به گزارش نمابان، پس از مدتها انتظار، Electronic Arts (EA) و مجموعه استودیوهای Battlefield (شامل CRITERION ،DICE ،RIPPLE EFFECT و MOTIVE) بالاخره از جدیدترین نسخه سری محبوب شوتر اول شخص خود، Battlefield 6، رونمایی کردند. این بازی که به عنوان یک جانشین معنوی برای عنوان تحسین شده Battlefield 4 شناخته میشود، با روایت در سال ۲۰۲۷ و بازگشت به دوران جنگهای مدرن، قصد دارد هسته اصلی و محبوب این مجموعه را بعد از افتی که در Battlefield 2042 دید، احیا کند. بر اساس اولین بازخوردها از تجربه Battlefield 6، این بازی نهتنها به ریشههای خود وفادار مانده، بلکه با معرفی سیستمهای جدید، عمق تاکتیکی مبارزات و مقیاس تخریبپذیری را به سطح جدیدی رسانده است. در این مقاله به مرور کامل تمامی جنبههای معرفی شده، از کلاسهای بازطراحی شده تا سیستمهای نوین مبارزاتی و نسخههای مختلف بازی، سیستم موردنیاز و… میپردازیم.
تاریخ عرضه بتا و نسخه نهایی Battlefield 6

با اعلام رسمی EA، میدانیم که Battlefield 6 در تاریخ ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد، اما بازیکنان میتوانند در ماه آگوست و در جریان رویدادهای بتای عمومی (Open Beta) خود را برای تجربه این بازی آماده کنند. تاریخ برگزاری بتای خصوصی و عمومی به شرح زیر است:
- بتای خصوصی: 16 و ۱۷ مرداد (۷ و ۸ آگوست)
- فاز اول بتای عمومی: ۱۸ و ۱۹ مرداد (۹ و ۱۰ آگوست)
- فاز دوم بتای عمومی: ۲۳ تا ۲۶ مرداد (۱۴ تا ۱۷ آگوست)
متاسفانه مهلت ثبتنام جهت شرکت در بتای خصوصی که در واقع دسترسی زودهنگام به نسخه بتا محسوب میشود، به پایان رسیده است. چرا که این امر با ثبتنام در Battlefield Labs تا ۳۱ جولای (۹ مرداد) یا بهدست آوردن کد بتا از طریق تماشای استریم رونماییهای رسمی بازی در توئیچ تا ۱ آگوست (۱۰ مرداد) میسر بود. اما بتای عمومی برای تمامی بازیکنان در دسترس قرار خواهد گرفت و به سادگی از طریق فروشگاههای آنلاین کنسولهای نسل نهمی یا استیم، اپیک گیمز یا اپلیکیشن EA روی کامپیوتر قابل دانلود خواهد بود. با تجربه نسخههای بتا، جوایزی را برای استفاده در بخش چندنفره بازی دریافت خواهید کرد که در عکس پایین میتوانید مشاهده کنید:

محتویات و قیمت هر نسخه
این بازی در دو نسخه Standard و Phantom عرضه میشود و قیمت آنها به ترتیب ۷۰ و ۱۰۰ دلار است. بازیکنانی که بازی را قبل از تاریخ انتشار رسمی آن در ماه اکتبر خریداری کنند، جوایز ویژهای دریافت خواهند کرد. محتویات ویژه در صورت پیشخرید نسخه استاندارد شامل موارد زیر میشوند:
- اسکین سرباز Gravedigger
- بسته اسلحه Hatchet
- سایر آیتمهای تزئینی (Cosmetics)
نسخه فانتوم که اساساً معادل دیلاکس (Deluxe) است، علاوه بر تمام محتویات و جوایز پیشخرید نسخه استاندارد، توکن BF Pro دارد که شامل بتلپس و ۲۵ پرش سطح (Battle Pass + 25 Tier Skips) میشود. همچنین محتویات ویژه نسخه Phantom در صورت پیشخرید عبارتند از:

- تمام جوایز پیشخرید نسخه استاندارد (شامل اسکین Gravedigger، بسته Hatchet و سایر آیتمها)
- ۴ اسکین سرباز اضافی
- ۲ بسته اسلحه اضافی
- یک اسکین برای وسایل نقلیه (Vehicle skin)
- پک پیشخرید (Pre-order Pack)
حالتهای مختلف Battlefield 6

بخش داستانی تک نفره
خوشبختانه برخلاف Battlefield 2042 که کمپین نداشت و این یکی از بزرگترین نقاط ضعف آن بود، Battlefield 6 دارای یک بخش داستانی کامل و پرهزینه است. استودیوی Motive، که با ساخت ریمیک موفق Dead Space شناخته میشود، مسئول اصلی ساخت این کمپین داستانی است و استودیوی Criterion، از سازندگان سری محبوب Need For Speed، نیز در این امر به آنها کمک میکند. داستان بازی در سال ۲۰۲۷ اتفاق میافتد و حول محور ظهور یک شرکت نظامی خصوصی قدرتمند به نام Pax Armata میچرخد که از ضعف و فروپاشی اتحاد ناتو برای کسب قدرت استفاده میکند. مدیران ارشد EA و Battlefield، از جمله وینس زامپلا (Vince Zampella)، از عملکرد استودیوی Motive بسیار راضی هستند و اذعان داشتند که اعضای این تیم «کار فوقالعادهای انجام میدهند» و تایید کردند که هدف آنها، بازگرداندن یک داستانسرایی خطی و جذاب با شخصیتهای به یادماندنی به این سری است، برخلاف فرمت داستانهای جنگی (War Stories) که در Battlefield 1 و V وجود داشت.
بخش چندنفره آنلاین

Battlefield در زمان عرضه دارای ۸ مود آنلاین مختلف خواهد بود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. سازندگان ادعا داشتند که در طی برنامهای به اسم آزمایشگاههای بتلفیلد (Battlefield Labs)، ساعتهای بیشماری را صرف تست این حالتها کردهاند تا به این برند وفادار بمانند و تجربهای استاندارد تقدیم طرفداران کنند. همچنین بازیکنان میتوانند انتظار نقشهها، حالتها و رویدادهای بیشتری را به عنوان بخشی از محتوای فصلی پس از عرضه بازی داشته باشند که نزدیک به زمان انتشار، اطلاعات بیشتری از آنها منتشر خواهد شد. ۸ حالت موجود در بخش چندنفره بازی به دو دستهبندی کلی تقسیم میشوند:
- ALL-OUT WARFARE: مود جدید Escalation در کنار بازگشت حالتهای محبوب طرفداران مانند Conquest ،Breakthrough و Rush تایید شده است.
- CLOSE QUARTERS BATTLE: مجموعهای از حالتهای Team Deathmatch ،Squad Deathmatch ،Domination و King of the Hill در زمان عرضه در دسترس خواهد بود.

در حالت جدید Escalation، دو تیم برای تصرف نقاط کنترلی استراتژیک با یکدیگر مبارزه میکنند، بنابراین یادگیری و درک آن برای بازیکنان باتجربه سبک شوتر اول شخص آسان خواهد بود. Conquest، حالت کلاسیک و محبوب سری، دو تیم عظیم را با استفاده از تمام وسایل نقلیه موجود برای تصرف و کنترل نقاط مختلف نقشه در مقابل هم قرار میدهد. در کنار آن، حالت Breakthrough نبردی خطی و نفسگیر را ارائه میدهد که در آن تیم مهاجم باید به صورت بخش به بخش در نقشه پیشروی کند، در حالی که تیم مدافع با تمام قوا برای متوقف کردن آنها میجنگد. در مود Rush، تیم مهاجم وظیفه دارد تا با نابود کردن اهداف تعیین شده به صورت مرحلهای پیشروی کند، در حالی که تیم مدافع باید با تمام قوا مانع آنها شود.

همچنین، بازگشت حالت محبوب Squad Deathmatch از بازی Battlefield: Bad Company 2، چهار جوخه را در نقشههای کوچکتر در رقابتی تنگاتنگ قرار میدهد که در آن، کار تیمی و ارتباط مداوم با همتیمیها کلید پیروزی است. در Team Deathmatch یک نبرد کلاسیک و متمرکز بر پیادهنظام بین دو تیم شکل میگیرد که تنها هدفشان از بین بردن اعضای تیم حریف برای کسب پیروزی است. برای بازیکنانی که به درگیریهای سریعتر و متمرکز بر پیادهنظام علاقه دارند، حالت Domination نبردی نزدیک و پر زد و خورد بر سر سه نقطه کنترلی را به ارمغان میآورد. و اما King of the Hill، در این حالت، دو تیم برای تصرف و حفظ کنترل یک نقطه خاص و کلیدی با یکدیگر مبارزه میکنند. همکاری تیمی برای تسلط بر این منطقه، نقشی حیاتی دارد.
مود بتل رویال در Battlefield 6؟!
البته که این پایان کار نیست و در جریان رویداد معرفی بخش چندنفره Battlefield 6، یک تیزر کوتاه به نمایش درآمد که به وجود حالت بتل رویال در بازی اشاره داشت. اگرچه با این تیزر، وجود این حالت عملاً تایید شده است، اما در حال حاضر هیچ اطلاعات و جزئیات مشخصی از آن در دسترس نیست. با توجه به محبوبیت عظیم این ژانر و موفقیت بازیهایی مانند Fortnite و Apex Legends، افزودن این حالت به Battlefield 6 قطعاً بسیاری از طرفداران را هیجانزده خواهد کرد.
بازگشت Portal

یکی از جالبترین قابلیتهای معرفی شده برای Battlefield 6، بازگشت و تکامل حالت محبوب پورتال (Portal) است. این ابزار خلاقیت قدرتمند که از Battlefield 2042 بازگشته، اکنون به طور کامل بازطراحی شده و با رابطکاربری جدید و مجموعهای از ابزارهای ویرایش قدرتمندتر، به بازیکنان اجازه میدهد تا تجربیات و نقشههای کاملاً سفارشی خود را با قوانین دلخواه بسازند، با دیگران به اشتراک بگذارند و بازی کنند. این سیستم که شباهت زیادی به ابزار مشهور Forge در سری بازیهای Halo دارد، آزادی عمل بیسابقهای را برای خلق تجربیات منحصربهفرد در اختیار جامعه بازیکنان بتلفیلد قرار میدهد.
بازگشت سیستم کلاسها با رویکردی جدید
یکی از مهمترین تغییرات Battlefield 6، بازگشت سیستم کلاسبندی آشنا و محبوب این سری است که البته با پیچیدگیها و عمق بیشتری همراه شده. سیستم جدیدی به نام Training (آموزش) به بازی اضافه شده که به عنوان زیرکلاس (Subclass) عمل میکند و بر پایه سیستمهای Specializations در Battlefield 3 و Field Upgrades در Battlefield 4 ساخته شده است. سیستم Training طراحی شده تا نقاط قوت منحصر به فرد هر کلاس را تقویت کند و اطمینان حاصل کند که نقش شما در میدان نبرد هم تاثیرگذار و هم استراتژیک است.

هر کلاس، دو مسیر آموزشی مجزا ارائه میدهد که میتوانید هنگام شخصیسازی لوداوت (Loadout) خود انتخاب کنید. این مسیرها پاداشها و مزایایی را فراهم میکنند که عملکرد شما را در سناریوهای تیمی و اهداف مختلف بهبود میبخشند. مسیرهای آموزشی در سه سطح ساختار یافتهاند:
- سطح ۰: یک مزیت passive که بلافاصله پس از انتخاب مسیر آموزشی در دسترس است.
- سطح ۱ و ۲: مزایای قویتر با هدف بهبود نقش انتخابی شما. این سطوح فقط از طریق پیشرفت در بازی تیمی و کسب XP به دست میآیند.
- سطح ۳: یک قابلیت یکبار مصرف است که شما به صورت دستی آن را فعال میکنید و یا به خودتان، تیمتان یا وضعیت شما در رقابت کمک میکند.
برای مثال، در Recon، قابلیت سطح ۳، فراخوانی یک پهپاد (UAV) آسیبپذیر به یک موقعیت مشخص برای شناسایی خودکار دشمنان است. پس از فعالسازی، باید به همکاری با تیم خود ادامه دهید تا امتیاز کافی برای استفاده مجدد از آن را کسب کنید. با درگیر شدن در کار تیمی یا انجام اهداف مخصوص هر حالت، شما به صورت خودکار در هر سطح از مسیر انتخابی خود پاداش دریافت میکنید. فعال کردن قابلیت سطح ۳، شما را به سطح ۲ بازمیگرداند تا دوباره برای فعالسازی سطح سوم تلاش کنید. علاوه بر این، پیشرفت در مسیر آموزش در ابتدای هر راند بازنشانی (reset) میشود.

کلاسهای بازی به شرح زیر هستند:
- تهاجمی (Assault): این کلاس متخصص درگیریهای سریع و خطشکن است و از اسلحه Assault Rifle و محرکهای سلامتی (Combat Stims) استفاده میکند. با انتخاب آموزش Frontliner، سرعت بازیابی سلامتی شما افزایش یافته، محرکهای (Stims) بیشتری در اختیار خواهید داشت و دقت تیراندازیتان در حین حرکت بهبود مییابد.
- شناسایی (Recon): این کلاس برای نبردهای دور برد و شناسایی موقعیت دشمنان طراحی شده است. آموزش Sniper باعث میشود دشمنانی که از طریق دوربین اسلحه شما دیده میشوند، سریعتر و برای مدت طولانیتری علامتگذاری شوند. همچنین شلیک تکتیراندازها مانع از بازیابی سلامتی دشمن شده و شلیک به سر (Headshot) منجر به مرگ قطعی دشمن بدون امکان احیا (Revive) توسط همتیمیها میشود.
- مهندس (Engineer): تنها کلاسی که قادر به تعمیر وسایل نقلیه است و در عین حال، بزرگترین تهدید برای آنها محسوب میشود. آموزش Anti-Armor به شما راکتهای بیشتری میدهد که نهتنها آسیب جدی به زره وسایل نقلیه وارد میکنند، بلکه تاثیر تعمیرات روی آنها را نیز کاهش میدهد.
- پشتیبانی (Support): این کلاس دفاعی و متخصص در مسلسلهای سبک (LMG)، در Battlefield 6 چیزی فراتر از یک نیروی احیاکننده است. این کلاس میتواند سنگرهای موقت ایجاد کرده و برای همتیمیهایش مهمات فراهم کند. آموزش Combat Medic به شما اجازه میدهد سلامتی یاران خود را بازیابی کنید و در حین احیای آنها، سلامتی خودتان نیز به صورت خودکار پر میشود.
هر کلاس دارای سلاح و گجتهای مخصوص به خود است، اما دسترسی به سلاحها به نوع پلیلیست سلاحهای باز و بسته (Open and Closed Weapons) بستگی دارد. در پلیلیستهای بسته (Closed)، تنها میتوانید از سلاحهای مشخص شده برای هر کلاس استفاده کنید. اما در پلیلیستهای باز (Open)، آزادی عمل کامل برای انتخاب هر سلاحی که مناسب سبک بازی شماست، وجود دارد.
تخریب تاکتیکی

تخریبپذیری شدید محیط همواره یکی از امضاهای سری Battlefield بوده است، اما در Battlefield 6 این ویژگی نقش پررنگتری دارد. به گفته توماس اندرسون، مدیر نوآوری سری، تخریبپذیری در این نسخه به گونهای طراحی شده که قابل پیشبینی باشد تا بتوانید از آن به عنوان یک سلاح در درگیریها استفاده کنید. موانع نازک مانند درها و پنجرهها را میتوان با انفجار یا ضربه از بین برد تا خطوط دید جدیدی ایجاد شود. همچنین میتوانید با نارنجک یا یک پتک، دیوارها را تخریب کنید. انفجار کف ساختمانی که دشمن روی آن قرار دارد یا فروریختن کل سازه بر سر آنها نیز استراتژیهایی موثر و رضایتبخش هستند. این تغییر پویای نقشه و ایستادن در ساختمانی که در حال فروریختن است، تجربهای پر از هیجان، صداهای کرکننده و حسوحال سینمایی به مخاطب القا میکند. یکی از بهترین بخشهای این تخریبپذیری شدید، استفاده از آوارهای باقیمانده به عنوان سنگر و ادامه مبارزه در نقشهای است که به صورت پویا در اطراف شما تغییر شکل میدهد.
سیستم مبارزات Kinesthetic

Battlefield 6 با معرفی سیستم Kinesthetic، درگیریهای مسلحانه را پویاتر کرده و گانپلی را بهبود بخشیده. این سیستم مجموعهای از حرکات جدید است که به بازیکنان گزینههای تاکتیکی بیشتری میدهد. مثلاً میتوانید با نزدیک شدن به هر گوشهای و نگه داشتن یک دکمه، از پشت مانع خم شده (Peek and lean)، شلیک کنید و با رها کردن دکمه به سرعت به پشت سنگر بازگردید.
همچنین برای احیای همتیمیها دیگر نیازی به ایستادن در معرض خطر نیست. اکنون میتوانید همتیمی زخمی خود را گرفته و او را به یک مکان امن بکشید و سپس فرآیند احیا را انجام دهید. مورد بعدی که سیستم جدید گیمپلی ارائه میدهد، این است که اگر ظرفیت وسیله نقلیه پر باشد، نیازی نیست نگران باشید. چرا که میتوانید به بدنه خارجی تانکها یا کامیونها بچسبید و همراه با جوخه خود حرکت کنید. علاوه بر آن، سیستم مذکور به شما کمک میکند تا لگد اسلحه را بهتر کنترل کنید. با هر شلیک، اسلحه به سمتی که لگد میزند متمایل میشود و بازی به شما به صورت بصری آموزش میدهد که چگونه آن را مهار کرده و شلیکهای خود را دقیق نگه دارید. البته میتوانیم انتظار وجود سایر حرکتهای کنترل جدید را نیز به لطف سیستم Kinesthetic داشته باشیم.
نقشههای موجود در Battlefield 6

Battlefield 6 در زمان عرضه خود، ۹ نقشه دارد که شامل مناطق متنوعی از مصر و جبلالطارق گرفته تا تاجیکستان و خیابانهای بروکلین در ایالات متحده میشود. همچنین یکی از مپها، در واقع بازسازی مپ کلاسیک Operation Firestorm از Battlefield 3 است. طبق انتظار، در دل این نقشههای عظیم نواحی خاصی به نام Combat Zones وجود دارند که خود به تنهایی به عنوان نقشههایی کوچکتر برای حالتهای بازی خاص طراحی شدهاند. ۹ نقشه معرفی شده عبارتند از:
- LIBERATION PEAK
- SIEGE OF CAIRO
- EMPIRE STAT
- IBERIAN OFFENSIVE
- MANHATTAN BRIDGE
- MIRAK VALLEY
- NEW SOBEK CITY
- SAINTS QUARTER
- OPERATION FIRESTORM
سیستم موردنیاز Battlefield 6

سیستم پیشنهادی برای کامپیوتر:
- سیستم عامل: ویندوز ۱۱
- پردازنده: AMD Ryzen 7 3700X یا Intel Core i7-10700
- حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700-XT یا Nvidia RTX 3060Ti
- DirectX: نسخه ۱۲
- نیاز به اتصال اینترنت: بله
- فضای مورد نیاز: ۸۰ گیگابایت حافظه SSD
حداقل سیستم مورد نیاز برای کامپیوتر:
- سیستم عامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده: AMD Ryzen 5 2600 یا Intel Core i5-8400
- حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک: AMD Radeon RX 5600 XT 6GB یا Nvidia RTX 2060
- DirectX: نسخه ۱۲
- نیاز به اتصال اینترنت: بله
- فضای مورد نیاز هارد دیسک: ۵۵ گیگابایت حافظه HDD
جمعبندی

Battlefield 6 با رویکردی هوشمندانه، بهترین عناصر کلاسیک سری را احیا کرده و همزمان، مقیاس تخریبپذیری و عمق تاکتیکی گیمپلی را به سطحی جدید رسانده است. این بازی به وضوح برای طرفداران قدیمی که مشتاق بازگشت به فرمول موفق Battlefield 3 و ۴ بودند، ساخته شده است. تیم سازنده با تصمیماتی که گرفتهاند، نشان دادند که برای بازگرداندن این مجموعه به ریشههای خود، محکمتر از همیشه ایستادهاند و احتمالاً رقابتی دیدنی با Call of Duty: Black Ops 7 خواهند داشت.
بدون دیدگاه