در حالی که هنوز بلیتی فروخته نشده، هالیوود با فرآیندی به نام «ترکینگ» قادر است فروش افتتاحیه فیلمها را پیشبینی کند؛ راز پشت پرده اعداد میلیونی فروش چیست؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، در صنعت بزرگ سینمای آمریکا چرخهها و فرآیندهای مهمی وجود دارد که هرکدام برای کارکرد بهتر سینما نقشآفرینی میکنند. یکی از این فرآیندها «ترَکینگ» (Tracking) یا همان پیشبینی فروش است. برای فهم بهتر این فرایند به این مثال توجه کنید: در حالی که هنوز هیچ بلیتی از فیلم «آواتار: آتش و خاکستر» فروخته نشده و تریلر نهایی هم منتشر نشده، همین امروز صبح عدد 110 میلیون دلاری برای افتتاحیه «آواتار: آتش و خاکستر» منتشر شد. این عدد چگونه بدست آمد؟ از فرآیندی به همین نام؛ سیستمی مخفی اما فوقالعاده دقیق که بیش از 40 سال است قلب تپندهٔ تصمیمگیریهای مالی هالیوود به شمار میرود.
هر هفته، شرکتهایی مانند NRG و PostTrak با هزاران نفر در سراسر آمریکا تماس میگیرند یا نظرسنجی آنلاین میفرستند و دقیقاً چهار سؤال کلیدی میپرسند:از کدام فیلمهای آینده خبر داری؟ کدام را حتماً در سینما میبینی؟ اولین انتخابت چیست؟ و چقدر مشتاقی؟ پاسخها بر اساس سن و جنسیت تفکیک میشود و در نهایت به یک درصد و یک بازه دلاری تبدیل میشود. همین درصد کوچک، سرنوشت بودجه بازاریابی، تعداد سالنهای رزرو شده و حتی سبز شدن یا نشدن دنبالههای بعدی را تعیین میکند.
اهمیت این سیستم آنقدر بالاست که استودیوها گاهی بر اساس افت یک درصدی در ترکینگ، 20 تا 30 میلیون دلار بودجه تبلیغاتی اضافی تزریق میکنند یا تاریخ اکران را جابهجا میکنند. در دهه اخیر، دقت پیشبینیهای اولیه ترکینگ به بالای 90 درصد رسیده؛ به همین دلیل وقتی فیلمی با پیش بینی فروش بالا معرفی میشود، نه تنها سرمایهگذاران نفس راحتی میکشند، بلکه کل زنجیرهٔ صنعت از سینماها و شرکتهای پخش تا سازندگان پاپکورن خودشان را برای یک دوره پرفروش در گیشه آماده میکنند. ترکینگ، در حقیقت نبض پنهان هالیوود است؛ جایی که میلیونها دلار هنوز روی کاغذ جابهجا میشوند، اما آیندهٔ یک فیلم رقم میخورد.
حالا این فرایند جذاب و سرنوشتساز امروز درباره فیلم جدید جیمز کامرون یعنی «آواتار: آتش و خاکستر» که توسط استودیوی قرن بیستم ساخته شده، اعلام نظر کرده و گفته که سومین قسمت آواتار با افتتاحیهای حدود 110 میلیون دلار شروع کند (در بازه 100 تا 130 میلیون دلار).
براساس این نظرسنجیها، این فیلم برای رسیدن به چنین ارقامی، باید در هر چهار گروه اصلی تماشاگر (مردان زیر 25 سال، مردان بالای 25 سال، زنان زیر 25 سال و زنان بالای 25 سال) قوی باشد و «آواتار: آتش و خاکستر» دقیقاً همین ویژگی را دارد؛ هم در میان مردان و هم زنان در رتبهی اول انتخاب قرار گرفته. سه سال پیش، پیشبینی «آواتار: راه آب» افتتاحیهای در بازهٔ 150 تا 175 میلیون دلار را نشان میداد، اما در نهایت فیلم زیر این پیشبینی ظاهر شد و با 134 میلیون دلار شروع کرد. چه چیزی باعث این اختلاف شد؟
ترکینگ در آن زمان تحت تأثیر جوِ بسیار داغ بازار و مقایسهٔ نادرست با فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» قرار داشت؛ فیلمی که فصل تعطیلات سال قبل از آن، با 260 میلیون دلار دومین افتتاحیهٔ بزرگ تاریخ آمریکا بعد از «انتقامجویان: پایان بازی» با 357.1 میلیون دلار را ثبت کرده بود. در واقع، ترکینگِ «راه آب» بیش از حد خوشبینانه شده بود و از آن هیجان استثنایی «مرد عنکبوتی» تغذیه میکرد. با این حال، اینکه «آواتار: راه آب» بعد از 13 سال فاصله با فیلم اول که فقط 77 میلیون دلار افتتاح کرده بود، توانست 134 میلیون دلار بفروشد، واقعاً فوقالعاده و تحسینبرانگیز بود و هیچ نکته منفیای نداشت.
مسیر پیشبینی و فروش افتتاحیه و در نهایت فروش کلی فیلم برای ساخت چندگانهها بسیار اهمیت دارد. در حقیقت آنها دورنما و آیندهنگری فیلمساز و همینطور کمپانیهای سازنده را مشخص میکنند؛ اینکه فیلم بعدی را بسازند یا خیر؟ مسیری دقیق و سنجیده که هیچگاه سینما را متضرر نخواهد کرد مگر در موارد استثنایی. مشخصاً در همین مثال چندگانه آواتار، جیمز کامرون در تور مطبوعاتی «راه آب» پاییز امسال اعلام کرد که تا موفقیت قطعی فیلم سوم «آواتار: آتش و خاکستر» مشخص نشود، به ساخت آواتار 4 (که بخشی از تصاویرش از قبل فیلمبرداری شده) متعهد نخواهد شد؛ دلیلش کاملاً واضح است: هزینهٔ تولید این فیلمها سرسامآور است. حالا فایده و کارکرد این پیشبینی مشخص میشود؛ اعلام ترکینگ 110 میلیون دلاری برای آواتار 3 که خبر خوبی برای سازندگان است، باعث میشود که برنامهریزیها برای تبلیغات و فروش مشخص و معین شود، فروش بیشتر تضمین شود و در نتیجه سرمایه لازم برای ساخت فیلم بعد یعنی آواتار 4 هم تأمین شود.
میبینیم که مسیر فروش باید از همان ابتدای کار یعنی پیشبینی و افتتاحیه چه داخلی و چه جهانی تا انتهای مسیر کاملاً روشن و شفاف باشد تا بتوان به ساخت قسمتهای بعد اندیشید.
مجموع فروش جهانی دو فیلم این فرنچایز تا امروز به 5.26 میلیارد دلار رسیده است. جیمز کامرون در حال حاضر صاحب رتبههای اول (آواتار – 2.92 میلیارد دلار)، سوم (راه آب) و چهارم (تایتانیک – 2.26 میلیارد دلار) در فهرست پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینماست؛ رکوردی که هیچ فیلمساز دیگری حتی در میان 10 فیلم برتر هم ندارد.
آیا این روند شفاف، پرفایده و کاربردی برای رشد و بهبود فروش صنعت سینمای ما نیز وجود دارد؟!
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه