اینچه‌برون در آستانه تبدیل به بزرگ‌ترین هاب لجستیکی شرق خزر؛ چه تحولاتی در راه است؟

منطقه آزاد اینچه‌برون با هدف ایجاد بستری برای تجارت ریلی، زمینی و دریایی و جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین هاب لجستیکی شرق دریای خزر قرار گرفته است.

اینچه‌برون در آستانه تبدیل به بزرگ‌ترین هاب لجستیکی شرق خزر؛ چه تحولاتی در راه است؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، حسن ملک‌حسینی در گفت‌وگویی خبری درباره منطقه آزاد اینچه برون اظهار کرد: مبنا و فلسفه ایجاد مناطق آزاد بر چند اصل استوار است که مهم‌ترین آن‌ها تجارت (اعم از ریلی، زمینی و دریایی) است. پس از آن اشتغال‌زایی، انتقال تکنولوژی و فناوری و اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی از اهداف اصلی هستند و یکی از ارکان کلیدی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. متأسفانه در برخی مناطق، مفهوم کامل تبدیل مواد اولیه به محصول و صادرات آسان با بهره‌گیری از معافیت‌ها، آن‌چنان که باید محقق نشده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون با اشاره به جایگاه و راهبرد منطقه آزاد اینچه‌برون بیان کرد: ما جزو 10 منطقه آزاد جدید کشور و در نسل سوم (مناطق آزاد دیجیتال‌محور یا هوشمند) طبقه‌بندی می‌شویم. این منطقه به لحاظ ژئوپلیتیک و موقعیت جغرافیایی در شرق دریای خزر، از موقعیتی منحصربه‌فرد برخوردار است. نقطه طلایی قضیه اینجاست که این منطقه در تقاطع سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد؛ کریدور شمال- جنوب ( INSTC)، کریدور شرق- غرب ( جاده ابریشم) و کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI). عملاً ما در میان دو ظرفیت بزرگ اقتصادی «شرق» و «غرب» جهان قرار گرفته‌ایم و اتصال این دو اقتصاد باید از مسیری مانند اینچه‌برون بگذرد. این موقعیت، یک راهبرد ملی برای کشور محسوب می‌شود.

وی درباره محورهای توسعه این منطقه توضیح داد: تمام فعالیت‌های ما بر اساس مطالعات و مبنی بر علم طراحی شده است. بر مبنای طرح جامع، این منطقه یک منطقه ترانزیت‌محور و لجستیک‌محور تعریف شده است. محورهای اصلی کسب‌وکار ما شامل لجستیک و ترانزیت، پتروشیمی و پالایشگاه، گردشگری و خدمات است. در بخش لجستیک نیز همه مدهای حمل‌ونقل شامل زمینی، ریلی، هوایی و حتی انتقال گاز به صورت خط لوله، در این منطقه وجود دارد یا امکان‌پذیر است. برای همین این منطقه به عنوان یک شهر لجستیک در نظر گرفته شده است.

ملک‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده اخیر در منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که در 6 ماه گذشته، با مدیریت جدید، پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. به جرات می‌گویم در بحث لجستیک، احداث سایت کانتینری و مرکز بارگیری با سرعتی کم‌نظیر در کشور در حال انجام است.

وی تأکید کرد: تا کنون هیچ خللی در امورات منطقه رخ نداده و برعکس، هماهنگی خوبی با دستگاه‌هایی مانند راه‌آهن برقرار شده و سرعت تخلیه و بارگیری نسبت به سال‌های گذشته ده‌ها برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون در پاسخ به سوالی درباره ایجاد دسترسی جاده‌ای در این مرز گفت: این موضوع از جمله مطالبات و پروژه‌های در دست پیگیری است. اخیراً در سفر به ترکمنستان همراه نمایندگان مجلس و استاندار، رایزنی‌های خوبی انجام شد. اگرچه این مسیر حتی در شرایط نامناسب فعلی روزانه تا 300 کامیون تردد دارد، اما در صورت تکمیل، حجم بار جاده‌ای چندین برابر خواهد شد و بخشی از مشکلات حمل‌ونقلی شرق و شمال کشور مرتفع می‌شود.

وی درباره تعامل با راه‌آهن و توسعه زیرساخت‌های ریلی تأکید کرد: ما به دنبال هم‌پوشانی و هم‌افزایی با راه‌آهن هستیم. منطقه آزاد اینچه‌برون یک هاب لجستیک ترانزیتی است و ریلی یکی از زنجیره‌های تأمین در این هاب محسوب می‌شود. قصد ما تضعیف هیچ بخشی نیست، بلکه تقویت همه‌جانبه است. ما برای توسعه یک شهرک لجستیک پیشرفته در وسعت هزار و 300 هکتار مطالعات اولیه و طرح توجیهی انجام داده‌ایم و احتمالاً مطالعات تفصیلی توسط متخصصان چینی انجام خواهد شد. این پروژه می‌تواند به عنوان یک پایلوت ملی مطرح شود. قطعاً با رعایت قانون و در چارچوب تعامل سازنده، این همکاری به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 119493
۱۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۰:۱۳ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
ایران در آستانه جنگ با غول بارشی