با گذشت بیش از یک ماه از لغو گسترده پروازها در ایام دفاع مقدس، هنوز بسیاری از مسافران، بهویژه در مسیرهای خارجی، موفق به دریافت وجه بلیتهای خود نشدهاند؛ موضوعی که با وعدههای مکرر مسئولان و سکوت برخی پلتفرمها، به بحران اعتماد در صنعت گردشگری و حملونقل هوایی کشور دامن زده است.
به گزارش نمابان، با وجود آنکه بیش از یک ماه است که از لغو پروازها در ایام دفاع مقدس ۱۲ روزه در کشور میگذرد، اما هنوز تعداد زیادی از مسافران نتوانستهاند مبالغ بلیت خود را دریافت کنند در حالی که پیش از قول و وعده داده شده بود که مبالغ به صورت کامل به مسافران بازگردانده میشود، اما همچنان شاهد آن هستیم و گزارشها نشان میدهد که تعدادی از مسافران به ویژه مسافران پروازهای خارجی یک ریال از مبالغ خود را دریافت نکردهاند.
براساس این گزارش یکی از مسافران پرواز خارجی ترکیه اظهار داشت: بلیت ما برای ۲۴ خرداد ماه روز شنبه بود که با ابطال تمامی پروازها متاسفانه پرواز ما هم که برای یکی از شرکتهای هواپیمایی خارجی بود ابطال شد با این وجود، اما هنوز هیچ یک از مبالغ بلیت ما بازگشت داده نشده و هر بار هم که این موضوع را از سایتی که خریداری کردهایم پیگیری میکنیم وعدههای مختلفی میدهند.
همچنین یکی دیگر مسافران پرواز داخلی به باشگاه خبرنگاران گفت: من امروز ۲۵ روز است که از یکی از سایتهای اینترنتی بلیت خریداری کردهام، اما هنوز بعد از گذشت این مدت و با وجود پیگیریهای زیاد پول بلیت به حساب من برگشت داده نشده است.
این در حالیست که مهدی رمضانی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از مبالغ بلیت مسافران به حساب آنها بازگشت داده شده است گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تمامی تلاش خود را برای بازگرداندن مبالغ بلیت مسافران انجام داده است و در این بین هم شرکتهای هواپیمایی با توجه به دستور وزیر راه وشهرسازی و همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تمامی مبالغ بلیتها را کاهش دادهاند.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشور در حال حاضر هم همچنان روند بازپرداخت تمامی مبالغ بلیتها را پیگیری میکند و در صورتی که مسافری مبلغ بلیت خود را دریافت نکرده باشد به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهد تا در اولین فرصت این موضوع پیگیری کنیم.
اما در همین راستا حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت: متأسفانه، مبلغی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پول مردم در دست مراکز اقامتی، آژانسها و پلتفرمها مانده است. روزی که این موضوع را اعلام کردم، به من گفتند که چرا این حرف را زدی و اعلام کردند که این پولها به مردم پرداخت شده در صورتی که بیش از ۵۰ درصد از پول مردم در دست ایرلاینها، پلتفرمها آژانسها و سایتها است.
وی با بیان اینکه انجمنها اعلام کردند که ۸۰ درصد از پول مردم به آنها تحویل داده شده است افزود: طبق آمارها با وجود آنکه حدود یک ماه از آن زمان میگذرد، هنوز بیش از ۵۰ درصد از پول مردم در دست این مراکز باقیمانده و هیچکدام از آنها پول را برنمیگردانند. پلتفرمها و آژانسها هرکدام به گونهای صحبت میکنند که انگار مسئولیت برگرداندن پول بر عهده دیگری است. در واقع، هیچکس حاضر نیست مسئولیت این وضعیت را بر عهده بگیرد و این مسأله واقعاً برای مردم دردآور است.
رفیعی بیان کرد: برخی از آژانسها و پلتفرمها به صورت مکتوب اعلام کردهاند که مثلاً در ۱۵ یا ۲۰ روز آینده پولها را بازمیگردانند، اما هنوز خبری از پرداخت نیست. طبق آخرین آمار، نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان از بلیت ها همچنان در دست آژانسها، سایتها و اپلیکیشنها باقیمانده است.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت:، اما واقعیت این است که اگر بخواهیم بگوییم ۶۰۰ میلیارد تومان تنها به دست مراکز است، باید بپذیریم که رقمی بیش از این در اختیار آنها قرار دارد. در حال حاضر، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هنوز به مردم بازنگشته است.
رفیعی به عدم بازگشت مبالغ بلیتهای پروازهای خارجی اشاره کرد و گفت:این یک حلقه معیوب است که هیچکدام از طرفها برای بازگرداندن پول پیشقدم نمیشوند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: وضعیت بسیار ناامیدکنندهای است و لازم است که مسئولین هرچه سریعتر برای حل این مشکل اقدام کنند تا حقوق مردم برگردانده شود. هر کسی که از این پلتفرمها پولی دارد باید بتواند به حق خود برسد.
رفیعی افزود: اخیرا هم به تازگی یکی از مسافران به من گفت که او ۱۹۰ میلیون تومان بابت بلیت پرواز خارجی پرداخت کرده و هنوز پولش به دستش نرسیده است. در واقع، این یک حلقه معیوب است که هیچکدام از طرفها حاضر به پرداخت پول نیستند.
وی تاکید کرد: این وضعیت ناامیدکنندهای است و باید هرچه زودتر مسئولان مربوطه برای حل این مشکل اقدام کنند تا حقوق مردم برگردانده شود. هر کسی که از این پلتفرمها پول دارد باید سریعاً به حق خود برسد.
این در حالی است که برخی از اپلیکیشنهای خرید بلیت هم اعلام کردهاند که علیرغم عدم بازپرداخت نقدی بخش عمدهی مبالغ از سوی تامینکنندگان، اکنون میتوانیم اعلام کنیم که موفق شدیم طی سه هفته اخیر، فرآیند بازپرداخت تمامی سفرهای لغو شده را با اتکا به منابع مالی داخلی کامل کنیم. تمامی وجوه یا به حساب بانکی مسافران واریز شده یا به کیف پول آنها منتقل شده است که کاربران میتوانند به دلخواه برداشت کرده یا برای خرید خدمات سفر استفاده کنند.
براساس این گزارش با وجود آنکه ساعت تمامی پروازها به روال سابق خود بازگشته و تنها در فرودگاه مهرآباد ساعت پروازها تا ۱۹ است بنابراین امیدواریم هرچه سریعتر هم تمامی مبالغ بلیت مسافران به حساب آنها بازگردانده شود.
بدون دیدگاه