افزایش زمان سفر و صعود تقاضا برای انرژی

ایسنا/خراسان رضوی مردم سراسر جهان تقریبا زمان یکسانی برای سفرهای روزانه خود صرف می‌کنند و اگر زمان سفر جهانی حتی کمی بیشتر شود، تقاضای انرژی افزایش می‌یابد.

افزایش زمان سفر و صعود تقاضا برای انرژی
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

هر شهری با حرکت زنده است. خیابان‌ها با رفت‌وآمد مردم به محل کار، انجام کارهای روزمره یا بیرون رفتن برای گردش، تغییر می‌کنند. دلایل متفاوت، اما الگوی عمیق‌تری در زیر این شلوغی پنهان است. سفر انسان از ریتم ثابت پیروی می‌کند و نتایج تحقیقات جدید توضیح می‌دهد که چرا این ریتم، حتی زمانی که فناوری حمل‌ونقل به سرعت در حال پیشرفت است، ثابت می‌ماند.

بیشتر مردم روزانه حدود ۷۸ دقیقه را صرف سفر می‌کنند. درآمد و فرهنگ این عدد را تغییر نمی‌دهد، همچنین وسایل نقلیه سریع‌تر آن را کوتاه نمی‌کنند. شخصی که در قطار سریع‌السیر یا در حال قدم زدن در یک روستا است، در نهایت زمان مشابهی را به حرکت اختصاص می‌دهند.

سفر سریع‌تر، مسافت را افزایش می‌دهد

فناوری حمل‌ونقل، پاک‌تر و کارآمدتر شده است؛ موتورها کمتر سوخت می‌سوزانند، خودروهای برقی زباله را کاهش می‌دهند، با این حال انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل‌ونقل جهانی همچنان در حال افزایش است. نتایج تحقیق کنونی، دلیل این موارد را کشف کرده است؛ وقتی سفر سریع‌تر می‌شود، سفرها طولانی‌تر می‌شوند. عدد مهم، انرژی مصرفی در هر ساعت و نه در هر کیلومتر است.

محققان اظهار کردند، مهم‌ترین یافته این است که وقتی سرعت یا کارایی افزایش می‌یابد، مردم کمتر سفر نمی‌کنند، در عوض، آنان دورتر سفر می‌کنند. زمان ثابت می‌ماند، اما مسافت افزایش می‌یابد.

زمان سفر در سطح جهانی یکسان است

این مجموعه داده‌ها، شامل سفرهای شخصی و سفرهای پولی است به این معنی که کارگران تحویل، خلبانان، رانندگان اتوبوس و ملوانان در همان چارچوب کارمندان اداری و دانشجویان قرار می‌گیرند.

ثروت بیشتر، پنجره سفر روزانه را کوچک نمی‌کند

وسایل نقلیه پیشرفته‌تر تغییری در سفر ایجاد نمی‌کند فقط تفاوت واضح در مسافتی است که یک فرد در آن دقایق طی می‌کند.

تفاوت‌های بزرگ در انرژی

خودروهای خودران ممکن است این الگوها را تغییر دهند و مسافری که می‌تواند در طول سفر مطالعه یا کار کند، ممکن است سفر طولانی‌تری را بدون احساس خستگی بپذیرد. اگر زمان سفر جهانی حتی کمی افزایش یابد، تقاضای انرژی صعودی خواهد شد. افزایش از ۱.۳ ساعت به ۱.۶ ساعت در روز می‌تواند افزایش چشمگیری در مصرف انرژی حمل‌ونقل جهانی ایجاد کند. با این حال، بزرگترین تغییر از وابستگی گسترده به خودروهای بنزینی با تعداد سرنشین کم ناشی می‌شود و همین امر به تنهایی می‌تواند مصرف انرژی جهان را دو برابر کند. سفر بدون برنامه‌ریزی دقیق، سریع‌تر و آسان‌تر می‌تواند بی‌سروصدا تقاضا را سریع‌تر از افزایش بهره‌وری افزایش دهد.

استفاده از انرژی کمتر برای سفر

طراحی شهری در اینجا قدرت واقعی است، طرح‌های مناسب برای پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن و حمل‌ونقل عمومی برقی، مصرف انرژی ساعتی را پایین نگه می‌دارند. خیابان‌هایی که برای وسایل نقلیه تک سرنشین و پرسرعت طراحی شده‌اند، مصرف انرژی را در جهت مخالف سوق می‌دهند.

سایت ارث گزارش کرد، برنامه‌ریزان نمی‌توانند بازه زمانی ثابت سفر روزانه را کوچک کنند، اما می‌توانند آنچه این بازه زمانی را پر می‌کند، شکل دهند.  

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که جهان نمی‌تواند تنها به موتورهای سریع‌تر یا خودروهای پاک‌تر تکیه کند. کلید این کار در کاهش مصرف انرژی در هر ساعت سفر نهفته است. وقتی این اتفاق رخ دهد، ریتم طبیعی حرکت روزانه به یک مزیت و نه یک چالش تبدیل می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله «نامه‌های تحقیقات زیست‌محیطی» (Environmental Research Letters) منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 146199
۱۹ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۸:۰۱ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

چیدمان منزل لاکچری سمیرا حسن پور در شب میزبانی از مهرداد صدیقیان/ استایل بازیگران معروف در جشن تولد خصوصی سمیرا حسن پور