بابک صحرایی، شاعر و سردبیر پیشین، در گفتگویی اختصاصی از تجربههای تلخ ممیزی و تشبیههای جنجالی درباره الناز شاکردوست و نیکی کریمی پرده برداشت؛ خاطرهای که شرمآور بودن آن را پنهان نمیکند.
بابک صحرایی در گفتگویی با اشاره به مشکلاتی که طی سالها در حوزه مواجهه با ممیزی تجربه کرده است، گفت: زمان زیادی که میتوانست صرف خلاقیت شود، به دلیل این مقابلهها از دست رفته است. وی در ادامه به خاطرهای از دوران فعالیت در عرصه روزنامهنگاری اشاره کرد.
صحرایی توضیح داد: زمانی که سردبیری و نشر مجلهای با عنوان «هفت نگاه» را بر عهده داشتم، در اولین شماره عکسی از الناز شاکردوست را برای روی جلد انتخاب کردم. دلیل این انتخاب، نمایش همزمان پنج یا شش فیلم از این بازیگر در آن دوره بود. این فیلمها تولیدات سالهای مختلفی بودند که بهطور همزمان اکران شده بودند. اما با این وجود، برداشتی عجیب از نحوه ایستادن الناز شاکردوست در عکسی که برای روی جلد قرار داده بودیم، شد. برخی سخنانی به من گفتند که واقعاً شرمآور بود و نمیتوانم آن را بازگو کنم.
او افزود: در شمارهای دیگر از مجله، عکسی از نیکی کریمی برای روی جلد انتخاب کردیم. این شماره به مناسبت نوروز تهیه شده بود، اما دقیقاً به خاطر ندارم که برای سال 89 بود، 90 یا شاید هم 91. در این شماره، علاوه بر نیکی کریمی، رامبد جوان و حامی را نیز دعوت کرده بودیم. عکسی که برای جلد انتخاب شد، در یک لوکیشن جذاب و با خودروی بنز کلاسیک مدل 1959 که به یکی از دوستان تعلق داشت، گرفته شده بود. نیکی کریمی با چتری در دست و لباس تابستانی جلو این خودرو ایستاده بود. به نظرم این عکس جلدِ خیلی زیبا و هنری بود.
وی اضافه کرد: مدتی پس از انتشار این شماره، اخطاری به ما ارسال شد و من را خواستند. علت را جویا شدم و گفتند: این استفاده ابزاری از چهره زن است! من واقعاً از این برداشت غافلگیر شدم و پرسیدم چرا چنین برداشتی شده است؟ آنها جملهای بیان کردند که بسیار توهینآمیز بود و ناراحتم کرد.
بابک صحرایی در ادامه بیان کرد: من به آنها گفتم چهره بازیگران زن روی سردر سینماها در ابعاد بسیار بزرگ به نمایش درمیآید و استفاده از تصاویر آنها در مجلات یا نشریات بهمراتب کمتر و بیآزارتر است. اما واکنشهایی که دریافت کردم، بیشتر توهینآمیز بود و ترجیح میدهم آن چه به من گفته شد را بازگو نکنم، چرا که بیان آنها شرمآور است.
بدون دیدگاه