سروه امینی با تأکید بر پیامدهای تعطیلیهای ناگهانی مدارس میگوید آموزش بدون ارزیابی مستمر نمیتواند اثربخشی لازم را داشته باشد و آسیبهای آموزش مجازی نباید نادیده گرفته شود.
سروه امینی در گفتوگو با نمابان و به نقل از ایسنا با اشاره به پیامدهای تعطیلیهای پیشبینینشده مدارس اظهار کرد: توقف آموزش حضوری هرچند با آموزشهای غیرحضوری تا حدودی قابل جبران است، اما پژوهشها و مشاهدات میدانی نشان میدهد که آموزش مجازی ابعاد آسیبزایی دارد که باید بهطور جدی مورد توجه مدیریت آموزشی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شبکه شاد و برخی بسترهای داخلی امکان تداوم آموزش را فراهم کردهاند، افزود: تداوم آموزش لزوماً به معنای وقوع یادگیری مؤثر نیست، زیرا بسترهای موجود برای آموزش مجازی بهگونهای طراحی نشدهاند که فرایند یاددهی-یادگیری را به شکلی کامل و تعاملی پوشش دهند و غیرتعاملی بودن یکی از مهمترین ضعفهای این بسترهاست.
امینی ادامه داد: معلمان بهخوبی میدانند که یادگیری بدون ارتباط مؤثر با دانشآموز و بدون مشارکت فعال او ناقص و ناتمام است و این مشکل در دوره آموزش غیرحضوری تشدید میشود.
وی افزود: یکی از مهمترین آسیبهای این شرایط، دشواری سنجش و ارزشیابی دانشآموزان است؛ بهویژه در دوره متوسطه نظری که ارزشیابی بهدلیل تعدد دروس پیچیدهتر میشود.
امینی با بیان اینکه آموزش و ارزشیابی دو روی یک سکه هستند، تصریح کرد: با وجود استمرار آموزش غیرحضوری، امکانات موجود پاسخگوی نیازهای ارزشیابی مستمر نیست و این موضوع با نزدیک شدن به آزمونهای نوبت اول، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
وی با اشاره به تجارب دوران کرونا و نمونههای جهانی در حوزه آزمونهای الکترونیکی گفت: آزمونهای آنلاین میتوانند بخشی از چالش فعلی را حل کنند و علاوه بر کمک به جبران وقفههای آموزشی، در زمان آموزش حضوری نیز موجب صرفهجویی در زمان، انرژی و منابع مدارس میشوند.
امینی در پایان از تدوین یک طرح پیشنهادی خبر داد و اظهار کرد: در قالب این برنامه، سنجش آنلاین باید به بخشی رسمی و پایدار از فرایند آموزش تبدیل شود تا بتوانیم چالش ارزشیابی را هم در دوره تعطیلیها و هم در شرایط عادی مدیریت کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه