مدیرکل آموزشوپرورش یزد تأکید کرد که مدارس باید محور اصلی نهادینهسازی فرهنگ مصرف صحیح آب باشند تا آیندهای پایدار برای ایران رقم بخورد.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، علی دهقان، مدیرکل آموزشوپرورش استان یزد صبح امروز در نشست انعقاد تفاهمنامه همکاری برای اجرای طرحهای «داناب» و «سواد آبی» در مدارس، با تأکید بر حساسیت وضعیت منابع آبی کشور، گفت: امروز آب نهتنها یک موضوع محیطزیستی، بلکه مسئلهای حیاتی و استراتژیک برای آینده ایران است و آموزش صحیح باید از پایههای نخست تحصیل آغاز شود.
وی افزود: مدرسه نخستین محیطی است که میتواند نگرش و رفتار نسل جدید را شکل دهد و نقش آن در تغییر فرهنگ مصرف بسیار تعیینکننده است.
دهقان با اشاره به اینکه همچنان فاصله معناداری میان «دانش و عمل» در حوزه مصرف آب وجود دارد، توضیح داد: بسیاری از افراد میدانند که مصرف بیرویه چه پیامدهایی دارد، اما این آگاهی بهتنهایی کافی نیست.
به گفته وی لازم است آموزش در مدارس از سطح ارائه اطلاعات فراتر برود و مهارتهای نرم، رفتارهای عملی و عادتهای درست را در دانشآموزان شکل دهد؛ مهارتهایی مانند مدیریت آب در خانه، اهمیت کاهش هدررفت و درک پیامدهای اسراف برای آینده جامعه باید به دانشآموزان بیان شود.
وی تأکید کرد که ایجاد جریانسازی فرهنگی در مدارس، یکی از مؤثرترین روشها برای ایجاد تغییر پایدار در جامعه است.
دهقان گفت: معلمان نقش کلیدی در انتقال این فرهنگ دارند و باید از معلمان تاریخ و ادبیات گرفته تا معلمان علوم، در این روند مشارکت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش یزد تاکید کرد: آشنایی دانشآموز با پیشینه تاریخی ایران در مدیریت آب از قناتها تا سازههای آبی میتواند احساس مسئولیت درونی و انگیزه حفظ این میراث را در او تقویت کند.
وی اجرای طرحهای داناب و سواد آبی را فرصتی ارزشمند برای شکلدهی نسل آینده دانست و گفت اگر این آموزشها در دوره متوسطه اول و دوم بهطور منسجم دنبال شود، میتواند در آینده کشور و نحوه تصمیمگیری مدیران فردا تأثیر چشمگیری بگذارد.
دهقان بر تداوم همکاری دستگاهها و توسعه برنامههای آموزشی تأکید کرد و گفت نهادینه کردن فرهنگ صرفهجویی تنها زمانی امکانپذیر است که آموزش، تمرین و مشارکت خانوادهها در کنار هم قرار گیرد.
انتهای پیام/781/.
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه