پل خشتی محمدحسنخان، بزرگترین پل تاریخی ایران با بیش از 300 سال قدمت، این روزها بهدلیل عبور بیرویه خودروها و بیتوجهی مسئولان در حال فروریختن است.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بابل، پل تاریخی محمدحسنخان در بابل، بزرگترین پل خشتی ایران با بیش از 300 سال قدمت، این روزها در زیر ضربآهنگ عبور خودروهای سبک و سنگین خمیده و آسیبپذیر به نظر میرسد. اثری که روزگاری نماد افتخار و هنر معماری سنتی کشور بود، امروز نه تنها با تهدید تخریب مواجه است، بلکه تبدیل به معضلی برای مسئولانی شده که بیتفاوتی و عدم اقدام عملی آنها، هر روز بر شکنندگی آن میافزاید. این پل، با طول 140 متر، عرض 6 متر و ارتفاع 11 متر از بستر رودخانه، نه تنها شاهکاری از معماری آجری ایران به شمار میرود، بلکه سندی زنده از تاریخ، فرهنگ و هویت مردمان بابل و مازندران است؛ اثری که بیش از دو قرن شاهد گذر نسلها و رویدادهای تاریخی بوده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
با وجود هشدارهای مستمر کارشناسان، فعالان اجتماعی و شهروندان، همچنان خودروها از زیر طاق این پل عبور میکنند و هر روز به این میراث ملی فشار وارد میشود. تلاشهای مردم و کسبههای محلی در بیش از 15 سال گذشته برای مرمت و حفظ این پل، با وعدههای بیعمل مسئولان مواجه شده و امید به نجات آن در افق کوتاهمدت کمرنگ شده است. در چنین شرایطی، سکوت و بیتفاوتی برخی اعضای شورای شهر و مدیران استانی، نه تنها بحران را عمیقتر کرده، بلکه پرسشهای جدی درباره آینده پل تاریخی محمدحسنخان و رویکرد مسئولان نسبت به آثار ملی مطرح میکند.
تاریخ پل، ساخته شده به دستور محمدحسنخان قاجار پس از تصرف بابل، خود روایتگر اهمیت اجتماعی و فرهنگی آن است؛ پلی که تا سال 1343 تنها راه ارتباطی میان بابل و آمل بود و هنوز نقش مهمی در پیوند بخشهای مختلف شهرستان دارد. استفاده از مصالحی چون خشت، آهک و ملات سنتی همراه با سفیده تخممرغ و ساروج، نشاندهنده هنر و دقت سازندگان آن است. اما امروز، این شاهکار معماری سنتی در معرض خطر جدی قرار گرفته و بدون اقدام فوری برای مسدودسازی عبور خودروها یا بازسازی اصولی، ممکن است برای همیشه از دست برود.
در چنین وضعیتی، تصمیمات نصفه و نیمه و اختلافنظرهای کارشناسی درباره بازگشایی رمپهای جانبی، تنها پیچیدگی و سردرگمی را برای نجات پل افزایش میدهد. پرسش اصلی این است که آیا میراث ملی ایران، باید بازیچه تصمیمات کوتاهمدت و بیتدبیرانه شود؟ آیا مسئولان حاضرند با اقدامات عاجل و اصولی، ارزش تاریخی و فرهنگی این پل را حفظ کنند یا اینکه با سکوت و بیتفاوتی، چراغ سبز برای نابودی یکی از بزرگترین آثار خشتی کشور روشن خواهد ماند؟ پل تاریخی محمدحسنخان نه تنها شاهکاری از معماری گذشته است، بلکه نشانه هویت فرهنگی و تاریخی بابل، میراثی ملی و نمادی از هنر و پشتکار انسانهاست؛ میراثی که اگر امروز نجات داده نشود، فردا دیگر هیچگاه باز نخواهد گشت.
اعتراض اهالی نسبت به مرمت پل
قاسم اسحاقی ملکشاه یکی از کسبه محل در نزدیکی پل تاریخی محمدحسن خان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پل تاریخی محمدحسنخان، نگین ارزشمند پلهای آجری کشور و یکی از آثار ملی ثبتشده، سالهاست در معرض تخریب و نابودی قرار دارد و با وجود وقوع حوادث متعدد و مخرب برای این اثر تاریخی، تاکنون هیچ مقام مسئول در استان مازندران و شهرستان بابل برای نجات این پل ارزشمند احساس مسئولیت و دلسوزی نشان نداده است.
وی تاکید کرد: این اثر بزرگ به جای آنکه مایه افتخار باشد، به یک معضل برای برخی مسئولان تبدیل شده است؛ بیتوجهی و بیتفاوتی در حفظ و نگهداری پل تاریخی بابل، آن را در معرض خطر جدی قرار داده است.خبر ریزش پل تاریخی محمدحسنخان حتی میتواند برای برخی متولیان شهر خوشحالکننده باشد، چرا که از شر نگهداری آن در شرایط عبور خودروها از زیر طاق پل اقدامی خطرناک و غیرقانونی در امان میمانند. با وجود تلاشها و پیگیریهای شبانهروزی مردم در بیش از 15 سال گذشته، امروز میتوان اذعان کرد که هیچ امیدی به حفظ پل تاریخی بابل باقی نمانده است.
برخی اعضای شورای شهر نیز به منظور حفظ منافع شخصی و صندوق آرا، نسبت به مسدودسازی عبور خودروها بیتفاوت بوده یا در اجرای آن سنگاندازی میکنند. این پرسش جدی مطرح است که چه کسانی برای عبور خودروها از زیر پل تاریخی اقدامی که براساس دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی غیرقانونی است تصمیمگیری میکنند؟ آیا این پل تاریخی بازیچه دست برخی مسئولان برای تخریب نشده است؟
سکوت وزیر بابلی میراث فرهنگی و استاندار مازندران در این زمینه نیز پرسشبرانگیز است. اگر قصد تخریب پل وجود دارد، این عملیات نمایشی و تردد خودروها از آبراه پل چه معنایی دارد؟ آیا این سکوت و بیتفاوتی به معنای چراغ سبز برای نابودی یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی کشور نیست؟
سیدحامد بیمایی شهردار بابل در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بابل گفت: بالای پل مبنی بر باز کردن رمپ حاشیه پل میافزاید. این پیشنهاد بازگشایی رمپ را که در حد فاصل دو پل جدید قرار دارد و اکنون نیز به صورت فضای سبز در حال استفاده است، با حضور کارشناسان بررسی شد، آنها معتقدند که باز شدن این رمپ بار ترافیکی پل را افزایش میدهد.
حمید قربانیان، رئیس شورای شهرستان بابل نیز در خصوص این پیشنهاد گفت: این بازگشایی پایه پل محمدحسنخان را ضعیف میکند اما کارشناسان در حال مطالعه هستند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه