سید مهدی ابطحی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران بر ضرورت تحول دانشگاهها به مراکز ارزشآفرین و تأثیرگذار در توسعه کشور تاکید کرد.
سید مهدی ابطحی، ۱۶ اذر در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فناوری در ارومیه بر لزوم تغییر ماهیت دانشگاهها و تبدیل آنها به دانشگاههای نسل سوم تأکید کرد و با اشاره به جایگاه دانشگاهها در فرآیند پیشرفت و توسعه کشور، گفت: دانشگاهها باید به محلی تبدیل شوند که علاوه بر تولید علم، به حل مشکلات جامعه و صنعت پرداخته و به مرجعیت علمی دست یابند. این مرجعیت باید به گونهای باشد که از دانشگاه انتظار داشته باشیم در مسائل مختلف کشور و جامعه تأثیرگذار باشد.
ابطحی افزود: انتظار از دانشگاهها به ویژه دانشگاههای نسل سوم، این است که علاوه بر تدریس و آموزش، نقش مؤثری در کارآفرینی، نوآوری و حتی حل مشکلات کلان اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا کنند.
وی در ادامه به تفاوتهای دانشگاههای نسل اول، دوم و سوم اشاره کرد و اظهار کرد: در دانشگاه نسل اول، دانشگاه صرفاً مکانی برای آموزش و تدریس بود. در نسل دوم، دانشگاهها بیشتر به پژوهش و روابط آکادمیک پرداختند. اما در دانشگاههای نسل سوم، تحول اساسی در ماهیت دانشگاهها رخ میدهد.
معاون وزیر علوم تأکید کرد: دانشگاههای نسل سوم باید بهجای اینکه فقط به تربیت نیروی انسانی بپردازند، دانشجویان را به سمت کارآفرینی و نوآوری هدایت کنند.
ابطحی همچنین درخصوص آذربایجان غربی نیز گفت: این استان ظرفیتهای بالایی از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع انسانی و اساتید برجسته دارد که میتواند نقش مؤثری در پیشبرد این تحول ایفا کند.
وی از دانشگاهها خواست که برای تحقق این اهداف، نقش خود را بهعنوان دانشگاه کارآفرین ایفا کنند و افزود: صنعت باید از دانشگاه بخواهد تا از توان علمی آن بهرهبرداری کند، چراکه همکاری نزدیک صنعت و دانشگاه میتواند به پیشرفتهای قابل توجهی در عرصههای مختلف منجر شود.

تقویت پیوند دانشگاهها و دستگاههای اجرایی، کلید حل مشکلات استان است
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این در مراسم، با تأکید بر اهمیت پیوند دانشگاهها و دستگاههای اجرایی، گفت: مسائل حیاتی استان همچون احیای دریاچه ارومیه، بهرهوری در بخش کشاورزی، و توسعه زیرساختها تنها با همکاری دانشگاهها و مراکز پژوهشی و بر اساس پژوهشهای علمی قابل حل است.
کاک درویشی، ضمن اشاره به ظرفیتهای علمی موجود در استان، بر ضرورت تقویت پیوند دانشگاهها و دستگاههای اجرایی تأکید کرد و گفت: یکی از سیاستهای جدی ما در استان، نزدیک کردن ظرفیتهای علمی و دانشگاهها به نیازهای اجرایی استان است. دانشگاهها باید در حل مسائل استان نقش پررنگتری ایفا کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه ارومیه، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه پیام نور و سایر مراکز پژوهشی استان باید در مسائل حیاتی استان نظیر منابع آب، احیای دریاچه ارومیه، ارتقاء شاخصهای توسعه یافتگی در شهرستانها و حل مسائل اجتماعی، حضور فعال داشته باشند. هیچیک از این مسائل بدون پژوهشهای علمی و کاربردی حل نخواهد شد.
معاون استاندار همچنین به برخی چالشهای کلیدی استان اشاره کرد و گفت: نیاز به افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی، مقابله با ریزگردها، و تقویت زیرساختهای حملونقل و تجارت از جمله مسائل مهم استان هستند که باید با بهرهگیری از پژوهشهای علمی و نوآورانه، به آنها پرداخته شود.
وی در ادامه اظهار کرد: آذربایجان غربی استانی با ظرفیتهای کمنظیر است که از موقعیت مرزی و تجاری بینالمللی گرفته تا کشاورزی، صنایع تبدیلی، گردشگری و معادن، همه این ظرفیتها نیازمند پژوهشهای مسئلهمحور و علمی است تا بتوانند به شکوفایی برسند.
درویشی با اشاره به نقش حیاتی پژوهش در توسعه استان گفت: آذربایجان غربی باید پرچمدار در حوزه پژوهش باشد و این پرچم نباید افت کند. پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی باید در تصمیمسازی و راهبری توسعه استان، نقش اساسی داشته باشند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه