قطار شهری مشهد تا پایان سال 1405؛ خط 2 به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود!

کیانوش کیامرز اعلام کرد خط 2 قطار شهری مشهد با انتشار اوراق مشارکت در مسیر تکمیل است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؛ گامی بزرگ در توسعه حمل و نقل شهری مشهد.

قطار شهری مشهد تا پایان سال 1405؛ خط 2 به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش  نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،کیانوش کیامرز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد واگن های خط یک در حال تکمیل است وبا انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل خط 2 قطار شهری مشهد، این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال 1405 به بهره‌برداری می‌رسد بنابراین  پس از این تمرکز ما بر روی خطوط 2 و 3خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهر مشهد در زمینه خطوط قطار شهری جزو پیشتازان کشور است، افزود: سعی بر این بوده تا هزینه های خطوط قطار شهری از منابع شهرداری نباشد و از طریق اوراق مشارکت با سهم پنجاه و پنجاه و پرداخت صد درصدی دولت تامین گردد. که در طول 4 سال گذشته نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته ایم. هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه  خط دو قطارشهری مشهد از جنوب شروع می‌شود و تا شمال شهر ادامه دارد تاکید کرد: این خط 14 کیلومتر است و همه ایستگاه‌های آن راه اندازی  و پکیج ایستگاه کامل است، تنها اقدام باقیمانده در این خط تجهیزات و ساختمان داخل دپو است که با تامین اوراق این دپو در حال ساخت است.

کیامرز با بیان اینکه خط 3 طولانی‌ترین خط مشهد است،گفت: این خط به طول 30 کیلومتر از انتهای الهیه آغاز می‌شود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد تا امروز 23 کیلومتر از این خط حفاری شده و با توجه به گران بودن ساخت مترو وارد چهار فاز شده است. در این مسیر حدود 600 متر پایانی حفاری باقی مانده که با فعالیت شبانه‌روزی بدون توقف تا پایان سال تکمیل می‌شود. فاز اول خط 3 با سه ایستگاه را از اردیبهشت ماه به صورت بهره برداری آزمایشی راه اندازی کرده ایم و در حال رایزنی برای حضور رییس جمهور به جهت افتتاح رسمی هستیم.

کیامرز تصریح کرد: مشهد تنها شهری است که خطوط قطارشهری آن در چهار جبهه در حال تکمیل است و سه ایستگاه جدید دیگر در فاز دوم خط 3 نیز با چشم‌انداز بهره‌برداری در سال 1404 برنامه‌ریزی شده‌اند ، هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به همراهی‌های دولت یادآورشد: قانونی وجود دارد که اگر یک خط به 70 درصد پیشرفت فیزیکی برسد اجازه کار صادر می‌شود، اما به خاطر عملکرد خوب متروی مشهد ما توانستیم برای خط سه و خط چهار از دولت مجوز بگیریم. خط چهار مترو ما از انتهای مهرماه سال آینده آغاز می‌شود و تا شهرک شهید باهنر به طول 21 کیلومتر ادامه دارد و مجوز 14 کیلومتری حفاری را گرفتیم و پنج کیلومتر حفاری انجام شده است و با میدان شهدا 600 متر فاصله داریم.

کیامرز با اشاره به هزینه های احداث خطوط بیان ‌کرد: خط یک قطار شهری هزار میلیارد تومان، خط دو(تاکنون)،7  هزار میلیارد تومان هزینه داشته اما فقط 6  کیلومتر خط 3 تاکنون بیش از 12  هزار میلیارد تومان هزینه داشته در برداشته است.

انتهای پیام/282

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 109991
۱۲ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۵:۴۹ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

محمدرضا گلزار؛ پُز نیست، سبک زندگیمه!