مطالعهای گسترده با مشارکت بیش از 1600 دانشجوی پزشکی، نقاط ضعف و فرصتهای آموزش هوش مصنوعی در نظام پزشکی ایران را به طور دقیق بررسی کرد.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، امروزه توجه به تحول شتابان هوش مصنوعی در نظام سلامت جهانی و ضرورت آمادهسازی پزشکان نسل آینده ضرورتی انکارناپذیر است.
مطالعهای با عنوان «آمادهسازی نسل آینده پزشکان برای انقلاب هوش مصنوعی: شکافها، راهکارها و چشمانداز آموزش پزشکی ایران» در این زمینه با مشارکت بیش از 1600 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده که گام مهمی در شناسایی نقاط ضعف و فرصتهای ارتقای آموزش هوش مصنوعی در نظام آموزش پزشکی ایران برداشت.
نتایج نشان داد که اگرچه آگاهی و آمادگی اولیه وجود دارد، اما فاصله قابل توجهی تا سطح مطلوب از نظر دانش تخصصی و اعتماد به توانمندیهای فناوری وجود دارد. ضعف آشنایی با مفاهیم کلیدی مانند یادگیری ماشین و کاربردهای عملی آن در پزشکی، یکی از نقاط برجسته این تحقیق است.
لذا برای سیاستمدارن، متخصصان و مدیران بر ضرورت اضافهشدن محتوای آموزشی نوین از جمله مهارت مهندسی پرسش (Prompt Engineering)، آموزش مسائل اخلاقی و تقویت همکاری بینرشتهای تأکید میشود.
بر این اساس و با توجه به استانداردهای بینالمللی و تجربیات جهانی، سیاستهای پیشنهادی این سند بر محور تهیه کوریکولومهای نوین آموزشی، توانمندسازی اساتید و طراحی کارگاههای عملی، و نیز تأکید بر آموزش اصول اخلاقی و انسانی در مواجهه با انقلاب هوش مصنوعی تدوین شده است.
همچنین به منظور همسویی با چارچوبهای سازمان جهانی بهداشت، مسائلی چون تدوین برنامههای استاندارد و بینالمللی، سرمایهگذاری در توانمندسازی اعضای هیئت علمی، توسعه کارگاههای عملی و ایجاد مراکز تحقیقاتی هوش مصنوعی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مطرح خواهد شد.
هدف این نشست ایجاد بستر همافزایی و همراهی ملی میان سیاستگذاران، مسئولان دانشگاهی و رسانههای تخصصی، برای تربیت پزشکانی است که توان بهکارگیری هوش مصنوعی به صورت ایمن، مؤثر و اخلاقی را در آینده سلامت ایران خواهند داشت.
یادداشت از آرش ضیاءپور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه