جواد عزتی بیشک از بهترین و حرفهای ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است که با بازی اخیر خود در سریال وحشی نشان داد که قابلیت بسیاری دارد.
جواد عزتی بیشک از بهترین و حرفهای ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است که با بازی اخیر خود در سریال وحشی نشان داد که قابلیت بسیاری دارد.
جواد عزتی در سال 1360 در شهر تهران دیده جهان گشود. او از یک خانواده معمولی بود و در هنرستان تحصیل کرد. بعد از هنرستان او به جای دانشگاه تصمیم گرفت به صورت تجربی بازیگری را فرا بگیرد. البته او بارها عنوان کرده است که از کودکی علاقه بسیار زیادی به جری لوییس بازیگر کمدی آمریکایی داشته است و همین مورد او را به سینما علاقهمند کرد.
به دلیل علاقه فراوان به دنیای هنر، جواد عزتی از سن 15 سالگی وارد تائتر شد. بعد از بازیهای درخشان در تئاتر او با کمک سعید آقاخانی به عروسک گردانی و صداپیشگی دعوت شد.

با کمک سعید آقاخانی، جواد عزتی موفق شد به تیم مهران مدیری در سریال باغ مظفر بپویندد. باغ مظفر نام یک مجموعه تلویزیونی کمدی به کارگردانی مهران مدیری است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان ۱۳۸۵ در قالب ۴۰ قسمت ۳۰ الی ۶۰ دقیقهای از شبکه سه پخش شد. پخش این مجموعه تلویزیونی از ۱۳ آذرماه سال ۱۳۸۵ از شبکهٔ سه سیما آغاز شد و اواخر دی ماه همان سال (قبل از آغاز ماه محرم) به پایان رسید. این سریال روایتگر داستان مردی به نام مظفر خان زرگنده است که خان یک محله به نام قلهک تهران است و به همراه دو فرزندش و به همراه پسرعمویش منصور خان زندگی میکند.

بیشک قهوه تلخ مهران مدیری جزو درخشانترین کمدیهای تاریخ سینمای ایران است. ایشان که با دقت و وسواس بسیاری به انتخاب بازیگر مشغول بودند، جواد عزتی را برای یکی از نقشهای اصلی خود انتخاب کردند. مهران مدیری که سریالهای موفق، همچون پاورچین، نقطهچین، شبهای برره، باغ مظفر و مرد هزارچهره و جایزه بزرگ را در کارنامهٔ خود جای داده؛ به گفتهٔ خود، در این مجموعهٔ تاریخی بهترین آثار خود را به نمایش گذاشته است.
این سریال بهصورتِ هفتگی، از ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ توزیع شد و در قالب سه سیدی (که هر سیدی حاوی یک قسمت میباشد) یا در قالب یک دیویدی منتشر میشد؛ و در ۳۴ مجموعه که شامل ۱۰۲ قسمت میباشد، پخش شد و تنها دو مجموعه که حاوی شش قسمت پایانی این سریال میباشد، به دلایل نامعلومی ساخته نشد.
در دهه ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۰، جواد عزتی با حضور در سریالهای تلویزیونی مختلفی از جمله کمربندها را ببندیم، بیمقدمه، باغ مظفر، گنج مظفر، مرد هزارچهره، قرارگاه مسکونی، مثل هیچکس، لطفاً دور نزنیم، چاردیواری، سه دونگ، سه دونگ، قهوه تلخ و دست بالای دست به یکی از چهرههای محبوب کمدی تبدیل شد. نقش «بابا اتی» در سریال قهوه تلخ از او یک شخصیت محبوب و دوستداشتنی ساخت.
فرشتهها با هم میآیند یکی از درخشانترین و متفاوتترین آثار جواد عزتی بود که بازی او مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. فرشتهها با هم میآیند فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیهکنندگی منوچهر محمدی محصول سال ۱۳۹۲ است.
این فیلم داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری میکنند که صاحب سه فرزند همزمان میشوند.

در میانههای دهه ۱۴۰۰، نام جواد عزتی به عنوان یکی از بازیگران موفق سینما و تلویزیون تثبیت شد و با حضور در فیلمهایی همچون اکسیدان، ماجرای نیمروز، آینه بغل، هزارپا، تنگه ابوقریب و لاتاری به یکی از پرکارترین و موفقترین بازیگران تبدیل شد. او با حضور در سریال دردسرهای عظیم با شخصیت «لطیف» نیز به یکی از چهرههای ماندگار تلویزیونی تبدیل شد که برای بهترین بازیگر مرد تلویزیونی در پانزدهمین جشن حافظ نامزد دریافت جایزه شد. با استقبال بینندگان از این سریال، فصل دوم آن نیز ساخته و پخش شد.
عزتی در سال ۱۴۰۲ فیلم کمدی تمساح خونی را کارگردانی کرد. این فیلم در چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شد. عزتی در نهایت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان بخش نگاه نو جشنواره را دریافت کرد.

زخم کاری جزو آن دسته از آثاری بود که به معروفیت هرچه بیشتر جواد عزتی کمک کرد. زخم کاری یک مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام جنایی به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فصل اول آن بر پایهٔ رمان بیست زخم کاری نوشتهٔ محمود حسینیزاد و نمایشنامهٔ مکبث نوشتهٔ ویلیام شکسپیر برای سرویس پخش فیلیمو ساخته شده است. فصل دوم این سریال با نگاهی به نمایشنامهٔ هملت نوشتهٔ ویلیام شکسپیر و طراحی قصه مهدویان نوشته شده است. فیلمبرداری فصل نخست از اسفند ۱۳۹۹ آغاز گردید و تا تیر ۱۴۰۰ بهطول انجامید.
مالک مرد جوانی از طبقه پایین است که بهواسطه همکاری با حاج عمو، رشد کرده و ثروتی بهم زده؛ اما آنچه پدرش در گذشته بوده، همچنین دوران بینصیب بودنش از ثروت، مانند آینه عبرت مدام پیش چشمش کشیده میشود. تمام این وقایع، به علاوه تحریکهای همسرش سمیرا، دست به دست هم میدهند تا مالک برای رسیدن به خواستههایش، دست به طغیان بزند.

هیچ شک و تردیدی نیست که سریال وحشی بهترین بازی جواد عزتی را رقم زد. وحشی یک مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام جنایی به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی است. این مجموعه اقتباسی از زندگی علی اشرف پروانه، زندانی زندان رجاییشهر، است. بازیگران اصلی این مجموعه جواد عزتی و نگار جواهریان هستند.
سریال «وحشی» داستان جوانی به نام داوود اشرف را روایت میکند که به طور ناخواسته مرتکب قتل شده و به زندان میافتد. این حادثه مسیر زندگی او را تغییر داده و او را به دنیای تاریک و خشونت سوق میدهد.

جواد عزتی، بازیگر ایرانی، در سال ۱۳۸۵ با مهلقا باقری، بازیگر و کارگردان تئاتر، ازدواج کرده است. این زوج در دانشگاه سوره و طی همکاری در یک پروژه تئاتری که مهلقا باقری کارگردانی آن را برعهده داشت، با یکدیگر آشنا شدند و این آشنایی به ازدواج منجر شد. مهلقا باقری متولد سال ۱۳۵۶ است و حدود ۴ سال از جواد عزتی بزرگتر است. آنها در چندین پروژه مشترک از جمله سریالهای «باغ مظفر»، «قهوه تلخ»، «دردسرهای عظیم» و فیلم «آینه بغل» همبازی بودهاند.
درباره فرزندان، شایعاتی در فضای مجازی درباره داشتن فرزند توسط جواد عزتی و مهلقا باقری منتشر شده، اما این شایعات تأیید نشدهاند. جواد عزتی در برنامه «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی اعلام کرد که قرار است صاحب فرزندی شوند، اما تاکنون اطلاعات رسمی یا عکسی از فرزند آنها در رسانهها منتشر نشده است.
شایعات مربوط به ازدواجهای قبلی یا همسر اول و دوم جواد عزتی نیز صحت ندارند و او تنها با مهلقا باقری ازدواج کرده است. این زوج بهعنوان یکی از زوجهای کمحاشیه و صمیمی دنیای هنر ایران شناخته میشوند و زندگی شخصی خود را عمدتاً از حاشیهها دور نگه داشتهاند.
من هر نقشی که می خواهم بازی کنم اول برایم مهم این است که مردم دوستش داشته باشند، چه منفی و چه مثبت. ملاکم فقط خنده نیست، کاراکتر باید دوست داشتنی باشد و این چیزی است که فیلمسازهای بزرگ خوب بلدند در فیلمنامه اعمال کنند. یعنی حتی اگر نقش منفی یا حتی آدمکش یا حتی کمدین باشد، هر چیزی در هر موقعیت است. اول دوست داشتنی است، بعد شما می پردازید به اینکه منفی است یا مثبت و… من سعی می کنم کاراکترهایی که قرار است نقش آنها را بازی کنم اول دوست داشتنی باشند.
هر بازیگری اگر بخشی از خودش را به کار نگیرد، اصلا بازی نمی کند. بنابراین یک بخشی از خودش و تجربیاتش را به کار می گیرد. اینکه چقدر خودم هستم، بستگی به کاراکتر دارد، چون کاراکتر با کاراکتر فرق می کند. اینکه من بگویم در کلاشینکف یا در بابا آتی چقدر خودم بوده ام، خیلی درست نیست. هر بازیگری یک بخشی از خودش را به کاراکتر می دهد تا آن را به نمایش بگذارد. ولی در کاراکترهای مختلف درصد آن فرق می کند.
یک دوست یک حرفی به من زد که خیلی به من چسبید. البته ممکن است خودستایی باشد، ولی می گویم. به من گفت تو هر نقشی بازی کرده ای گفتند از این به بعد برای این نقش فقط جواد عزتی؛ پیرمرد بازی کردم گفتند از این به بعد فقط پیرمرد بازی کند. روحانی بازی کردم همین طور. کمدی رئالیستی بازی کردم همین طور. من اصلا به این چیزی که شما می گویید منفی نگاه نمی کنم و به نظرم اتفاق خوبی است. اینکه اگر پیرمرد بازی کردم دوباره از من خواستند بازی کنم یا اگر روحانی بازی کردم باز این اتفاق بیفتد.
عزتی در پاسخ به سوال «آیا تجربه شغلی غیرمرتبط با بازیگری را هم دارد؟» گفت: بسیار زیاد! از از پخش کارت های تبلیغاتی و مسافرکشی تا راه انداختن لباس فروشی و ساندویچفروشی. زمانی که مسافرکشی می کردم، بازیگر شناختهشده ای بودم و برای اینکه شناسایی نشوم، سعی می کردم با شال و کلاه چهره خود را بپوشانم. این کار را صرفاً به دلیل مشکلات مالی انجام نمی دادم، بلکه از انجام کار برای داشتن معاش روزانه لذت می بردم و هنوز هم این شکل از امرار معاش را دوست دارم.پدرم با دنیای سینما و تیاتر آشنا نبود و فکر میکرد بازیگری درآمدزا نیست. به همین دلیل صبح های زود قبل از رفتن سر تمرین تیاتر، به پخش کارت های تبلیغاتی میپرداختم و شبها پول آن را به عنوان درآمد خود به پدرم نشان میدادم تا خیال او را آسوده کنم.
ما در سری اول پتانسیل کمدی را داشتیم. در نگاه اول طراحی هویت قصه به شما میگوید ما چقدر قرار است به سمت یک کار کمدی برویم. در فصل اول اتفاقات رخ داده همراه با پتانسیل کمدی بود.

معتقدم وظیفه بازیگر در وهله اول این است که قصهای را که کارگردان روایت میکند، درست اجرا کند. بازیگر حتی اگر یک جمله اضافه بگوید که تماشاگر از قصه فاصله بگیرد، به نظرم بدترین کار ممکن را انجام داده است. در فصل دوم تعداد بازیگران اصلی بیشتر شد و ما اینجا تنوع قصه داشتیم و باید این توازن میان چند قصه حفظ میشد. ما در فصل اول قصههای کمدیمان بیشتر بود، ولی در این فصل از سریال فضای جدی و کمدیمان متوازن با هم پیش میرود. حالا نمیدانم این خوب است یا خیر!
نویسندههای ما باید از تنبلی دست بکشند. نباید منتظر این باشند که یک نفر هست که قصه و دیالوگها را سر صحنه درست کند، حالا آن یک نفر میتواند تهیهکننده باشد، کارگردان باشد یا بازیگر، قبول که بحث مالی در کار نویسنده موثر است، ولی خود نویسنده باید از تنبلی دست بکشند تا بتوانیم قصه جذابی خلق کنیم. به جای اینکه بگوییم فلانی را بیاوریم تا جلوی دوربین کار را پیش ببرد.

جواد عزتی یکی از بازیگران برجسته و محبوب سینمای ایران است که تأثیر زیادی بر این صنعت داشته است. اهمیت و تأثیر او را میتوان در چند جنبه زیر بررسی کرد:
1. تنوع نقشها: عزتی با توانایی بالا در بازیگری، توانسته است در انواع ژانرها از جمله کمدی، درام و اجتماعی نقشآفرینی کند. این تنوع باعث شده تا او به عنوان یک بازیگر چند بعدی شناخته شود و مخاطبان مختلفی را جذب کند.
2. محبوبیت و ارتباط با مخاطب: جواد عزتی با شخصیتهای جذاب و قابل ارتباطی که ایفا کرده، توانسته است ارتباط نزدیکی با مخاطبان برقرار کند. این ارتباط باعث شده تا او به یکی از چهرههای محبوب سینما تبدیل شود.
3. تأثیر بر کمدی ایرانی: عزتی به ویژه در کمدیهای ایرانی جایگاه ویژهای دارد و با بازی در آثار موفق کمدی، به رشد و توسعه این ژانر کمک کرده است. او توانسته است با طنز خود، موضوعات اجتماعی و فرهنگی را به شیوهای جذاب به تصویر بکشد.
4. نقش در معرفی استعدادهای جدید: جواد عزتی به عنوان یک بازیگر مطرح، در پروژههای مختلف به همکاری با کارگردانان جوان و استعدادهای نوظهور پرداخته است. این همکاریها میتواند به معرفی و رشد نسل جدیدی از هنرمندان کمک کند.
5. جوایز و افتخارات: عزتی با کسب جوایز متعدد در جشنوارههای داخلی و بینالمللی، نشان داده است که تواناییهای او در سطح بالایی قرار دارد و این موفقیتها به اعتبار سینمای ایران افزوده است.
به طور کلی، جواد عزتی نه تنها به عنوان یک بازیگر موفق بلکه به عنوان یک نماد فرهنگی در سینمای ایران شناخته میشود که تأثیرات مثبت زیادی بر این صنعت گذاشته است.
بدون دیدگاه