قیمت خودروهای داخلی طی ۱۰ سال بین ۸ تا ۱۲ برابر شدهاند.
نتیجه یک تحقیق جدید نشان میدهد که قیمت خودروهای داخلی طی ۱۰ سال بین ۸ تا ۱۲ برابر شدهاند. مثلا کوییک از حدود ۴۵ میلیون به ۶۸۰ میلیون رسیده است (حدود ۱۵ برابر)، پژو ۲۰۷ از ۷۰ میلیون به ۱۳۰۰ میلیون (۱۸ برابر) و دنا از ۶۰ میلیون به یک میلیارد و 140 میلیون تومان رسیده است. (۱۹ برابر)
در حالی که در همان بازه:قیمت خودروهای خارجی وارداتی در سال ۱۳۹۴ تنها ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته بود (در بازار جهانی) مثلاً: لندکروزر ۲۰۱۴ از ۵۵۰ میلیون (ایران ۱۳۹۴) ۴۵۰۰۰ دلار (امروز) و BMW X4 از ۵۰۰ میلیون (۱۳۹۴) ۵۵ هزار دلار، یعنی افزایش جهانی بسیار کمتر از افزایش داخلی بوده است.
۱) تورم ساختاری و مزمن (۳۰ ساله)
ایران بهطور پایدار تورم ۲۰٪ تا ۵۰٪ سالانه داشته است.، در چنین شرایطی، کالاهای سرمایهای مثل خودرو بسیار سریع افزایش قیمت میدهند.
۲) افزایش نرخ ارز (۵۰۰۰٪ رشد طی ۱۰ سال)، سال ۱۳۹۴: دلار حدود ۳۳۰۰ تومان، سال ۱۴۰۴: دلار حدود ۶۵–۷۵ هزار تومان، از نظر اقتصادی: ارزش پول ۲۰ برابر کوچکتر شده است.
۳) توقف واردات خودرو (۷ سال نبود رقابت)
وقتی بازار رقابتی نیست:: کیفیت رشد نمیکند، قیمتها کنترل نمیشود، خودروساز قدرت انحصاری پیدا میکند
۴) رشد شدید هزینههای تولید داخلی
دستمزد، انرژی، قطعه، مالیات، هزینههای سربار تولید همه چند برابر شدهاند و قیمت نهایی خودرو را بالا بردهاند.
۵) شکاف تکنولوژی بین ایران و جهان :
دنیا بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ الکتریکی شده، اتوماسیون شده، ایمنتر شده، کاراتر شده.
اما در ایران حتی ۲۰ میلیارد هزینه کردهاند که چراغ ۲۰۷ تغییر کند!
مقایسه قیمت خودرو در سال ۱۳۹۴ vs ۱۴۰۴ (تحلیل واقعی)
سال ۱۳۹۴
با ۸۰۰–۱۲۰۰ میلیون تومان = قیمت ۲ دستگاه لکسوس، ۲ دستگاه بنز، ۲ دستگاه لندکروزر، ۲ دستگاه BMW X4
سال ۱۴۰۴
با ۸۰۰–۱۲۰۰ میلیون تومان = قیمت سورن، کوییک، ۲۰۷، دنا
یعنی:
قدرت خرید خودرو ۸ تا ۱۲ برابر سقوط کرده است. این سقوط تنها ناشی از تورم نیست، بلکه ترکیب تورم + انحصار + کاهش ارزش پول + نبود واردات است.
۱۰ سال آینده (۱۴۰۴ → ۱۴۱۴)، بر اساس روند اقتصادی ۲۰ سال اخیر ایران انجام میشود. و اگر شرایط اقتصادی بدون اصلاح اساسی ادامه پیدا کند:
خودروهای داخلی :
با فرض تورم میانگین سالانه ۳۰٪:
پژو ۲۰۷ :
۱.۳ میلیارد × ۱۳ معادل ۱۷ تا ۲۰ میلیارد
دنا :
۱.۱۴ میلیارد × ۱۲ معادل 14 تا ۱۶ میلیارد
کوییک :
۶۸۰ میلیون × ۱۳ معادل 9 تا ۱۰ میلیارد
از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ قدرت خرید خودرو ۱۰۰۰٪ کاهش داشته است. اگر روند تغییر نکند، در ۱۴۱۴ این اختلاف به ۲۰۰۰٪، قیمت خودروهای داخلی ۹ تا ۲۰ میلیارد و خودروهای خارجی بسته به سیاست واردات میتوانند ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان باشند.
بدون دیدگاه