در بیستوهفتمین مانور سراسری زلزله، مسئولان با فاصله گرفتن از شکل نمایشی، تلاش میکنند دانشآموزان را در موقعیتهای واقعی قرار دهند تا آمادگیشان برای مواجهه با زلزله افزایش یابد.
احمدرضا افشاری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد در حاشیه بیست و هفتمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، با اشاره به اینکه هنوز بخشهایی از مانور زلزله جنبه نمادین دارد، اظهارکرد:رخدادهای واقعی با آنچه در مدارس انجام میشود تفاوت زیادی دارد لذا با هماهنگی استانداری و معاونت مدیریت بحران تصمیم بر این شد که از حالت نمایشی فاصله بگیریم و دانشآموزان را در موقعیتهای واقعی آموزشدیده قرار دهیم تا آمادگی مواجهه با حوادث غیرمترقبه در آنان تقویت شود.
وی افزود:امسال نهادهای امدادی مانند هلالاحمر، آتشنشانی، اورژانس و در مشهد تیم دوام ثامن، آموزشهای اولیه را ارائه دادند، اما در جریان مانور نقش اصلی بر عهده دانشآموزان است و تمام فعالیتها از مدرسهمحور به دانشآموز محور طراحی شده و سناریوهای از پیش تعیینشده برای مواجهه واقعیتر دانشآموزان با بحران اجرا میشود.
افشاری درباره تفاوت امسال با سالهای گذشته توضیح داد:پیش از این نهادهای امدادی بیشتر نقش مهمان داشتند و بخشهایی از کار در دست آنها بود، اما امسال مدیریت کامل مانور بر عهده دانشآموزان و مدارس است و هدف این است که دانشآموز بتواند خودش تصمیم بگیرد، موقعیت را تحلیل کند و مسیر نجات را مبتنی بر آموزشهایی که دیده است مدیریت کند.
رئیس سازمان دانشآموزی خراسان رضوی درباره نحوه سنجش میزان یادگیری دانشآموزان پس از آموزشها اظهار کرد: حدود ده درصد از مدارس مشهد بهعنوان پایلوت انتخاب شدهاند تا نهادهای امدادی در آنها ارزیابیهای تخصصی انجام دهند و به کمک این ارزیابیها نقاط قوت و ضعف مشخص میشود و برای ارتقای آموزشها برنامهریزی دقیقتری خواهیم داشت.
افشاری در ادامه با اشاره به برنامههای سازمان دانشآموزی برای توسعه آموزشها گفت: پیش از برگزاری مانور، چند دوره آموزشی با همکاری هلالاحمر، اورژانس و آتشنشانی برای دانشآموزان و مدیران برگزار شد و قرار است آموزشهای ضمنخدمتی برای مدیران مدارس در طول سال تحصیلی ادامه پیدا کند و هر سال دامنه این آموزشها را توسعه دهیم تا به پوشش گستردهتری برسیم.
وی اولویت فعلی سازمان را آموزش مدیران دانست و افزود: نهادهای امدادی اعلام آمادگی کردهاند که آموزشهای مدرسهای و اردوهای تخصصی برای دانشآموزان برگزار کنند و ما در حال فراهم کردن مقدمات هستیم تا دانشآموزان بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
رئیس سازمان دانشآموزی همچنین درباره وضعیت مدارس حاشیه شهر بیان کرد: در دورههای آموزشی اخیر، بخش قابلتوجهی از ظرفیت را به مدارس حاشیه شهر اختصاص دادهایم و این روند ادامه خواهد داشت و با همکاری بیشتر نهادهای امدادی تلاش میکنیم آموزشهای ایمنی در این مناطق تقویت شود.
وی هدفگذاری آموزشی را تدریجی اما مستمر توصیف کرد و گفت:آموزشهای فعلی، آموزشهای مقدماتی و ضروری برای شرایط بروز زلزله است و مراحل تخصصیتر نیز باید در تشکلهایی مانند جوانان هلالاحمر و طرح دادرس دنبال شود؛ چرا که این مجموعهها متولی آموزشهای تخصصی هستند و دانشآموزان میتوانند با عضویت در آنها مهارتهای حرفهایتری کسب کنند.
انتهای پیام/282
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه