فناوری‌هایی که فقط برای GTA ۶ اختراع شده‌اند تا انقلاب به پا کند!

هر دوره‌ای از صنعت گیمینگ، یک بازی تعیین‌کننده دارد که ژانر خود را تغییر می‌دهد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، این نقش بر عهده GTA III با شهر بزرگ و زنده‌اش بود.

فناوری‌هایی که فقط برای GTA ۶ اختراع شده‌اند تا انقلاب به پا کند!

هر دوره‌ای از صنعت گیمینگ، یک بازی تعیین‌کننده دارد که ژانر خود را تغییر می‌دهد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، این نقش بر عهده GTA III با شهر بزرگ و زنده‌اش بود. ده سال بعد، GTA V با دنیای عظیم و پارودی فرهنگی خود، به یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها و محصولات سرگرمی تمام دوران تبدیل شد. اکنون، همه نگاه‌ها به GTA VI است. تریلرهای سینمایی راکستار شوق و ذوق زیادی ایجاد کرده‌اند، اما داستان واقعی پتانسیل این بازی، نه در تصاویر پر زرق و برق، بلکه در ثبت اختراعات و فناوری‌هایی است که نشان‌دهنده انقلابی بودن بازی هستند.

راکستار و شرکت مادر آن، تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive)، طی چند سال اخیر فناوری‌های متعددی را به ثبت رسانده‌اند که بسیار فراتر از هر چیزی است که تاکنون در یک بازی ویدیویی جهان‌باز دیده دشه. هر یک از این ثبت اختراعات پیچیده، راهکاری برای ایجاد غوطه‌وری (Immersiveness) ارائه می‌دهند که می‌تواند GTA VI را فراتر از یک دنباله ساده ببرد. این فناوری‌ها می‌توانند نحوه ساخت، تجربه و غوطه‌وری در بازی‌های جهان‌باز را تغییر دهند.

جهانی بدون مرز و یکپارچه

یکی از حیاتی‌ترین اختراعات ثبت‌شده شرکت راکستار مربوط به مدیریت نشست‌ها و نقشه‌خوانی (Streaming Maps) است. این ثبت اختراع به فناوری‌ای اشاره دارد که می‌تواند محیط‌های بازی فوق‌العاده بزرگ را بدون هیچ‌یک از مشکلات رایج در این زمینه، بارگذاری کند. به طور خاص، مشکلاتی نظیر لگ (Stuttering) در حین رانندگی، صفحات بارگذاری مخفی و «دیوارهای جعلی» که جلوی پیشروی سریع بازیکن را می‌گرفتند، عملاً حذف خواهند شد.

ایالت خیالی «لئونیدا» (نسخه تخیلی فلوریدا در بازی) فضای بسیار بزرگ‌تری را پوشش می‌دهد که فراتر از شهر وایس سیتی است و شامل رودخانه‌ها، جزایر، مناطق کوهستانی و حتی ایالت‌های دیگر می‌شود. نکته اصلی اینجاست که در GTA 6، ممکن است دیگر آن خطوط و محدودیت‌هایی که در بازی‌های قدیمی‌تر سرعت جابه‌جایی شما را به حداکثر مجاز فناوری نقشه‌خوانی محدود می‌کردند، اصلاً وجود نداشته باشند.

این امر بدین معنی است که جابه‌جایی از رانندگی در خیابان‌های نئونی وایس سیتی تا گشت‌وگذار در مرداب‌های گرم گِرَس ریورز می‌تواند حسی یکپارچه و بی‌وقفه داشته باشد. این صرفاً یک فناوری پیشرفته نیست؛ بلکه سطح جدیدی از غوطه‌وری (Immersivity) است که در آن جهان بازی به صورت اثری کامل و بدون هیچ‌گونه سکته یا وقفه حس می‌شود.

شخصیت‌های باهوش‌تر، شهرهای هوشمندتر

همیشه، شور و حرارت مردم (از پیاده‌های معمولی و بی‌تفاوت گرفته تا پلیس‌های خستگی‌ناپذیر و ترافیک غیرقابل پیش‌بینی)، هسته لذت‌بخش و پویای بازی‌های Grand Theft Auto بوده‌اند؛ عنصری که به هرج و مرج کنترل‌شده بازی معنا می‌بخشید. اکنون، بر اساس پتنتی که راکستار برای راهنمایی مجازی شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) به ثبت رسانده است، این سیستم‌های هوشمند که شریان حیاتی شهرها هستند، در آستانه تحولی بنیادین قرار دارند که مرزهای واقع‌گرایی را جابجا خواهد کرد.

خداحافظی با مسیرهای تکراری و پیش‌تعیین‌شده

این فناوری جدید، نقطه پایانی بر یکی از محدودیت‌های دیرینه جهان‌های باز است. به جای پیروی کورکورانه از مسیرهای از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی، شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) می‌توانند مسیرهای ناوبری خود را به صورت مستقل و بلادرنگ (Real-Time) در یک شبکه شهری پیچیده پیدا کنند. این بدان معناست که هر NPC دیگر تنها یک ربات سرگردان نیست، بلکه یک عامل هوشمند با درجه‌ای از آگاهی خواهد بود که در محیط بزرگ و گسترده بازی، رفتاری هدفمند از خود نشان می‌دهد.

این ارتقاء، به ویژه در مورد نیروهای پلیس، تأثیر شگرفی خواهد داشت. به جای تعقیب‌های خطی و معمول، پلیس‌ها می‌توانند منابع و واحدهای خود را جمع‌آوری کرده و برای محاصره یک مظنون فراری، به صورت کاملاً استراتژیک و هماهنگ همکاری کنند؛ سطحی از تاکتیک که تجربه تعقیب و گریز را برای بازیکن به شکلی جدی به چالش می‌کشد و واقع‌گرایی بی‌سابقه‌ای به آن می‌افزاید.

شهری که واقعاً نفس می‌کشد

علاوه بر این، با این هوش مصنوعی پیشرفته، احتمال دارد که ترافیک بازی برای اجتناب از تصادفات احتمالی، مسیر خود را تغییر دهد و خدمات اورژانسی (مانند آمبولانس و آتش‌نشانی) به شیوه‌ای فوق‌العاده واقعی واکنش نشان دهند که در بازی‌های ویدیویی امروزی به ندرت دیده می‌شود. این تغییرات نویدبخش یک جهان بازی هستند که در آن واکنش NPCها نه فقط یک انیمیشن از پیش تعریف شده، بلکه پاسخی منطقی به آشوب ایجاد شده توسط بازیکن یا رویدادهای محیطی است. اکنون، شهر نه تنها زنده به نظر می‌رسد و دارای جزئیات بصری است، بلکه حس زنده بودن، پویایی و هوشمندی را نیز منتقل می‌کند.

فناوری‌هایی که فقط برای GTA 6 اختراع شده‌اند تا انقلاب به پا کند! - دیجینوی

حرکت‌های زنده و واکنشی: پایان انیمیشن‌های تکراری شخصیت‌ها

پتنت راکستار برای حرکت شخصیت مبتنی بر داده، یک گام بزرگ رو به جلو دیگر در صنعت بازی‌سازی محسوب می‌شود. در حالی که انیمیشن‌های سنتی شامل صحنه‌های از پیش ضبط‌شده و تکراری مانند لنگیدن، سکندری خوردن و افتادن‌های قابل پیش‌بینی هستند، این روش جدید، حالات فیزیکی مختلف را در زمان واقعی (Real-time) با یکدیگر ترکیب می‌کند.

تصور کنید شخصیتی در حال فرار با یک کیسه پول دزدی است، در حالی که از زخم گلوله نیز خونریزی می‌کند؛ با خسته‌تر شدن، گام‌های او سست می‌شوند و سرعتش به شکلی طبیعی کاهش می‌یابد. یا وزن یک کیف ورزشی سنگین، می‌تواند سرعت یک هم‌دست را هنگام پریدن از روی حصار به شکلی منطقی کم کند. این‌ها صرفاً صحنه‌های از پیش تعیین‌شده نیستند؛ بلکه حرکت‌های طبیعی و واکنشی هستند که معنا دارند. در این سیستم، هر عملی که انجام می‌دهید، هر آسیبی که می‌بینید و هر انتخابی که می‌کنید، به صورت مستقیم بر عملکرد فیزیکی و حرکتی بدن شما تأثیر می‌گذارد.

محیط‌های با جزئیات بی‌پایان و فیزیک واقع‌گرایانه

تیم سازنده همچنین روش‌های جدیدی برای نمایش و شبیه‌سازی فیزیک به ثبت رسانده است. یک روش برای کار در محیط‌های شلوغ، جاده‌های پرترافیک و آب و هوای متغیر طراحی شده است، بدون اینکه عملکرد سیستم کاهش یابد. روش دیگر مربوط به مدل‌سازی سیالات (Fluid Modeling) است که به مواردی مانند عرق، خون، گِل و باران اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای فوق‌العاده واقع‌گرایانه عمل کنند.

در Red Dead Redemption 2 چکمه‌ها با گِل پوشیده می‌شدند و پالتوها با برف سفت می‌شدند. در GTA 6، بازیکنان ممکن است دانه‌های عرق را ببینند که در گرمای فلوریدا شکل می‌گیرند یا رگه‌های خون را روی کاپوت ماشین پس از یک فرار دیوانه‌وار مشاهده کنند. این‌ها صرفاً جزئیات بصری زیبا نیستند، بلکه لایه‌هایی از واقعیت هستند که برای افزایش غوطه‌وری و بالا بردن تنش طراحی شده‌اند.

ثبت اختراعات در حال حاضر به انحراف مبتنی بر وضعیت (Pose-based warping) اشاره می‌کنند که مدل‌های شخصیت را قادر می‌سازد تا در زمان واقعی، هنگام ضربه خوردن، خم شدن و افتادن، تغییر شکل دهند و کشیده شوند. هر تکل، هر ضربه و هر صعود سریع می‌تواند با کمک بدن‌هایی که به طور طبیعی حرکت می‌کنند، انجام شود. تمایز بین شخصیت‌هایی که مانند عروسک‌های کامپیوتری رفتار می‌کنند و آن‌هایی که واقعی واکنش نشان می‌دهد، غیرقابل پیش‌بینی و زنده به نظر می‌رسد. این تنها یک نمایش بصری نیست، بلکه به چگونگی رندر شدن و عملکرد آن‌ها مربوط است.

فناوری‌هایی که فقط برای GTA 6 اختراع شده‌اند تا انقلاب به پا کند! - دیجینوی

آماده‌سازی برای عصر جدید بازی‌های آنلاین

البته، نمی‌توان درباره GTA صحبت کرد و به جامعه آنلاین عظیم آن اشاره نکرد. مدارک ثبت‌شده راکستار همچنین درباره نحوه مدیریت تراکنش‌ها در مقیاس وسیع صحبت می‌کنند و تضمین می‌کنند که میلیون‌ها بازیکن بتوانند همزمان خرید و فروش کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند، بدون اینکه زیرساخت‌های بازی دچار فروپاشی شوند. از آنجایی که GTA Online از زمان انتشار در سال ۲۰۱۳ تاکنون میلیاردها دلار درآمد داشته است، انتظار می‌رود نسخه بعدی حتی بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه‌تر باشد. بنابراین، تضمین پایداری و مقیاس‌پذیری برای راک‌استار تنها یک ضرورت فنی نیست؛ یک الزام تجاری حیاتی نیز محسوب می‌شود.

جهان‌هایی که پس از عرضه رشد می‌کنند

در نهایت، یک پتنت که درباره تولید تصویر مبتنی بر فراداده (Metadata-driven image generation) صحبت می‌کند، نگاهی اجمالی به نحوه ساخت و تغییر «لئونیدا» در طول زمان توسط راکستار ارائه می‌دهد.

این سیستم می‌تواند به طور خودکار تنظیمات و محیط‌ها را بر اساس قوانین و فراداده‌های داخلی ایجاد کند، بنابراین نیازی به برنامه‌ریزی دقیق و دستی برای تک‌تک جزئیات نیست. به عبارت دیگر، ممکن است جهان بازی ثابت نماند. این جهان می‌تواند به گونه‌ای سازگار شود، رشد کند و به خود تحویل ببیند که متناسب با بازیکنان باشد؛ خواه از طریق بسته‌های الحاقی، محتوای قابل دانلود یا مناطق کاملاً جدیدی که پس از عرضه بازی اضافه می‌شوند. این بدان معناست که شهر صرفاً یک صحنه برای بازی‌های شما نخواهد بود، بلکه خود تکامل خواهد یافت.

فراتر از یک بازی، جهشی بین‌نسلی

هنگامی که تمام این نوآوری‌ها با هم ترکیب می‌شوند، یک تصویر نسبتاً هیجان‌انگیز و جاه‌طلبانه پدیدار می‌شود: یک جهان باز با قابلیت نقشه‌خوانی بدون نیاز به بارگذاری (Loading)، مجهز به هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر، دارای حرکت‌های طبیعی و واقع‌گرایانه شخصیت‌ها و شکلی از فیزیک که بر قوانین دنیای واقعی استوار است. این نوآوری‌ها محیط‌هایی را ایجاد خواهند کرد که آنقدر غنی از جزئیات هستند که می‌توانند حواس کاربر را کاملاً درگیر کنند، بدون اینکه بر عملکرد سیستم تأثیر منفی بگذارند. همچنین یک پلتفرم تجارت الکترونیک قوی برای مدیریت میلیون‌ها کاربر طراحی شده است و علاوه بر این‌ها، جهانی را نوید می‌دهد که پس از عرضه اصلی، دستخوش دگرگونی‌های قابل توجه و تکاملی می‌شود.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دکوراسیون مجلل خانه بابک جهانبخش و زن دومش