روغن هیدرولیک، بهعنوان یکی از اجزای حیاتی سیستمهای هیدرولیکی خودرو مانند فرمان و ترمز، نیاز به بررسی و تعویض دورهای دارد تا عملکرد بهینه و ایمنی خودرو حفظ شود.
به گزارش نمابان،روغن هیدرولیک، بهعنوان یکی از اجزای حیاتی سیستمهای هیدرولیکی خودرو مانند فرمان و ترمز، نیاز به بررسی و تعویض دورهای دارد تا عملکرد بهینه و ایمنی خودرو حفظ شود. کارشناسان توصیه میکنند این روغن هر ۲ تا ۴ سال یا هر ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود، اما این زمانبندی بسته به شرایط رانندگی و نوع خودرو متفاوت است.
روغن هیدرولیک در سیستمهای فرمان، ترمز و گاهی گیربکس خودرو نقش کلیدی در انتقال نیرو و کاهش اصطکاک ایفا میکند. با این حال، بسیاری از رانندگان از اهمیت تعویض دورهای این روغن غافل هستند، که میتواند به کاهش عملکرد، خرابی قطعات و حتا خطرات ایمنی منجر شود. طبق استانداردهای موجود و توصیههای سازندگان، روغن هیدرولیک (مانند ATF یا PSF با ویسکوزیته ۷.۵ تا ۱۲ cSt) با گذشت زمان و تحت فشارهای کاری (تا ۱۰۰ بار) دچار تخریب شیمیایی و آلودگی میشود.
روغن هیدرولیک برخلاف تصور برخی که آن را «دائمی» میدانند، به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا (تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد)، رطوبت و آلودگیهای محیطی (مانند گردوغبار با ذرات ۱۰ میکرون)، بهتدریج خواص خود را از دست میدهد. روغنهای هیدرولیک با جذب رطوبت (تا ۳ درصد در سال) دچار کاهش نقطه جوش (از ۲۳۰ به ۱۶۵ درجه سانتیگراد در روغن DOT 4) میشوند. این مشکل در سیستمهای فرمان هیدرولیکی باعث سفت شدن فرمان و افزایش سایش پمپ هیدرولیک (با فشار کاری ۵۰ تا ۱۰۰ بار) میشود.
زمانبندی تعویض روغن هیدرولیک به عوامل متعددی مانند نوع سیستم، شرایط رانندگی و توصیههای سازنده بستگی دارد.
در پایان میتوان گفت که تعویض روغن هیدرولیک در سیستمهای فرمان، ترمز و گیربکس خودرو ضروری است تا از خرابی قطعات و کاهش ایمنی جلوگیری شود. زمانبندی تعویض، معمولاً هر ۱ تا ۴ سال یا ۳۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر بسته به نوع سیستم و شرایط رانندگی، توصیه میشود. در ایران، با چالشهای کیفیت پایین روغن و شرایط سخت رانندگی، بررسی منظم و استفاده از محصولات استاندارد اهمیت بیشتری دارد. نادیده گرفتن تعویض روغن هیدرولیک میتواند به خرابیهای پرهزینه و خطرات ایمنی منجر شود، در حالی که رعایت زمانبندی مناسب عملکرد و ایمنی خودرو را تضمین میکند.
بدون دیدگاه