سیدمسعود شجاعی طباطبایی در نشست بنیاد مکتب حاج قاسم هشدار داد که حذف سازمانیافته چهرههای مقاومت در فضای مجازی، جلوهای از تروریسم سایبری و خشونت نوین جهانی است.
به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، سیدمسعود شجاعی طباطبایی که در نشست خبری این جشنواره در سالن جلسات بنیاد مکتب حاج قاسم سخن میگفت، اظهار کرد: زمانی که در بخش پوستر، موضوع «ترور قهرمانان مقاومت در فضای مجازی» را انتخاب کردیم، علت اصلی این بود که امکان ارائه تصاویر و روایتهای مربوط به بزرگان جبهه مقاومت به دلایل مختلف محدود شده است. ما با نوعی تروریسم سایبری مواجهیم که هر روز گستردهتر میشود و بخش مهمی از خشونت جهانی، بهجای میدان جنگ، در فضای مجازی جریان پیدا میکند.
او افزود: حذف و مسدودسازی صفحات و محتوای مرتبط با رهبران مقاومت، از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و دیگر چهرهها، نمونهای از این رویکرد است. این اتفاق تنها یک خطای فنی نیست، بلکه نوعی تلاش برای حذف روایت و سانسور حافظه تاریخی ملتهاست.
شجاعیطباطبایی با اشاره به هدف این مسابقه توضیح داد: این شرایط ما را به این نتیجه رساند که برگزاری چنین رویدادی میتواند فرصتی فراهم کند تا آثار هنرمندان داخلی و بینالمللی در دو حوزه سایبری، سانسور دیجیتال و بازنمایی حقیقت مقاومت ارائه شود. بخش پوستر با موضوع حذف قهرمانان مقاومت شکل گرفت و در بخش کارتون نیز با توجه به تفاوت میان کارتون و کاریکاتور، رویکرد انتقادی و روایی این حوزه مورد توجه قرار گرفت.
او در بخش دیگر سخنانش یادآور شد که محدودیتهای محتوایی در سه پلتفرم اصلی ـ اینستاگرام، توییتر و فیسبوک ـ که ظاهراً مدافع آزادی بیان هستند، ضرورت برگزاری چنین رویدادی را دوچندان کرد. برگزاری مسابقه با همکاری عزیزان در مکتب حاج قاسم ممکن شد و آنها بنیانگذاران اصلی این رویداد بودند.
وی با اشاره به گستردگی حضور هنرمندان گفت: بیش از ۴۲۶ هنرمند با ۱٬۸۳۵ اثر از ۶۱ کشور جهان در مسابقه شرکت کردند؛ رقمی که این رویداد را در ردیف معتبرترین مسابقات بینالمللی قرار میدهد.
شجاعی طباطبایی با بیان اینکه این رویداد مورد استقبال هنرمندان دنیا قرار گرفته است، گفت: از قاره آسیا ۲۷۰ هنرمند شرکت کردند، از اروپا ۸۵ هنرمند و از آمریکای لاتین نیز گروه قابلتوجهی حضور داشتند. همچنین هنرمندانی از آفریقا و آمریکای شمالی نیز مشارکت کردند. ایران با ۱۷۵ هنرمند بیشترین میزان حضور را داشت و پس از آن اندونزی و ترکیه در ردههای بعدی قرار گرفتند.
او درباره انتخاب داوران توضیح داد: بهطور طبیعی برای داوری از هنرمندانی استفاده شد که کشورشان مشارکت بیشتری داشت. برای بخش کارتون و کاریکاتور، از ترکیه ـ که حضور بسیار چشمگیری داشت ـ داوران باتجربه دعوت شدند. همچنین با توجه به مشارکت گسترده اندونزی، یکی از چهرههای برجسته این کشور در این حوزه داوری را برعهده گرفت.
دبیر مسابقه بینالمللی «ترور آنلاین» اظهار کرد: بهدلیل حضور مؤثر هنرمندان آمریکای لاتین نیز از آقای ایوان، هنرمند و گرافیست صاحبنام، برای داوری دعوت شد.
او بیان کرد: در بخش داوری داخلی، مسعود نجابتی (رئیس هیأت داوران)، عباس ناصری و محمدحسین نیرومند این مسئولیت را برعهده داشتند. این ترکیب، با حضور داورانی از سه قاره، به مسابقه اعتبار جهانی مضاعفی بخشید.
شجاعیطباطبایی درباره جوایز گفت: جوایز مسابقه از نقاط قوت آن بود. در هر دو بخش کارتون و پوستر، جایزه نفر اول ۲۰۰۰ یورو و نفر دوم ۱۵۰۰ یورو تعیین شد و پنج جایزه ۵۰۰ یورویی نیز برای هر بخش در نظر گرفته شد. در مجموع ۱۴ هزار یورو جایزه نقدی به آثار برگزیده اهدا شد. این سطح ارزشگذاری باعث شد جایگاه جشنواره در میان رویدادهای بینالمللی ارتقا یابد.
او افزود: فدراسیون جهانی کارتون نیز که نهادی معتبر در این حوزه است، به مسابقه توجه ویژهای داشت؛ بهویژه آنکه دو مدیر اصلی این فدراسیون، از حامیان گفتمان مقاومت هستند و این موضوع به اهمیت رویداد افزود.
شجاعی طباطبایی در پایان گفت: در ادامه، نمایشگاه آثار منتخب و مراسم پایانی جشنواره برگزار خواهد شد و توضیحات تکمیلی درباره جزئیات گرافیکی و نحوه ارائه آثار در فرصت دیگری ارائه میشود.
او یادآور شد: مراسم اختتامیه جشنواره و اهدای جوایز با حضور داوران بینالمللی و داوران مطرح جهانی، ۱۵ دیماه آینده در حوزه هنری برگزار خواهد شد. در این مراسم کاتالوگ جشنواره نیز رونمایی خواهد شد.
مسعود نجابتی، رئیس هیأت داوران رویداد بینالمللی «ترور آنلاین»، نیز در این نشست خبری اظهار کرد هدف ما در این مسابقه، شناسایی طراحان گرافیک همسو با جریان مقاومت در سطح بینالملل است؛ کاری که سالها از آن غفلت شده بود. استاد شجاعیطباطبایی طی این سالها بهتنهایی در حوزه کارتون و کاریکاتور فعالیت گستردهای انجام داده و شبکهای از طراحان جهانی را در این عرصه شکل داده است. اما در حوزه گرافیک، چنین شبکهای ایجاد نشده بود. به همین دلیل، در برخی بزنگاهها وقتی میخواهیم یک رویداد جهانی برگزار کنیم، عملاً دستمان خالی است و طراحان محدودی را میشناسیم؛ عمدتاً کسانی که در کشورهای همسایه با جریان مقاومت همکاری دارند.
او افزود: در ابتدا قرار بود این رویداد تنها در بخش کارتون برگزار شود،اما بنا به درخواست ما بخش گرافیک (پوستر) نیز به آن اضافه شد تا بتوانیم طی این مسیر، طراحان جدید را شناسایی کنیم. بسیاری از طراحانی که در این دوره شرکت کردند، برای ما چهرههای جدیدی بودند، اما همین قدمهای نخست بسیار اثرگذار است. اکنون برای سومین بار است که رویدادی در سطح بینالملل با حضور طراحان برگزار میشود و بخش گرافیک نیز در آن حضور یافته است. در رویدادهایی مانند فلسطین تنها نیست یا موضوعات مقاومت و حتی مباحثی مانند بایکوت رژیم صهیونیستی در المپیک، تجربههایی کسب شده بود و امروز این تجربه در قالب جشنواره «ترور آنلاین» به بلوغ بیشتری رسیده است.
نجابتی درباره سیاست داوری گفت: در فرآیند داوری، اساس را بر سختگیری گذاشتیم و آثار تولیدشده با هوش مصنوعی نیز حق ورود به جشنواره را نداشتند. هدف ما پر کردن نمایشگاه با تعداد زیاد اثر نبود؛ بلکه میخواستیم به آثار فاخر و اثرگذار برسیم. از میان ۵۳۵ اثر رسیده، تنها ۵۶ اثر به مرحله اول انتخاب راه یافت. همین آثار نیز دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت تعداد محدود و استانداردی برای اکران و داوری نهایی انتخاب شد. تعداد و کیفیت آثار ارسالی به جشنواره نیز بیشتر از پیشبینیها بود.
او گفت: در انتخاب آثار، بهطور جدی به چند شاخص توجه کردیم؛ صراحت در بیان پیام، خلاقیت، ایدهپردازی، ترکیببندی و تکنیک. ضمن اینکه آثاری که مشابه آنها قبلاً در موضوعات دیگر کار شده بود یا تازگی نداشتند، حذف شدند. آنچه برای ما مهم بود این بود که مخاطب بدون ابهام پیام اثر را دریافت کند.
نجابتی افزود: جشنوارههای معتبر جهان معمولاً به صورت مستمر برگزار میشوند و همین استمرار باعث میشود طراحان نامدار و برندهای معتبر، آثار خود را ارسال کنند. این نخستین دوره است و به نظر من، نتایج بهویژه با توجه به سطح مشارکت، قابل قبول است. اگر بتوانیم این رویداد را سالانه و با یک موضوع ثابت یا موضوعات متغیر اما منسجم برگزار کنیم، قطعاً تعداد شرکتکنندگان و کیفیت آثار افزایش چشمگیری خواهد داشت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه