در مرکز فنی و حرفهای خواهران الزهرای امیرکلا، بانوان و جوانان با ده هزار ساعت آموزش مهارتی، مسیر شغلی خود را هموار کرده و آیندهای روشنتر را رقم زدهاند.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بابل، اینجا روایت یک تغییر بزرگ است؛ جایی که زن و جوان، امید و انگیزه، دست در دست هم دادهاند تا مسیر زندگی خود و اطرافیانشان را تغییر دهند. در قلب شهرستان بابل، مرکز فنی و حرفهای خواهران الزهرای امیرکلا، نه فقط کلاس و کارگاه، بلکه خانهای است برای احیای استعدادها، اعتماد به نفس و خلاقیت.
محمدیزاد، مسئول مرکز، با شور و اشتیاق از نقش بانوان میگوید: «70 درصد ظرفیت ما به بانوان اختصاص دارد. مادر قلب خانواده است؛ اگر او مهارتآموزی کند، فرزندان هم مسیر درست را پیدا میکنند.» این جمله نه فقط شعار، بلکه اساس همه فعالیتهای این مرکز است. بیش از 1500 نفر تا امروز آموزش دیدهاند و هزار و 501 ساعت کلاس برگزار شده است؛ رشتههایی که از اتومکانیک و برق صنعتی گرفته تا فناوری اطلاعات، تعمیر موبایل و مراقبت و زیبایی را در بر میگیرد، و همه با هدف توانمندسازی واقعی زنان و جوانان.
اما مرکز الزهرا تنها کلاسهای آموزشی نیست؛ طرح «همنوا» نمونهای از حرکت خلاقانه آنهاست. دانشآموزان رایگان آموزش میبینند و با تفاهمنامههایی که با صنایع بسته شده، تجربه واقعی کار در کنار صنعت را کسب میکنند. 20 واحد فعال مرکز، به افراد کمک میکنند تا مهارتها را به شغل تبدیل کنند؛ حتی کسانی که نمیتوانند در کلاسها حاضر شوند، در همان واحد پذیرنده آموزش میبینند.
جوانی، خلاقیت و نوآوری شاخصه دیگر مرکز است؛ از گلخانه هوشمند کشاورزی گرفته تا دستگاههای وارداتی از هلند، همه بخشی از تلاش برای انتقال دانش و مهارت به نسل جدید است. محمدیزاد با افتخار از موفقیت کارآموزان میگوید: «یکی از کارآموزان ما مدال نقره المپیاد کشوری گرفت و اکنون برای المپیاد چین آماده میشود.»
این روایت، تنها داستان مهارتآموزی نیست؛ داستان زندگیهایی است که با یادگیری مهارت، تغییر کردهاند. حجتالاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، با تأکید بر نقش فرهنگی و تربیتی مرکز میگوید: «بانوانی که دچار افسردگی بودند، با مهارت توانستند روحیه تازهای پیدا کنند. برخی زندگی خود و دیگران را سامان دادند و مهارتها را در خانواده و دوستان گسترش دادند. مهارتآموزی برای برخی درآمدزایی نیز به همراه داشته است.»
روحانی معتقد است که مهارتآموزی فراتر از اقتصاد، جنبههای درمانی و پیشگیری اجتماعی دارد: «جوانی که کار یاد بگیرد، وقتش را به بطالت نمیگذراند و این موجب صیانت او میشود. مراکز شبهفرهنگی و هنری با مهارتآموزی، اثر مثبت واقعی بر زندگی افراد میگذارند.»
درست در لحظاتی که بودجههای فرهنگی محدود است و بسیاری نهادها با کمبود اعتبار مواجهاند، مرکز الزهرا به نقطه امید تبدیل شده است. جایی که استعداد، اراده و همت، فرصت را برای زنان و جوانان بابل خلق میکند. اینجا، مهارت نه فقط ابزار کسب درآمد، بلکه کلید عزت، امید و امنیت روانی است؛ جایی که هر کارآموز، داستان خود را میسازد و مسیر زندگیاش را به سوی موفقیت و استقلال هدایت میکند.
مرکز فنی و حرفهای خواهران الزهرا، الگویی روشن از سرمایه انسانی و فرهنگی است؛ جایی که هر ساعت آموزش، هر پروژه و هر رقابت، آیندهای بهتر برای زنان، جوانان و خانوادههای بابل رقم میزند و نشان میدهد که همتهای خوب، هدر نمیرود.
محمدیزاد، مسئول مرکز، با اشاره به جایگاه این مجموعه گفت: این مرکز 70 درصد ظرفیت خود را به بانوان اختصاص داده است. مادر قلب خانواده است و اگر به سمت مهارتآموزی برود، فرزندان نیز در مسیر درست قرار میگیرند. هدف ما توانمندسازی زنان و جوانان بابل است.ما تاکنون هزار و 501ساعت آموزش برگزار کردهایم و با تحقق 95 درصدی برنامهها، بیش از 1500نفر آموزش دیدهاند. در کنار ما، بخش خصوصی نیز با 30 آموزشگاه فعال حضور دارد.
به گفته مسئول مرکز، در سال جاری بیش از 10هزار ساعت آموزش در رشتههای اتومکانیک، کشاورزی، برق صنعتی، چوب، فناوری اطلاعات، مراقبت و زیبایی، تعمیر موبایل و بازارهای بینالملل ارائه شده است. این آموزشها در 19 جامعه هدف از جمله زندانها، روستاها، مدارس، صنایع، بهزیستی و کمیته امداد اجرا میشود.
محمدیزاد درباره طرح «همنوا» توضیح داد: این طرح ویژه دانشآموزان است و آنها را به صورت رایگان آموزش میدهیم. تاکنون 7 تفاهمنامه با صنایع منعقد کردهایم تا کارآموزان در کنار صنعت تجربه کسب کنند.
وی گفت: 20واحد فعال داریم که افراد را به سمت شغل میفرستند. کسانی که شرایط حضور در کلاس ندارند، در همان واحد پذیرنده آموزش میبینند. سال گذشته 20 نفر در سامانه اشتغال ثبت شدند. در بخش دولتی 82 هزار ساعت آموزش برای 500نفر در بخش خصوصی هم 10 هزار ساعت برای 400 نفر ارائه شد.از ظرفیتهای ویژه مرکز، جوان بودن نیروهاست. در بخش کشاورزی با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه نوشیروانی، گلخانه هوشمند راهاندازی شده و حتی دستگاههایی از هلند وارد شده است.پروژههای آینده شامل انرژیهای تجدیدپذیر و پنج حوزه آموزشی جدید است که منتظر دریافت بودجه هستند.
محمدیزاد همچنین به شناسایی استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: در المپیاد کشوری یکی از کارآموزان ما مدال نقره گرفت و اکنون برای المپیاد چین آماده میشود.در سه ماه پایانی سال جاری، مسابقات استانی در رشتههای هوش مصنوعی، اتومکانیک و مکانیک در بابل برگزار خواهد شد. این رقابتها فرصتی برای نشان دادن توانمندی بانوان و جوانان ماست.
حجتالاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل نیز در بازدید از مرکز فنی و حرفهای خواهران الزهرای امیرکلا با تأکید بر اهمیت مراکز کارآفرینی و مهارتآموزی گفت: این مجموعهها پربرکت هستند و هیچکس از آنها دست خالی بیرون نمیرود؛ چرا که با کسب مهارت، عزت خود را تأمین میکند و این مهارتها حتی در درمان روحی افراد اثرگذار است.
وی افزود: بانوانی که دچار افسردگی بودند با یادگیری مهارت توانستند روحیه تازهای پیدا کنند. برخی خواهران که در خانواده با مشکلاتی روبهرو بودند، با مهارتآموزی زندگی خود و دیگران را سامان دادند و توانستند این مهارتها را در میان دوستان و خانواده گسترش دهند. این مهارتها برای برخی بانوان به درآمدزایی نیز تبدیل شده است.
امام جمعه بابل ادامه داد: از این مرکز میخواهیم بر ظرفیتهای خود بیفزاید و پذیرش بیشتری داشته باشد. اگر با نگاه فرهنگی به مشکلات بنگریم، این مرکز بسیار تأثیرگذار است و نشان میدهد که همتهای خوب هدر نمیرود. مهارتآموزی علاوه بر جنبه اقتصادی، آثار روحی و درمانی دارد و از بزهکاری در افراد جلوگیری میکند.
وی با اشاره به مشکلات بودجهای دستگاههای فرهنگی گفت: دستگاههای فرهنگی بودجه کافی ندارند و سازمانهای فرهنگی نیز دست خالی هستند. اکنون 80 درصد بودجه به بخش اجرایی و تنها 15درصد به بخش عمرانی اختصاص مییابد، در حالی که قبلاً این نسبت برعکس بود. بسیاری از نهادهای فرهنگی حاشیهای حتی یک ریال دریافت نمیکنند و گفته میشود باید خودشان خود را اداره کنند.دیگر نهادهای فرهنگی نیز با مشکلات بودجهای مواجهاند. کار فرهنگی نیازمند اعتبار و بودجه است.
وی تصریح کرد: برخی مراکز شبهفرهنگی مانند مراکز هنری و حرفهای با مهارتآموزی تأثیر مثبت بر زندگی افراد میگذارند. اما از اواخر دوره متوسطه اول، مدیران ارتقایی با مشکلات جدی روبهرو هستند. فضای مجازی نیز به دزدی بزرگ تبدیل شده و اثرگذاری و جهتدهی آن نگرانکننده است.در کشور اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده، اما با وجود همه این شرایط، مراکز مهارتی باید تقویت شوند؛ زیرا هم فناوری را منتقل میکنند و هم زندگی افراد را جهت میدهند. جوانی که کار یاد بگیرد، دیگر وقت خود را به بطالت نمیگذراند و این موجب صیانت جوانان است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه