آلودگی هوا چگونه فروش سینماها را نصف کرد؟ جزئیات شوکه‌کننده کاهش تماشاگران!

بر اساس گزارش‌های رسمی، آلودگی هوا در هفته گذشته باعث سقوط 55 درصدی فروش سینماها و افت چشمگیر تعداد تماشاگران شد؛ شرایطی که سینماها را به تعطیلی‌های گسترده و کاهش سانس‌ها کشاند.

آلودگی هوا چگونه فروش سینماها را نصف کرد؟ جزئیات شوکه‌کننده کاهش تماشاگران!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش خبرنگار هفته نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس اطلاعات سایت سمفا آمار فروش و میزان مخاطبین سینما نشان می‌دهد که فروش کل سینماهای کشور در دو هفته پیش به رقم نزدیک به 65 میلیارد تومان با جذب 874 هزار مخاطب و برگزاری 29,876 سانس رسید. اما در هفته گذشته به خاطر تأثیر منفی آلودگی هوا بر سینماها که شامل تعطیلی آنها نیز شده بود، این ارقام به شکل چشمگیری کاهش یافت: فروش کل سینما به 28 میلیارد تومان، مخاطبان به 402 هزار نفر و تعداد سانس‌ها به 14,806 سقوط کرد. به بیان دیگر فروش سینماها در مقابسه با دو هفته قبل شاهد کاهش بیش از 55 درصدی بوده است.

هفته گذشته به دلیل شدت آلودگی هوا در کلان‌شهرها، چند روز سینماها تعطیل شدند. این تعطیلی نه تنها سانس‌های نمایش را کاهش داد، بلکه بسیاری از مخاطبان بالقوه را از تجربه سینما محروم کرد. بسته بودن سالن‌ها در روزهای پایانی هفته که معمولاً بیشترین فروش ثبت می‌شود، اثر منفی مضاعفی بر عملکرد سینماها داشت.

این اتفاق باعث شد که برخی از سینماداران مطرح کشور به تعطیلی سینماها واکنش نشان دهند و بگویند که گویا این تنها سینما است که همواره در بحران‌هایی مانند آلودگی هوا یا همه‌گیری‌ها باید تعطیل شود در حالی که بسیاری از اماکن تفریحی و ورزشی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کاهش فروش به معنای افت درآمد مستقیم سینماها، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان است و می‌تواند برنامه‌ریزی برای اکران‌های آینده را تحت تأثیر قرار دهد. در شرایطی که وضعیت اقتصادی سینماها ارتباط مستقیمی با مخاطب دارد و به صورت جدی تحت تأثیر نرخ دلار است، این تعطیلی‌ها وضعیت فروش و اقتصاد سینما را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

طبیعتا از آن سو این نمایش خانگی و تلویزین است که مخاطبان را به سمت خود جذب می‌کنند. البته این اتفاق بدی نیست و باعث می‌شود که چرخه برخط تولیدات نمایشی وضعیت خوبی داشته باشد و هنرمندان و فعالین این حوزه از آسیب بی‌کاری مصون باشند. اما در عین حال سینما نیز باید چرخه خود را بتواند بچرخاند. کاهش بیش از نصف فروش و مخاطب نشان می‌دهد که سینماها در برابر بحران‌های محیطی بسیار آسیب‌پذیر و حساس‌اند و اگر هر اتفاقی باعث شود که اولین دربی که بسته شود، در سینما باشد به مرور شاهد ضربه‌های جبران ناپذیری برای سینما خواهیم بود.

این وضعیت ضرورت برنامه‌ریزی جدی برای مدیریت بحران‌های شهری و حمایت از صنعت سینما در شرایط اضطراری را برجسته می‌کند. همچنین اکثر شهروندان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین تفریحاتشان سینما است. سینما کماکان با توجه به شرایط اقتصادی یکی از ارزان‌ترین فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی‌ مردم است و نباید این تفریح دارای اولویت مردم به جایگاه‌های پایین‌ خود تنزل پیدا کند.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 125149
۱۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۵:۴۷ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
آیشواریا رای در ۵۲ سالگی دوباره ملکه زیبایی شد