قانون مکلف شدند ۲۰ درصد از خدمات شناسهدار خود را هوشمند کنند، گفت: در زمینه هوشمندسازی از برنامه در نظر گرفته شده عقب نیستیم اما به لحاظ اینکه مردم احساس متفاوتی داشته باشند، باید تلاش بیشتری انجام دهیم. سالی دو بار میزان اتصال همه دستگاهها و هوشمندسازی آن را ارزیابی و رتبهبندی را اعلام میکنیم. بررسی و جمع ندی این دوره نیز نهایی شده و دی ماه جاری، اسامی دستگاههایی برتر در ارایه خدمات هوشمند را اعلام میکنیم.
در دنیا بحث دولت به مثابه پلتفرم نیز به این موضوع اشاره میکند که باید بخشهای مختلفی در دولت شکل بگیرد و تمام کار یک حوزه را انجام دهد.
زیست بوم دیجیتال به چه معناست؟
معاون وزیر ارتباطات در تشریح مفهوم زیست بوم دیجیتال توضیح داد: به عنوان مثال وقتی شهروندی کاری در ارتباط با سلامت و بهداشت دارد، مجموعه زیست بوم، همه پکیج سلامت را در نظر میگیرد که خدمتی در این راستا ارایه کند و همه بخشهای مرتبط در یک زیست بوم قابل ارایه خواهد بود.
او ادامه داد: در دنیا بحث دولت به مثابه پلتفرم نیز به همین موضوع اشاره میکند که باید بخشهای مختلفی در دولت شکل بگیرد و تمام کار یک حوزه را انجام دهد. در این مرحله جزایری که مردم باید برای هر کدام جداگانه مراجعه میکردند، حذف میشوند.
وی افزود: اما درباره اینکه بهتر است یک زیست بوم واحد داشته باشیم یا متعدد، میتوان گفت که پیچیدگی آنها متفاوت است؛ به طور مثال در حوزه تجارت تعدادی فرایند متمرکز یا مرتبط وجود دارد که این فرایندها در حوزه سلامت به گونه دیگری است اما درنهایت همه اینها باید به یکدیگر متصل شوند. برای مثال ایتالیا ۱۳ زیست بوم تعریف کرده است و حاکمیت همه این زیست بومها را رصد، نظارت و شفاف میکند. نمونهها و مدلهای جهانی وجود دارد و ما قرار است از علم، تجربه و نمونههای موفق دنیا استفاده کنیم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه