یاس مارینا صحنه نهایی فرمول یک؛ نوریس چقدر تا قهرمانی فاصله دارد؟

آخرین تمرین‌های فصل فرمول یک در پیست یاس مارینا برگزار شد و نوریس با فاصله‌ای اندک، آماده یک نبرد نفس‌گیر برای کسب قهرمانی است.

یاس مارینا صحنه نهایی فرمول یک؛ نوریس چقدر تا قهرمانی فاصله دارد؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، در جلسات تمرینی روز جمعه، ردبول حدود 0.3 ثانیه کندتر از مک‌لارن ظاهر شد، هر چند مهندسان این تیم هنوز مقداری زمان برای بررسی داده‌ها و اصلاح تنظیمات در اختیار دارند. دو جلسه تمرینی پیش از آخرین دور فصل فرمول یک در پیست یاس مارینا برگزار شد و رانندگان تنها یک جلسه تمرینی دیگر (که ماهیت چندانی ندارد) پیش رو دارند و پس از آن دو مرحله تعیین‌کننده آغاز می‌شود؛ تعیین خط و سپس خود مسابقه. در این گزارش، آنچه در ابوظبی رخ داد و آنچه مدعیان عنوان قهرمانی با خود به آخرین آزمون فصل می‌آورند را با جزئیات بررسی خواهیم کرد:

نوریس فعلاً سریع‌تر است
گرندپری ابوظبی به‌ طور سنتی زیر نورافکن‌ها برگزار می‌شود. مسابقه از زمان غروب آغاز و خیلی زود وارد تاریکی کامل خواهد شد و تعیین خط نیز در وضعیت شبانه انجام می‌گیرد. از این رو، نخستین جلسه تمرینی روز جمعه (و همچنین تمرین سوم روز شنبه) که در روشنایی روز برگزار می‌شوند، معیار دقیقی برای ارزیابی عملکرد نیستند، چرا که دمای پیست و رفتار لاستیک‌ها در این ساعات کاملاً با شرایط شب متفاوت است.

به همین دلیل، بسیاری از تیم‌ها تصمیم گرفتند این جلسه تمرینی را مطابق مقررات به رانندگان جوان خود اختصاص دهند. در نتیجه، اسکار پیاستری تمرین صبح جمعه را از دست داد. در همین جلسه، لاندو نوریس با اختلاف بسیار اندک 0.008 ثانیه از مکس فرستاپن پیشی گرفت و سریع‌ترین زمان را ثبت کرد.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

 تمرین دوم اهمیت واقعی داشت. در این جلسه، نوریس بار دیگر در صدر جدول زمان‌ها قرار گرفت، با این تفاوت که این بار فاصله‌اش با رقبا به 0.363 ثانیه رسید؛ اختلافی که قابل توجه به نظر می‌رسید. فرستاپن مجدداً دوم شد و پیاستری با فاصله‌ای قابل ملاحظه از هم‌تیمی خود در رده یازدهم قرار گرفت.

نوریس فعلاً از نظر اعتمادبه‌نفس جلوتر از رقباست، اما این موضوع به‌ تنهایی تضمین‌کننده هیچ نتیجه‌ای نیست. تیم‌ها باید داده‌های جمع‌آوری‌ شده را تحلیل کرده و براساس آن تنظیمات خودرو را تغییر دهند. از سوی دیگر، به دلیل غیررسمی بودن جلسه تمرینی سوم، تیم‌ها فرصت کمی برای ارزیابی کامل تنظیمات جدید پیش از تعیین خط دارند. بنابراین اگرچه نوریس در ظاهر سریع‌تر است، هیچ تضمینی وجود ندارد که این برتری در ادامه نیز حفظ شود.

مشکل دریفت دوباره مطرح شده است
نکته جالب این است که بسیاری از رانندگان در تمرین آزاد دچار دریفت و سر خوردن شدند و مکس فرستاپن نیز با صدایی بلند از جهیدن و ناپایداری خودرو شکایت کرد. ردبول پیش‌تر در گرندپری برزیل هم با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم کرده بود، مشکلی که باعث شد فرستاپن در مرحله نخست تعیین خط کنار برود، هر چند تیم در نهایت توانست وضعیت را تا حد زیادی اصلاح کند.

این بار، ابعاد مشکل بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسد و احتمالاً رفع آن آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر این، سطح آسفالت یاس مارینا به‌ مراتب نرم‌تر از اینترلاگوس است. از این رو اگر ردبول بتواند پایداری شاسی را بهبود دهد، مک‌لارن احتمالاً برتری 0.36 ثانیه‌ای نوریس را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، نباید اتفاق‌های گرندپری لاس‌وگاس و رد صلاحیت مک‌لارن به‌ دلیل فرسودگی بیش از حد صفحه ترمز را از یاد برد. در حال حاضر، هیچ مشکل جدی در شاسی مک‌لارن گزارش نشده و یاس مارینا نیز از نظر تئوریک برای این تیم مطلوب‌تر از ردبول است. با این حال، پس از رد صلاحیت‌های اخیر، مهندسان مک‌لارن احتمالاً در تنظیمات خود حاشیه امنی باقی می‌گذارند تا در صورت بروز لرزش‌های ناگهانی با مشکل جدی روبه‌رو نشوند. افزون بر این، طبق برخی گزارش‌ها، گفته می‌شود نوریس و پیاستری در این آخر هفته به‌ طور کاملاً مستقل کار می‌کنند، آنها از ترکیب یکدیگر آگاه نخواهند بود و حتی جلسات توجیهی جداگانه خواهند داشت.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

اگر این اطلاعات صحیح باشد، این احتمال وجود دارد که یکی از رانندگان مسیر اشتباهی را در تنظیمات انتخاب کند. با این حال، احتمال بیشتری می‌رود که مک‌لارن از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و سرعت رقابتی خود را حفظ کند. ردبول نیز امیدوار است با بهبودهایی حتی جزئی، فاصله‌اش را با صدر جدول کاهش دهد. این می‌تواند مبارزه برای پول‌پوزیشن را بسیار تنگاتنگ و غیرقابل پیش‌بینی کند.

نوریس و پیاستری بارها نشان داده‌اند که در شرایط تعیین‌کننده، اشتباهات کوچک اما تأثیرگذاری مرتکب می‌شوند، در حالی که فرستاپن قادر است دورهایی تقریباً بی‌نقصی را بر جا بگذارد. کافی‌ است ردبول اندکی پیشرفت کند تا مکس شانس جدی برای تصاحب جایگاه نخست داشته باشد.

احتمال پیوستن دیگر رقبا به کورس نبرد
تیم‌های دیگری نیز می‌توانند وارد رقابت برای جایگاه‌های بالای جدول شوند. فراری هنوز با فاصله‌ای نسبتاً بزرگ روبه‌روست، اما جورج راسل در جلسه دوم تمرینی تنها 0.016 ثانیه از فرستاپن کندتر بود. از سوی دیگر، هاس و کیک ساوبر نیز در روز جمعه عملکردی فراتر از انتظار داشتند. البته آنها را نمی‌توان مدعی پول‌پوزیشن دانست، اما اگر هالکنبرگ یا برمن بتوانند در Q3 یک دور بی‌نقص بزنند و یکی از مدعیان اصلی اشتباهی هرچند کوچک مرتکب شود، این موضوع می‌تواند به قیمت از دست رفتن یک یا حتی دو جایگاه تمام شود.

همچنین احتمال وقوع ترافیک، حوادث یا پرچم‌های زرد و قرمز را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. هر راننده‌ای، حتی مدعیان قهرمانی ممکن است در بدترین زمان ممکن با چنین شرایطی مواجه شود و یک دور تعیین‌کننده را از دست بدهد؛ اتفاقی که می‌تواند در هر یک از سه بخش تعیین خط رخ دهد.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

با این اوصاف، هیچ‌ چیز قطعی نیست و فشار روانی بسیار بالایی بر رانندگان وجود دارد. در میان مدعیان، فرستاپن معمولاً بهتر از دیگران با چنین فشاری کنار می‌آید و این توانایی می‌تواند کمبود احتمالی سرعت ردبول نسبت به مک‌لارن را جبران کند. پیاستری نیز امکان کمک به هم‌تیمی‌اش را دارد، اما بعید است یوکی تسونودا بتواند نقشی در حمایت از مکس ایفا کند.

نوریس؛ اصلی‌ترین مدعی قهرمانی
نوریس در حال حاضر بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد. او ضمن داشتن امتیازاتی بالاتر از فرستاپن و پیاستری، به‌ نظر می‌رسد سریع‌ترین خودرو را در اختیار دارد و حتی کسب رتبه سوم نیز می‌تواند برای او کافی باشد. در چنین حالتی، نتیجه رقبا تأثیری در قهرمانی او نخواهد داشت.

نوریس از نظر شرایط بدنی نیز اندکی برتری نسبت به پیاستری دارد. درست است که پیاستری نیز در کورس قهرمانی است و در قطر عملکرد درخشانی داشت، اما تاکنون در ابوظبی از هم‌تیمی خود عقب‌تر بوده است. فصل گذشته، او در Q3 ابوظبی بیش از 0.2 ثانیه از نوریس کندتر بود. اگر روند مسابقه به سمتی برود که پیاستری شانسی برای قهرمانی نداشته باشد، طبیعتاً در خدمت نوریس خواهد بود.

چنین سناریویی چگونه ممکن است؟ برای مثال، فرستاپن پیشتاز باشد، راسل دوم و مک‌لارن‌ها در رده‌های سوم و چهارم قرار بگیرند. در این حالت، پیاستری می‌تواند با فدا کردن موقعیت خود، نوریس را به سکوی سوم برساند. حتی از لحاظ تئوری این امکان وجود دارد که پیاستری در تعیین خط نمایش ضعیفی داشته باشد و در طول مسابقه با تأخیر در پیت‌استاپ‌ها فرستاپن را تحت فشار قرار دهد، مشابه کاری که سرجیو پرس در سال 2021 انجام داد.

در هر سناریویی، واقعیت روشن است؛ مک‌لارن تقریباً تضمین‌ شده دو خودرو در میان 10 نفر برتر خواهد داشت و امید کمی به کمک تسونودا برای ردبول وجود دارد. در تمرین دوم، او 0.86 ثانیه از فرستاپن عقب‌تر بود و بعید است بتواند در روز مسابقه نقش حمایتی مؤثری ایفا کند. بنابراین، مکس یکشنبه باید تنها بر توانایی‌های خود تکیه کند.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

فشار سنگین بر استراتژیست‌ها
نباید از جنبه استراتژیک مسابقه غافل شد. گرندپری ابوظبی بارها شاهد حوادثی بوده که منجر به ورود خودروی ایمنی شده است؛ رخدادی که در سال 2021 مسیر تاریخ را تغییر داد. چنین اتفاقی این بار نیز می‌تواند ورق را برگرداند. با توجه به اشتباهات استراتژیک مک‌لارن در قطر، فشار مضاعفی بر گروه مهندسی و تصمیم‌گیرندگان این تیم وارد خواهد بود.

به‌ هر حال، ما در آستانه یک فینال مهیج، پیچیده و به‌ شدت غیرقابل پیش‌بینی قرار داریم. یکی از مدعیان قهرمانی (نوریس) برتری مشخصی دارد، دیگری (فرستاپن) در تعقیب اوست و سومی (پیاستری) برای قهرمانی نیازمند یک اتفاق خارق‌العاده خواهد بود، اما یک حقیقت را نباید فراموش کرد: در پیست یاس مارینا، همیشه امکان وقوع معجزه وجود دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 122442
۱۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۰:۰۵ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
قیمت جدید طلا و سکه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴/ قیمت سکه بیش از ۸ میلیون تومان تغییر کرد