مرسدس بنز رکورد سریعترین توان شارژ باطری خودرو برقی را شکست
به گزارش نمابان، وقتی صحبت از خودروهای برقی به میان میآید، معمولاً بُرد حرکتی آنها بیش از هر موضوع دیگری توجهها را جلب میکند. اما حقیقت این است که سرعت شارژ نیز نقشی حیاتی دارد، بهویژه در سفرهای طولانی. مرسدس AMG با معرفی کانسپت جدید خود موسوم به AMG GT XX توانسته استاندارد تازهای در این زمینه تعریف کند. این خودروساز آلمانی اعلام کرده است که در آزمایشهای اخیر، این کانسپت با سرعتی بیش از یک مگاوات (1000 کیلووات) شارژ شده؛ رقمی که میتواند آیندهای شبیه به سوختگیری در پمپبنزین را برای خودروهای برقی رقم بزند.
این رکورد در یک ایستگاه شارژ آزمایشی به ثبت رسیده است. کانسپت AMG GT XX تنها در نیمثانیه نخست به اوج سرعت 1041 کیلووات دست پیدا کرد و توانست این سطح از شارژ را به مدت دو و نیم دقیقه حفظ کند. در این بازه زمانی، جریان 1176 آمپر از کابل عبور کرده است.
به زبان ساده، این یعنی در یک دقیقه حدود 17.3 کیلوواتساعت انرژی وارد باتری شده که معادل پیمایش تقریبی 125 کیلومتر است. تنها پس از چهار دقیقه، خودرو انرژی کافی برای طی مسافت 500 کیلومتری دریافت کرده؛ چیزی تقریباً برابر با زمان سوختگیری یک خودروی بنزینی.
مرسدس تأکید کرده است که GT XX تنها یک کانسپت نمایشی نیست، بلکه حکم آزمایشگاهی متحرک برای فناوریهای نسل بعد را دارد. این خودرو بهتازگی در پیست ناردو ایتالیا نیز موفق به ثبت 25 رکورد جدید شده است.
کانسپت GT XX روی پلتفرم AMG.EA توسعه یافته و از موتورهای پیشرفته و باتری مجهز به سیستم خنککاری مستقیم استفاده میکند. این فناوریها قرار نیست در حد نمونه باقی بمانند، بلکه از سال آینده وارد خطوط تولید انبوه خواهند شد.
باتری این کانسپت بیش از 3000 سلول استوانهای NCMA دارد که طراحی باریک و کشیده آنها باعث دستیابی به چگالی انرژی بالای 300 واتساعت بر کیلوگرم و بهبود فرآیند خنککاری شده است.
کلید اصلی موفقیت، سیستم خنککاری مستقیم با روغن عایق الکتریکی است که اطراف هر سلول جریان دارد و دمای باتری را در شرایط ایدهآل نگه میدارد. این مدیریت حرارتی پیشرفته، امکان شارژ و دشارژ در توانهای بسیار بالا را بدون خطر افزایش دما فراهم میکند.
رسیدن به چنین سرعتی در شارژ نیازمند ایستگاه شارژ کاملاً جدید بود. مرسدس AMG با همکاری بخش شارژ مرسدس بنز و شرکت Alpitronic یک سامانه ویژه توسعه داده که ترکیبی از فناوری MCS (سیستم شارژ مگاواتی) و کابلهای خنکشونده با سیال است.
مرسدس قصد دارد از سال 2026 این شارژرهای فوققدرتمند را در شبکه شارژ اروپا و آمریکای شمالی نصب کند؛ اقدامی که میتواند زمان توقف خودروهای برقی برای شارژ را به حداقل برساند و تجربهای مشابه پمپبنزینها ایجاد کند.
بدون دیدگاه