رونمایی از سند ۱۰ ساله ثبت‌احوال؛ صدور هوشمند گواهی انحصار وراثت و شناسنامه نوزادان آغاز شد!

در مراسمی ویژه، سازمان ثبت احوال از سند راهبردی ۱۰ ساله خود رونمایی کرد و صدور هوشمند گواهی انحصار وراثت و شناسنامه نوزادان را کلید زد؛ گامی بزرگ در مسیر تحول دیجیتال خدمات هویتی.

رونمایی از سند ۱۰ ساله ثبت‌احوال؛ صدور هوشمند گواهی انحصار وراثت و شناسنامه نوزادان آغاز شد!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، هاشم کارگر در نشستی با خبرنگاران با موضوع آیین بهره برداری از طرح های فناوری و رونمایی از سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور گفت: امروز برای افتتاح شش طرح مهم سازمان ثبت احوال کشور در خدمت شما هستیم. تقریباً در سه یا چهار سال اخیر تمام حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها در راستای تحقق سازمان هوشمند و هوشمندسازی خدمات در عرصه‌های گوناگون در سازمان ثبت احوال بوده است و تا این لحظه تلاش شده است تا قدم‌های بسیار خوب و مفیدی در این زمینه برداشته شود.

وی با بیان اینکه در طول این سالها اولین کاری که کردیم، ایجاد بستر سهیم (سامانه سهیم) برای ارتباط با هموطنان بود که در این سامانه علاوه بر اینکه اطلاعات هویتی خانواده هر فرد را تقدیم می‌کنیم، کلیه خدمات الکترونیک را بر بستر این سامانه ارائه می‌دهیم، افزود: سامانه هدا ایجاد شد که بستر اصلی احراز هویت در کشور است، بستری امن، قابل اتکا و مطمئن برای احراز هویت غیر حضوری هموطنان در دریافت خدمات از بخش های دولتی و خصوصی است.

کارگر با بیان اینکه اقدامات دیگری هم در سازمان ثبت احوال انجام شده و در اختیار هموطنان قرار داده شده است، ادامه داد: آخرین آنها که در مرداد ماه مبتنی بر برنامه هفتم توسعه کشور انجام شد، انتقال صدور گواهی انحصار وراثت از قوه قضاییه به سازمان ثبت احوال بود که طراحی انجام شده در این خصوص، مبتنی بر ارائه خدمت به صورت غیر حضوری و بدون درخواست هموطنان بود؛ به طوری که وقتی فردی فوت می‌کرد، بعد از صدور سند فوت فرد متوفی، به طور خودکار گواهی انحصار وراثت صادر و برای وراث ارسال می‌شد.

وی با بیان اینکه تا این لحظه حدود ۲۸۵ هزار گواهی انحصار وراثت صادر و برای وراث ارسال شده است، گفت: ان‌شاءالله قدم‌های گوناگونی که سازمان ثبت احوال در حال برداشتن دارد منجر به تحقق هر چه سریعتر سازمان هوشمند ثبت احوال شود تا خدمات بهتری به هموطنان ارائه کند و در عین حال بستر های بسیار مفیدی برای بخش های حاکمیتی کشور و برای بهره برداری از اطلاعات گوناگونی که در پایگاه های اطلاعات هویتی و جمعیتی کشور وجود دارد، ایجاد کند و در برنامه ریزی ها مثمر ثمر باشد.

کارگر با بیان اینکه امروز اولین کاری که در حوزه ایجاد سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور برداشتیم، رونمایی از سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبت احوال بود، عنوان کرد: این سند طی دو سال با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، اساتید این دانشگاه در بخش های گوناگون و بخش های مدیریتی، فناوری، حقوقی و سایر حوزه ها ایجاد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای کار، نظام برنامه محوری را در سازمان ایجاد کردیم، افزود: یعنی در سازمان ثبت احوال هیچ قدمی برنمی‌داریم مگر مبتنی بر برنامه باشد چون اعتقاد داریم که اگر می‌خواهیم در انجام کارها موفق باشیم و استفاده صحیح از منابع داشته باشیم باید مبتنی بر برنامه حرکت کنیم. در طول سه یا چهار سال هم تمام اقدامات مبتنی بر برنامه های عملیاتی سالانه بوده که تدوین شده و بخش های گوناگون سازمان متعهد بر اجرای آن بودند و در نهایت این سند راهبردی را تنظیم کردیم که برنامه‌های سالانه سازمان مبتنی بر این سند راهبردی باشد.

کارگر با بیان اینکه این سند، سندی است منعطف و مبتنی بر تغییراتی است که در محیط های داخلی و خارجی سازمان رخ میدهد و اقتضائاتی که ایجاد میشود، قابلیت اصلاح و بهبود دارد، ادامه داد: سعی کردیم که سازمان را از نظام سند محوری به نظام شناسه محوری یعنی دیجیتالی شدن حرکت دهیم یعنی خدمات دیجیتال را سرلوحه کار قرار دادیم و در حوزه‌های جمعیتی هم با توجه به اینکه سازمان ثبت احوال کشور متولی رصد جمعیت کشور هست و مرکز رصد جمعیت کشور در سازمان ثبت احوال قرار داده شده، نگاه کلانی به این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم در سیاست گذاری‌های جمعیتی در کشور که بسیار مهم است و باید مبتنی بر شاخص ها و اطلاعات گوناگون جمعیتی باشد، قدم برداریم.

وی به بحث توانمندی های سرمایه انسانی سازمان، بحث تخصص گرایی در جذب نیروی انسانی در سازمان ثبت احوال و کوچک سازی سازمان اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است که وقتی سازمان هوشمند ثبت احوال ایجاد شود به سازمان مجازی نزدیک می‌شویم و سازمان مجازی یعنی از لحاظ ساختاری باید محدودتر باشد و بتواند با یک ساختار کوچک و با یک منابع تعریف شده بهترین خدمات را به صورت الکترونیکی و به صورت کاملا غیر حضوری به بخش‌های مختلف کشور و مردم ارائه دهد.

کارگر با بیان اینکه اقدام دومی که انجام شده و بحث بسیار مهمی در حوزه الکترونیکی کردن خدمات ثبت احوال و هوشمند سازی است، هوشمند سازی صدور شناسنامه نوزاد است، ادامه داد: مبتنی بر برنامه این اقدامات انجام شده، سال گذشته اولین اقدامی که با همکاری وزارت بهداشت انجام شد، الکترونیکی کردن گواهی ولادت بود.

وی اظهار کرد: وقتی فرزندی به دنیا می‌آید باید گواهی ولادت او صادر و متولی فرزند گواهی ولادت را به سازمان ثبت احوال ارائه می‌دادند و نام را تعیین و شناسنامه صادر و تحویل والدین داده می‌شد. طی اقدامی که سال گذشته انجام شد، گواهی ولادت به صورت الکترونیک انجام شد یعنی وقتی نوزادی به دنیا می‌آید نیازی نبود فیزیک گواهی ولادت به سازمان ثبت احوال ارائه شود و به صورت الکترونیک توسط بیمارستان و از طریق وزارت بهداشت برای سازمان ثبت احوال ارسال می‌شد و شناسه مربوط به آن گواهی برای ولی نوزاد پیامک می‌شد و با آن شناسه وارد سازمان ثبت احوال می‌شد و ادامه کار حضوری انجام می‌شد.

رئیس سازمان ثبت احوال به اقدام دوم سازمان اشاره کرد و گفت: الکترونیکی کردن تعیین نام نوزاد اقدام دوم است. یعنی بدون اینکه والدین در سازمان ثبت احوال حضور داشته باشند به صورت الکترونیکی می‌توانند انجام دهند. سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تعیین نام و سامانه «تعاملی نام» وجود دارد که والدین می‌توانند وارد شده و نامی را که مد نظرشان است را سرچ کنند که آیا قابل استفاده است و مشورت‌های گوناگونی دریافت کنند.

کارگر با بیان اینکه اکنون که نوزادی به دنیا می‌آید دیگر نیاز به حضور در ثبت احوال نیست، اظهار کرد: ولادت نوزاد در سازمان ثبت احوال خارج شد. گواهی ولادت به صورت الکترونیک صادر و نام نیز به صورت الکترونیک درخواست داده و شناسنامه به صورت غیر حضوری صادر می‌شود و از طریق پست برای خانواده نوزاد ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام بسیار مهمی در راستای تحقق سازمان هوشمند و بحث قانون جوانی جمعیت انجام شده تا برای یک دغدغه مهم تسهیل گری شود، ادامه داد: با این کار هزینه‌ها کاهش و رفت و آمدها کم می‌شود.

کارگر به گواهی وضعیت تأهل اشاره کرد و گفت: افراد برای اینکه گواهی کنند که مجرد و یا متأهل هستند و یا برای اینکه ترکیب خانوادگی شان به چه صورت است به سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کنند و این گواهی را درخواست می‌کنند و این گواهی هم امروز به صورت الکترونیک صادر و با اقدامی که انجام شده نیازی به حضور افراد در ادارات سازمان ثبت احوال نیست و از طریق سامانه سهیم بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام علاوه بر اینکه هزینه‌های گوناگون را برای متقاضیان کاهش می‌دهد، از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری و شفاف سازی می‌کند و ارائه خدمات را سرعت می‌دهد، افزود: از ترددهای غیر ضروری هم جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور به راه‌اندازی سامانه صدور هوشمند گواهی فوت اشاره کرد و افزود: سال گذشته گواهی ولادت را الکترونیک کردیم، گواهی وفات هم آماده این امر بود که با تلاش همکاران در سازمان ثبت احوال این کار انجام شد و بعد از اینکه واقعه فوت ثبت می‌شود خانواده متوفی می‌توانند از طریق سامانه سهیم درخواست صدور گواهی وفات متوفی را کنند و بدون مراجعه به ادارات ثبت احوال در سراسر کشور، گواهی وفات دریافت کنند تا سرعت عمل و تسهیلگری در ارائه خدمات را داشته باشند.

کارگر با بیان اینکه در سازمان ثبت احوال قوانین و مقررات گوناگونی، اعم از آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، شیوه نامه‌ها و موضوعاتی از این دست در سازمان ثبت احوال ایجاد شده است، ادامه داد: اقدامات سازمان ثبت احوال بسیار حائز اهمیت است و جنبه حقوقی بالایی دارد و باید دقت زیادی در آن صورت گیرد، در دسترس بودن این اطلاعات، آیین نامه‌ها، قوانین و مقررات بسیار ضروری است تا به آسانی و هوشمند در اختیار همکاران قرار گیرد تا بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند علاوه بر این در اختیار هموطنان هم قرار بگیرد تا از حقوق خودشان آگاه باشند.

 وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال، ایجاد سامانه قوانین و مقررات سازمان را مد نظر خود قرار داده تا در این سامانه قوانین و مقررات گوناگون سالیان متمادی در این سامانه جستجو و بهره برداری کنند، گفت: سعی شده این سامانه هوشمند باشد یعنی به راحتی این موضوعات در اختیار همکاران قرار بگیرد و بتونند از آنها استفاده کنند.

کارگر ادامه داد: امروز یک اقدام بسیار مهمی در سازمان ثبت احوال رخ داد و آن بهره برداری از مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان یا سی آر ام سازمانی است. این مرکز در همه دستگاه ها باید وجود داشته باشد چون باید در تصمیم گیری ها، نظرات مردم و متقاضیان و مخاطبان خود را بدانیم. گاها در دستگاه ها تصمیماتی می‌گیریم که شاید خیلی آگاه نباشیم که در سطح جامعه نگاه به این تصمیم چگونه است یا اگر اقدامی را انجام می‌دهیم در بخش های گوناگون نتایج آن را در سطح جامعه آگاه نیستیم و نیاز به بازنگری است. مرکز ارتباط با شهروندان چندین کار مهم انجام می‌دهد یعنی علاوه بر اینکه مرکز تماس سازمان در آن است و هموطنان و شهروندان می‌توانند در مورد مسائل گوناگونی که مورد نظرشان است و چه درخواست های که از سازمان ثبت احوال دارند، با این مرکز تحت شماره ۱۵۱۰ تماس بگیرند و مطلب خود و درخواست خود را بیان کنند تا رسیدگی و در لحظه پاسخ داده می‌شود و به راحتی می‌توانند با کارشناسان تخصصی سازمان ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها بخصوص دستگاه‌های خدماتی مثل سازمان ثبت احوال باید از وضعیت سطح جامعه آگاه باشند و به نوعی ارتباط مستقیم با مردم داشته باشند تا از نتیجه اقدامات در سطح جامعه آگاه و ارزیابی کنند، اظهار کرد: اصل و اساس کار ما در سازمان ثبت احوال ارتقاء و رضایتمندی هموطنان عزیز است.

این یک رسالت بسیار جدی است که همه دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت احوال کشور دارد و در دولت چهاردهم ریاست جمهور هم بر این موضوع بسیار تأکید دارند که ما باید خادم مردم باشیم و بتوانیم خدمات سهل و آسان به مردم بدهیم و در عین حال در تماس مستقیم با مردم باشیم.

کارگر گفت: همه اقداماتی که امروز بهره برداری شد در همین راستا است. اقدامات شبانه روزی بوده و در مدت زمان کوتاهی به انجام رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 124922
۱۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۵:۱۶ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
سفر زمان | چهرۀ «زلیخا» در ۸ سالگی در کنار دوستانش در یک مهمانی؛ دهۀ ۱۳۴۰