زنان و مادران نقش محوری در توسعه عدالت آموزشی دارند

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: مشارکت فعال زنان در جامعه و حمایت از آنان، می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه عدالت آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

زنان و مادران نقش محوری در توسعه عدالت آموزشی دارند
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند میترا تیموری مشاور وزیر آموزش و پرورش، در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش و نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی ضمن تبریک روز زن و گرامی‌داشت مقام مادر به اهمیت نقش زنان و مادران در پیشبرد اهداف آموزشی و اجتماعی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی همواره پیشگام در عرصه‌های مختلف بوده است گفت: ما در این استان شاهد همت بالای مدیران و فعالان آموزشی هستیم که با وجود محدودیت‌ها، در جهت بهبود شرایط آموزشی تلاش می‌کنند.

 تیموری با اشاره به جایگاه مهم زنان در خانواده و جامعه افزود: زنان به‌ویژه مادران نقش بی‌بدیلی در تربیت نسل آینده دارند. این امر به ویژه در حوزه آموزش و پرورش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ما باید به مسئولیت‌های اجتماعی زنان در خانه و جامعه توجه بیشتری داشته باشیم و از توانمندی‌های آنان در عرصه‌های مختلف بهره‌برداری کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، به نقش پررنگ زنان در فعالیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: زنانی که وارد جامعه می‌شوند با چالش‌های زیادی مواجه‌اند. آنها علاوه بر مسئولیت‌های خانوادگی، باید در اجتماع نیز حضوری فعال و مؤثر داشته باشند. این موضوع در بهبود فضای آموزشی و اجتماعی تأثیرگذار است.

تیموری به ضرورت هماهنگی بیشتر میان نهادهای دولتی و غیردولتی برای رفع مشکلات موجود در زمینه آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار استان، نیاز به ارتقای زیرساخت‌های آموزشی و تأمین امکانات رفاهی برای دانش‌آموزان به ویژه دختران وجود دارد. این مسئله باید در اولویت قرار گیرد.

وی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای بهبود شرایط تحصیل دختران و به‌ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم استان یاد کرد و افزود: ضروری است که فضاهای آموزشی برای دختران و زنان در سراسر استان به‌ویژه در مدارس شبانه‌روزی تجهیز شوند تا آنان از امکانات کافی برای تحصیل بهره‌مند شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، به لزوم مدیریت صحیح اوقات فراغت دانش‌آموزان و دختران تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌هایی برای ارتقاء سطح فرهنگی، اجتماعی و روانی دانش‌آموزان به ویژه دختران طراحی و اجرا شود تا از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم. همچنین، باید به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی و ارزش‌های اسلامی مانند نماز و عفاف در مدارس توجه بیشتری داشته باشیم.

تیموری از حمایت‌های دولت و مسئولان استان در این زمینه‌ها قدردانی کرد و گفت: اگر همه ما در راستای ارتقای کیفیت زندگی و آموزش زنان و دختران کشورمان گام برداریم، می‌توانیم به‌طور مؤثرتر به توسعه عدالت آموزشی کمک کنیم.

جهش عدالت آموزشی در خراسان جنوبی

مهدی مرتضوی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش و نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی استان از اجرای مجموعه‌ای از برنامه‌های راهبردی در راستای توسعه عدالت آموزشی در استان خبر داد و گفت: شتاب اقدامات اخیر نشان می‌دهد آموزش و پرورش استان با رویکردی کارآمد و هم‌افزا، مسیر تحول را پرقدرت دنبال می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت آموزشی خراسان جنوبی، اظهار داشت: علی‌رغم چالش‌های جدی در مناطق مرزی و دورافتاده، تحقق عدالت آموزشی اولویت اصلی ماست و طرح‌های اجراشده در این دوره نیز دقیقاً با همین رویکرد طراحی شده‌اند.

توزیع شیر در 1200 مدرسه و پوشش 108 هزار دانش‌آموز

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اجرای طرح توزیع شیر در 1200 مدرسه ابتدایی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سلامت‌محور استان دانست و گفت: این طرح با پوشش 108 هزار دانش‌آموز، نقش مهمی در ارتقای سلامت و بهبود تمرکز تحصیلی دانش‌آموزان دارد و خراسان جنوبی از نخستین استان‌های مجری آن محسوب می‌شود.

مرتضوی با اشاره به آسیب‌های موجود در مناطق محروم و مرزی افزود: شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یکی از اولویت‌های جدی ماست و این مهم با همکاری فرمانداری‌ها، بهزیستی، کمیته امداد و دیگر نهادهای حمایتی با جدیت دنبال می‌شود.

وی وضعیت دانش‌آموزان دختر در مناطق دورافتاده را حساس‌تر توصیف کرد و گفت: این گروه در معرض بیشترین آسیب‌های اجتماعی هستند و نیازمند برنامه‌های حمایتی اختصاصی می‌باشند؛ به همین دلیل برای بازگرداندن آنان به چرخه آموزش طرح‌های ویژه‌ای در حال اجراست.

درخشش 12 دانش‌آموز استان در جشنواره ملی پژوهشگران دانش‌آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به دستاوردهای حاصل‌شده طی روزهای اخیر، این موارد را اثبات‌کننده حرکت پرشتاب آموزش و پرورش استان عنوان کرد و از جمله این این دستادها را برگزاری بیش از 130 مراسم تکریم پیکر شهدای گمنام در مدارس، اجرای کارگاه پدافند سایبری، اعزام دانش‌آموزان 8 استان کشور از ایستگاه پروازی بیرجند به حج عمره، درخشش 12 دانش‌آموز در جشنواره ملی پژوهشگران دانش‌آموزی، میزبانی از دکتر نوید ادهم، مشاور وزیر و…. برشمرد.

مرتضوی با ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند رو‌به‌رشد آموزش و پرورش استان گفت: با هم‌افزایی دستگاه‌ها و مشارکت مردم، آینده آموزش خراسان جنوبی روشن‌تر از همیشه خواهد بود.

اولین بار در تاریخ 35 ساله آموزش و پرورش، معلمان جدید حقوق خود را به موقع دریافت کردند

در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش و نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی خراسان جنوبی که با حضور امیر حمزه پیروز رام، سرپرست هیئت عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، مهم‌ترین تحولات اخیر در حوزه آموزش و پرورش و گزینش‌ها در سطح کشور و استان مطرح شد.

سرپرست هیئت عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش در این نشست از تحقق نخستین پرداخت حقوق به موقع برای معلمان جدید در تاریخ 35 ساله وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تأکید کرد: این دستاورد بزرگ نتیجه پیگیری‌های مستمر دولت و همکاران در راستای تحقق عدالت آموزشی و توسعه زیرساخت‌های آموزشی در کشور است.

پیروز رام ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و روز زن، از دستاوردهای قابل توجه دولت در حوزه آموزش و پرورش در ماه‌های اخیر سخن گفت و بر اهمیت توجه به عدالت آموزشی تأکید کرد.

وی به موفقیت‌های حاصل شده در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرده و گفت: برای اولین بار در تاریخ 35 ساله وزارت آموزش و پرورش، در مهرماه تمامی معلمان و کارکنان جدیدالورود حقوق خود را به موقع دریافت کردند. این اتفاق بزرگ، نتیجه پیگیری‌های مستمر دولت و همکاری بی‌وقفه همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش است.

سرپرست هیئت عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش به چالش‌ها و موفقیت‌های بزرگ در حوزه گزینش‌ها اشاره کرد و افزود: در این دولت برای اولین بار تمام پرونده‌ها و احکام جذب معلمان جدید قبل از آغاز سال تحصیلی صادر شد و به تمامی افراد مشمول حقوق پرداخت شد. این اقدام یک تحول بزرگ در سیستم اداری کشور است و نشان‌دهنده توانمندی مدیریت اجرایی در دولت فعلی است.

وی به دستاوردهای برجسته در سطح استان خراسان جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: استان شما، با داشتن منابع غنی از نفت و تمدن باستانی، همواره یکی از مهم‌ترین مراکز توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور بوده است. دولت، در راستای استفاده بهینه از این منابع، تمام تلاش خود را در جهت بهبود وضعیت فرهنگی و آموزشی این استان به‌کار بسته است.

پیروز رام به اقدامات ویژه در راستای بهبود فرآیند گزینش معلمان و دیگر کارکنان دولتی اشاره و خاطرنشان کرد: در گزینش‌ها هیچ‌گاه به سمت افراط و تفریط نرفتیم. بلکه سعی کردیم همواره در چارچوب قانون و اصول حرکت کنیم و حقوق مردم را در اولویت قرار دهیم. این اقدامات با حمایت‌های ریاست جمهوری و همکاران وی به سرانجام رسید.

سرپرست هیئت عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد موفق دولت در بازسازی و بهبود ساختارهای گزینش، از تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران خود قدردانی کرد و از مسئولان استان خواست تا همواره در راستای ارتقای سطح آموزش و پرورش، همکاری‌های لازم را با وزارتخانه انجام دهند.

همبستگی و هماهنگی نهادها، تسهیل‌گر توسعه عدالت آموزشی است

خیر مدرسه‌ساز خراسان جنوبی نیز در نشست توسعه عدالت آموزشی استان، بر لزوم ایجاد هماهنگی و همبستگی میان نهادها و سازمان‌ها تأکید کرد و گفت: با فراهم شدن بستر مناسب، خیرین می‌توانند در تسریع فرآیندهای مدرسه‌سازی و رفع مشکلات آموزشی استان نقش مؤثری ایفا کنند.

حسن رازقی، پزشک و خیر مدرسه‌ساز خراسان جنوبی ضمن تقدیر از همکاری‌های صورت‌گرفته در این حوزه، بر ضرورت تقویت هماهنگی بین بخشی و تسهیل فرآیندهای خیرین برای مشارکت بیشتر در پروژه‌های آموزشی تأکید کرد.

وی افزود: ما در خراسان جنوبی می‌توانیم به تنهایی بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنیم، اما با فراهم شدن شرایط و همبستگی بیشتر میان نهادها، خیرین می‌توانند با سرعت بیشتری به کمک آموزش و پرورش استان بیایند.

خیر مدرسه‌ساز خراسان جنوبی با اشاره به تجربیات موفق خیرین در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت مساجد و حسینیه‌ها در سطح کشور اظهار داشت: در سال‌های گذشته خیرین به‌ویژه در شهرستان زیرکوه در ساخت فضاهای آموزشی و خرید تجهیزات رفاهی نقش بزرگی ایفا کرده‌اند. اما اگر بخواهیم شاهد تأثیرات بیشتر و سریع‌تر باشیم نیاز به ایجاد هماهنگی و بستر مناسب برای حضور خیرین در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از خیرین به دلیل مشکلات در حمل و نقل و نبود هماهنگی، با دشواری برای بازدید از پروژه‌های آموزشی استان وارد عمل می‌شوند تصریح کرد: وقتی خیرین می‌خواهند به استان بیایند گاهی ساعت‌ها یا حتی روزها صرف سفر می‌شود. اگر این سفرها برای خیرین تسهیل شود می‌توانیم شاهد شتاب بیشتر در روند مدرسه‌سازی باشیم.

رازقی به مشکلات موجود در حوزه فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان در برخی از مدارس استان با تراکم بالای دانش‌آموزی مواجه هستند که این موضوع نیازمند توجه فوری است. در برخی مناطق، سرانه فضای آموزشی بسیار پایین‌تر از استانداردهای لازم است و این موضوع بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان تأثیر مستقیم می‌گذارد.

خیر مدرسه‌ساز خراسان جنوبی افزود: اگر هماهنگی و همکاری بیشتری میان نهادها و سازمان‌ها ایجاد شود، می‌توانیم مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف آموزشی، به‌ویژه در خوابگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و کلاس‌های درس را سریع‌تر حل کنیم و به تحقق عدالت آموزشی در استان نزدیک‌تر شویم.

رازقی اعلام آمادگی کرد: با حمایت خیرین و نهادها در سطح استان و حتی شهرستان‌ها پروژه‌های مدرسه‌سازی بیشتری را به ثمر برساند و به این ترتیب به ارتقای شرایط آموزشی و رفاهی دانش‌آموزان در خراسان جنوبی کمک کند.

این جلسه با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها و تجلیل از دستگاه‌های فعال در حوزه عدالت آموزشی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/ 258

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 143688
۱۹ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۲:۲۸ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

آلبوم عروسی سیاوش خیرابی بازیگر سریال دلنوازان / آقا دوماد چه تیپی زده…