صدور حکم قطعی برای ۴۰۰ پرونده مهم تخلفات آموزش و پرورش؛ عدالت در حال اجراست

در گردهمایی سراسری هیئت‌های رسیدگی به تخلفات آموزش و پرورش، صدور حکم قطعی برای ۴۰۰ پرونده تخلف اداری اعلام شد که نشان از اجرای جدی عدالت در این نهاد دارد.

صدور حکم قطعی برای ۴۰۰ پرونده مهم تخلفات آموزش و پرورش؛ عدالت در حال اجراست
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش  نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین موسی فتوحی در شانزدهمین گردهمایی سراسری هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز برگزار شد، اظهارکرد:عدالت ازجمله آن مضامین و تعابیری است که شاید به‌عنوان یک فضیلت اخلاقی از آن یاد شود اما در واقع، مفهومی بسیار بزرگ‌تر و به‌وسعت فلسفه خلقت دارد. خدای عالم از خود با لفظ «عادل» یاد کرده، به عدالت خود مباهات می‌کند و این همان‌جایی است که بنده باید گرایش به عدالت را به‌عنوان سرحلقه ودایع الهی در وجود خود پیگیری کند.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کشور خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون دستاوردهای بسیار شاخصی در حوزه عدالت و دستگاه قضا حاصل شده است، اما از آنجا که مبنای حکومت ما الهی، اسلامی و علوی بود، اگر ولی‌فقیه حاکم جامعه ماست، دستگاه قضا نیز باید خود را به شکلی زیبنده با این فیض عظیم سازگار کند.

وی ادامه داد: مایه تأسف است که درحال حاضر، رتبه فسادپذیری کشور ما از 181 کشور در حدود 151 است؛ این یعنی زیرساخت‌های تربیتی به‌طور کامل تشکیل نشده و دستگاه قضا فقط متمرکز بر تعریف نظام تشویق و تنبیه بوده است. این حرف‌ها کافی نیست. عدلیه مربی است. باید رشد بدهد، تعالی‌بخش باشد و به‌جای مظاهر فساد با ریشه‌های فسادپذیری برخورد کند.

حجت‌الاسلام فتوحی با اشاره به ماده 6 قانون رسیدگی به تخلفات اداری تصریح کرد: قانون برای ما تعیین کرده که تصمیم‌گیری درقبال پرونده‌ها باید حداکثر سه ماه زمان ببرد. آیا امروز واقعاً این‌گونه است؟ تعریف این بازه زمانی، اساس و مبنای روشنی دارد و آن ایجاد بازدارندگی است؛ اما در شرایط فعلی که حتی با گذشت شش‌ ماه، هنوز پرونده در مسیر رسیدگی باقی مانده، روشن است که بسیاری از اهداف تربیتی قانون‌گذار محقق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: البته به‌موازات این مسائل، ما امروزه در نقاط متعدد بسیار توانمند هستیم. ازجمله همین بحث دقت پرونده‌ها که به‌برکت تعدد مراجع بازنگری حاصل شده و مثلاً پس از ثبت شکایات، این پرونده اجباراً از مسیر رسیدگی توسط بازرسی، حراست، ناظران حقوقی، هیئت تنقیح و شورای بدوی عبور داده می‌شود. ثمره این وضع نیز صدور حکم قطعی برای 400 پرونده از 500 پرونده شکایت از آموزش و پرورش استان از ابتدای 1403 تا آبان 1404 است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کشور تأکیدکرد: در واقع، کمتر از 20درصد پرونده‌ها ختم به رأی برائت شده و مابقی آن‌قدر از حلقه‌های واسط گذشته‌اند که فقط مصادیق محرز جرم به دادگاه‌ها می‌رسند. در حوزه مجازات‌ها نیز طیف وسیعی از اخراج و جزای نقدی گرفته تا تعلیق، حبس و مجازات‌های جایگزین را شاهد هستیم که نشان از اراده وزارت آموزش و پرورش برای شفاف‌سازی و بهبود عملکرد خود دارد.

در بررسی پرونده‌ها نباید تبعیض وجود داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین زرندی،رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز با تبیین اهمیت جایگاه فرهنگیان در نظام تربیتی کشور، بر ضرورت دقت، عدالت و مسئولیت‌پذیری در رسیدگی به تخلفات اداری تأکید کرد.

وی  با بیان اینکه جلسه امروز نشست کارگزاران رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش است، سخنان خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که مسئولیت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان نسل‌های جاری و آینده با چه کسانی است؟ وی گفت: آینده‌سازان این کشور همین دانش‌آموزان هستند و مهم‌ترین نقش در تربیت آنان بر عهده کارکنان آموزش و پرورش است.

زرندی افزود:کارگزارانی که امروز در این جمع حضور دارند، نسبت به کسانی ورود می‌کنند که تأثیرگذارترین افراد در مسیر آموزش و تربیت نسل آینده‌اند؛ از این‌رو وظیفه آنان اهمیتی دوچندان دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تأکیدکرد: اگر فرهنگیان درست تربیت شوند، می‌توانند نسلی متعهد، دلسوز، وطن‌دوست، تحول‌گرا و اصلاح‌گر نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور را تربیت کنند.

حجت الاسلام زرندی با اشاره به سفارش امام علی(ع) مبنی بر اینکه اصلاح‌گر باید خود صالح باشد خطاب به اعضای هیأت‌های رسیدگی اضافه  کرد:کسانی که می‌خواهند به عیوب دیگران بپردازند و برای اصلاح آنها اقدام کنند، باید ابتدا عیوب خود را بشناسند و صفات ناپسند را از خود دور کنند.

وی بیان کرد: اگر همت شما اصلاح مردم است، نقطه آغاز آن از خود شماست. کسی که می‌خواهد در جایگاه داوری بنشیند، باید پیش از هر چیز مراقب رفتار و اخلاق خود باشد.

زرندی با تأکید بر لزوم رعایت عدالت در رسیدگی‌ها گفت: در بررسی پرونده‌ها نباید تبعیض وجود داشته باشد، عدالت، اساس کار هیئت‌هاست و اعضا باید بدون توجه به جایگاه افراد، تنها بر اساس حق، قانون و انصاف رأی دهند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت نقش هیأت‌ها در سلامت دستگاه تعلیم و تربیت افزود: نوع رسیدگی شما در واقع نوع نگاه نظام به آینده فرزندان این کشور است. هر تصمیم شما می‌تواند در کیفیت تربیت نسل آینده اثرگذار باشد.

مصطفی اسدی،مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت نقش هیئت‌های رسیدگی به تخلفات در ساختار اداری کشور افزود:گردهمایی امروز فرصتی مغتنم برای گفت‌وگو میان نهادهایی است که سلامت نظام اداری را تضمین می‌کنند. آنچه امروز اعتبار دستگاه‌های اجرایی را در نگاه مردم حفظ می‌کند تنها کیفیت خدمات نیست، بلکه رعایت اصول قانونی و اجرای عدالت انضباطی است.

وی نقش هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری را بی‌بدیل و تعیین‌کننده عنوان کرد و گفت:این هیئت‌ها مأموریت دارند با قانون‌مداری و دقت کارشناسی، رفتار کارکنان را بررسی کرده و از حقوق مردم و کارکنان صیانت کنند. شما در خط مقدم اجرای عدالت اداری قرار دارید و کوچک‌ترین غفلت می‌تواند به فساد منجر شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین بر ضرورت بی‌طرفی، مستندسازی دقیق و صدور آرای مستدل و مبتنی بر قانون تأکید کرد و افزود:با توجه به گستردگی دستگاه‌های اجرایی کشور، هماهنگی میان هیئت‌ها یک ضرورت اساسی برای سلامت اداری است. نقش شما در ایجاد وحدت رویه، تبادل تجربه و به‌روزرسانی دانش حقوق اداری بسیار کلیدی است.

اسدی با اشاره به وجهه تربیتی و پیشگیرانه این هیئت‌ها ادامه داد:شما تنها صادرکننده رأی نیستید، بلکه مرجع اخلاق اداری محسوب می‌شوید؛هنگامی که کارکنان بدانند قانون با دقت و انصاف اجرا می‌شود، رفتار صحیح در سازمان نهادینه خواهد شد.

انتهای پیام/282

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 111648
۱۲ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۹:۲۱ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

رونمایی از جمشید هاشم پور رقیب تهرانی هادی چوپان با عضله های آهنین/ لقب پدر بدنسازی سینمای ایران برازندشه