هوش مصنوعی با بازآفرینی صدای ابراهیم تاتلیس به زبان چینی، تجربهای بینظیر و آرامشبخش را در فضای مجازی رقم زد که کاربران را شگفتزده کرده است.
شگفتی هوش مصنوعی در بازآفرینی چهرهها و خلق سکانسهای مجازی
فرایند ساخت و ایجاد سکانسهایی واقعی توسط فناوری هوش مصنوعی، تجربهای جذاب و پیچیده است. الگوریتمهای پیشرفته این تکنولوژی، با تحلیل هزاران تصویر از چهره و حرکات افراد، میتوانند بازسازیهایی واقعی و شگفتانگیز ارائه دهند. این فناوری که با نام “دیپفیک” (Deepfake) شناخته میشود، در کنار روشهای مدلسازی سهبعدی و تکنیکهای پیشرفته انیمیشنسازی، دسترسی به خلق سکانسهایی باورپذیر را ممکن میسازد.
اما جنجال بر سر این فناوری زمانی آغاز میشود که بحث توانایی هوش مصنوعی در بازسازی چهره افراد، بدون حضور فیزیکی آنها به میان میآید. این پدیده موضوعاتی چون مسائل حقوقی و اخلاقی گستردهای را به همراه دارد. با این وجود، هوش مصنوعی میتواند آیندهای نو را برای هنرمندان و سازندگان فیلم رقم بزند، فرصتی که به آنها اجازه میدهد داستانهای خود را با آزادی بیشتر و امکاناتی بینهایت روایت کنند.
نمایش نمونهای از یک سکانس خیالی تولیدی با هوش مصنوعی، تنها یکی از نشانههای پیشرفت این فناوری در صنعت فیلمسازی است. در آیندهای نزدیک، انتظار میرود که این تکنولوژی بتواند تمام مراحل تولید یک فیلم را تحت تأثیر قرار دهد، از نگارش فیلمنامه و طراحی شخصیتهای مجازی گرفته تا ایجاد جلوههای ویژه یا حتی ویرایش کامل فیلمها.
از جمله مزایای این تغییر، کاهش هزینهها و افزودن کیفیت به تولید فیلمهاست. این فناوری حتی میتواند بازیگران فقید را به روی پرده بازگرداند یا چهره شخصیتها را در لحظه تغییر دهد. با این حال، سوالاتی نظیر حفظ اصالت هنری، حقوق مالکیت آثار و جایگاه هنرمندان انسانی همچنان مطرح است و نیاز به بررسی دقیق دارد.
آیا روزی خواهد رسید که جایزه اسکار به یک کارگردان دیجیتال یا سیستم هوش مصنوعی تعلق بگیرد؟ یا اینکه انسان همچنان جایگاه خود را در رأس این صنعت حفظ خواهد کرد؟ پیشرفت فناوری همچنان در حال گشودن درهایی تازه به سوی سینمای دیجیتال است، اما چالشهایی که این پیشرفت همراه دارد، همچنان در سطحی جدی به بحث و بررسی نیازمند خواهند بود.
بدون دیدگاه