مدیر آموزش و پرورش ابهر: معلمان قلب تپنده تربیت نسل تمدن‌ساز هستند!

سیدداود ابراهیمی در افتتاحیه دوره مسیر معلمی تاکید کرد که رسیدن به نسل تمدن‌ساز بدون نقش کلیدی معلمان ممکن نیست و آنها فراتر از انتقال دانش، فرهنگ را نیز منتقل می‌کنند.

مدیر آموزش و پرورش ابهر: معلمان قلب تپنده تربیت نسل تمدن‌ساز هستند!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

سیدداود ابراهیمی امروز (شنبه ۱۵ آذر) در افتتاحیه دوره مسیر معلمی، بر نقش محوری معلمان در فرآیند تربیت تمام‌ساحتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: سند تحول بنیادین هدفی روشن و مهم دارد که این اهداف شامل پرورش نسلی تمدن ساز، خلاق، مسئولیت‌پذیر، متعهد، ماهر و کارآمد امیدوار و دارای روحیه تلاش و کار است، اما رسیدن به این هدف بزرگ، بدون نقش محوری معلم امکان‌پذیر نیست و معلم در این سند، قلب فرآیند یاددهی و یادگیری است.

وی اظهار کرد: معلم تنها اطلاعات را منتقل نمی‌کند، بلکه فرهنگ، مهارت‌های اجتماعی و اخلاقی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان را شکل می‌دهد، بنابراین معلم باید هم متخصص در رشته خود و هم متعهد به ارزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای باشد و بدون تربیت معلمان با دانش عمیق و تعهد حرفه‌ای، اهداف کلان سند، تنها به یک شعار تبدیل می‌شوند، نه واقعیت عملی.

مدیر آموزش و پرورش ابهر بیان کرد: دنیای امروز با سرعتی بی‌سابقه در حال تغییر است و تغییرات علمی و فناوری، تنوع دانش‌آموزان و نیاز به یادگیری فعال، مهارت‌های نوین معلمی را ضروری کرده است و دانش‌آموزان امروز به مهارت‌هایی نیاز دارند که چند سال پیش حتی تصور آن ممکن نبود.

او افزود: معلمان سنتی که تنها به انتقال محتوای کتاب درسی اکتفا می‌کنند، نمی‌توانند دانش‌آموزان را برای مواجهه با مسائل پیچیده، فناوری‌های نوین و یادگیری مادام‌العمر آماده کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی دیگر از واقعیت‌های امروز، تنوع دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است، تصریح کرد: دانش‌آموزان از نظر توانمندی‌ها، علاقه‌مندی‌ها و سبک‌های یادگیری بسیار متفاوت هستند و معلمانی که مهارت مدیریت این تفاوت‌ها و شخصی‌سازی یادگیری را نداشته باشند، نمی‌توانند فرصت موفقیت را برای همه فراهم کنند و کلاس‌های سنتی اغلب با مشکلاتی مانند کاهش انگیزه و یادگیری منفعل مواجه هستند. بنابراین معلم توانمند باید محیطی پویا و جذاب برای یادگیری ایجاد کند، از پرسشگری و حل مسئله استفاده کند و دانش‌آموزان را فعال و مسئولیت‌پذیر تربیت کند.

وی افزود: مدیریت کلاس‌های بزرگ و با تراکم بالا، برخورد با مشکلات رفتاری و حفظ نظم نیز از دغدغه‌های روزمره معلمان است و بدون آماده‌سازی معلمان برای مواجهه با این چالش‌ها، تحقق اهداف سند تحول امکان‌پذیر نخواهد بود و اینجاست که دوره‌های مسیر معلمی اهمیت ویژه پیدا می‌کنند. 

ابراهیمی یادآور شد: این دوره‌ها معلمان را با روش‌های تدریس فعال، استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری تعاملی، تدریس تفاوت‌محور، تشخیص نیازهای فردی و طراحی فعالیت‌های انعطاف‌پذیر آشنا می‌کنند و هدف این دوره، تبدیل معلم از یک انتقال‌دهنده صرف محتوا به یک راهبر حرفه‌ای و توانمند در هدایت یادگیری فعال و متناسب با نیازهای روز است.

او اضافه کرد: با تربیت معلمان توانمند از طریق این دوره‌ها، می‌توان چالش‌هایی مانند کلاس‌های پرتراکم، انگیزه پایین دانش‌آموزان و روش‌های سنتی تدریس را کاهش داد و زمینه‌ساز توسعه پایدار آموزش و پرورش شد و باید تلاش کرد معلمان امروز، راهبران تحول فردای آموزش و پرورش باشند و دانش‌آموزانی پرورش دهیم که نه تنها آماده زندگی در دنیای امروز هستند، بلکه توانایی خلق آینده‌ای بهتر را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 124977
۱۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۵:۲۳ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
سفر زمان | چهرۀ «زلیخا» در ۸ سالگی در کنار دوستانش در یک مهمانی؛ دهۀ ۱۳۴۰