مصطفى زمانى بازیگر مطرح کشورمان اهل فریدون کنار مازندران بوده و 44 سال سن دارد او فوق لیسانس مدیریت تکنولوژى داشته و از سال ١٣٨٣ تا به حال در عرصه بازیگرى فعالیت مى کند او را با نقش یوزارسیف یا یوسف پیامبر می شناسند.
مصطفى زمانى در ٣٠ خرداد 1361 در شهر فریدون کنار استان مازندران به دنیا آمده است و در حال حاضر 43 سال سن دارد. او در رشته مدیریت تکنولوژى تحصیل کرده و مدرک خود راتا مقطع فوق لیسانس اخذ نموده است سپس براى ادامه تحصیلاتش راهى تهران شد و بعد از آن به بازیگرى علاقه پیدا کرد.
درسال ١٣٨٧ براى بازى در نقش یوسف پیامبر تست داد و به خاطر چهره زیبایش براى بازى پذیرفته شد.
سریال تلویزیونى یوسف پیامبر بر اساس زندگینامه یوسف بر طبق روایات قرآن و منابع اسلامى توسط فرج اللّٰه سلحشور در 45 قسمت نویسندگى وکارگر دانى شد.
مصطفى زمانى با حضور در سریال یوسف پیامبر به اوج شهرت دست پیدا کرد، ولى بعداز مدت ها با ایفاى نقش در سریال شهرزاد سبب شد که شهرتش دوچندان شود. شهرزاد سریال نمایش خانگى که درسه فصل پخش شد.
مصطفى زمانى مى گوید به خاطر اینکه پیش از این با حسن فتحى کارگردان این سریال در فیلم کیفر همکارى به عمل آورده است از او شناخت کافى داشته است پس خیلى راحت قبول کرده که در این سریال به ایفاى نقش بپردازد.
اغلب به فیلمنامه و نقش خود وفادار بوده و باتکیه بر کمک هاى کارگردان شروع به کار کرده است چرا که آقاى حسن فتحى خودش بسیار اهل ادبیات شعر مى باشد و شناخت کافى از اشخاصى مثل فرهاد و مشکلات آنها را دارد.
در سال ١٣٩١ آقاى زمانى در فیلم قصه عشق پدرم حضور پیدا کرد. قصه عشق پدرم یکى از آثارى است که توسط محمدرضا ورزى در سال ٩١ کارگردانى شد. این فیلم بعد از ٩ سال تولید در مرداد ماه سال 1400 اکران شد.
مصطفى زمانى براى حضور در این فیلم توانست جایزه نقش مکمل مرد را به ارمغان آورد. این فیلم درباره زندگى یک پدر که مدتها به انتظار برگشت پسرش از جبهه است و بسیار به دفتر معراج مى رود. با اینکه فرزندان و اطرافیان تلاش مى کنند که او را قانع کنند که دیگر پسرش برنمى گردد و او شهید شده است، ولى او نمى خواهد این را قبول کند و هنوز امیدوار است.
مصطفى زمانى مجرد است و اخبار ازدواج او دروغى بیش نیست.
مصطفى زمانى در مورد ازدواج بیان کرده شایعات بسیار شنیده است ولى جالب تر از همه اینها اینکه بیان کردند ازدواج نموده است. بسیار بامزه است. او مى گوید دوست دارم آن کسى که این خبر را پخش کرده ببینم. ازدواج به تصمیم نیست، به یکباره در آن مى افتى، هر وقت که شد مى پریم.
مصطفى زمانى تا به حال چند مرتبه در آثار کمدى حضور پیدا کرده ولى اغلب نقش هاى وى کمدى نبوده اند. وى در مورد این موضوع بیان کرده : نقش کمدى خیر، ولى موقعیت کمدى خوب، بله.
نقش کمدى بستگى به آن دارد که چه نقشى باشد. چیزى که طنز در آن باشد مى پسندد. در کل علاقه بسیار دارد اما نقشى که خوشمزه باشد را متوجه نمى شود، چرا که در آن صورت بایستى بر طبق خوشمزگى هایى که مردم به آن علاقمند هستند، پیش برود. در غیر این صورت ساختار آنها با یکدیگر همخوانی ندارد.
مصطفى زمانى در ادامه بیان کرده در شرایط عجیب تاکنون گیر نکرده، ولى یک مرتبه رفته و پرتقال بدزدد. یادش مى آید که فرار کرده و از دیوار پریده است. خوب یادش نیست که پرتقال بوده یا گردو، یا چیز دیگر.
در دوران بچگى وقتى که بسیار بچه بوده. بله، حالا یادش مى افتد بستنى بوده، بستنى از مغازه مادربزرگ دزدیده تقریباً 4 یا 5 ساله بوده و در شهرستان ساکن بوده اند. صاحب مغازه آن طرف بوده و بستنى ها طرف دیگر. او و پسرخاله هایش هوس بستنى کیلویى کرده بودند به یکباره پریدند وآن را برداشتند و گریختند. سپس مادرش آمده و آنها هم خیلى سریع فرار کردند. اما کتک بسیار بدى خورده است.
براى مثال اگر دریک جزیره گیر کند یا او را به آنجا بفرستند، ابتدا یک موبایل مى برد که اینترنت آن فعال باشد.
دوم چند کتاب باخود مى برد که نمى گوید چه کتاب هایى تا دستش رو نشود، اما در واقع رمان هایى که انسان محور باشد. یک اسلحه مى برد که در برابر حیوانات از خود دفاع کند و یا اگر ببیند خود از باقى حیوانات وحشى تر شده خود را بزند. سه نفر باشى و اکنون دو تا آدم تصمیم مى گیرد زن داشته باشد که با خود ببرد و در آخر هم یک دوست بسیار عزیز را باخود مى برد که بعد از بلاهایى که خانومش بر سرش مى آورد با وى به درد دل بنشیند. اینطور خیلى هم خوش مى گذرد.
مصطفى زمانى علاقه بسیار به فضاى واقعى دارد و جدیداً در این فضا حضور بیدا کرده است. آن هم به خاطر اصرارهاى بسیار که حق دارند. او نیز در این فضا حضور پیدا کرده البته هر چند روز از آدم یک عکس بسیار ویژه درخواست مى کنند و از نظر او زندگى اش آنقدر هم ویژه نیست. وى در ادامه مى گوید به هیج عنوان درک نمى کنم این دنیایى راکه انسان ها از خود عکس مى گیرند. او به اجبار عکس مى گیرد. هنکامى که از خودش عکس مى کیرد خیلى براى او بامزه است، جرا که همواره یکى در مغزش مى گوید که انسان مگر از خودش عکس مى گیرد؟ او نمى داند که این یک عادت است اینکه بگوید خوب یا بد مى باشد.
سینما این فرصت را برایش ایجاد مى کرد تا نقش ها را در مضمون هاى گوناگون بازى کند و حضورش دقیق تر و قابل انتقاد شود. تصمیم داشته هیجان زده عمل نکند و با تعریف یک انتقادگر از بازى او خیلى زود خود را نبازد و راه انتخاب هایش را به آن سو جلو ببرد. تلاش کرده اغلب روى بازى هایش کار کند تا درک بیشترى از نقش داشته باشد. کاملا نقشهایش را بلد بوده ولى به خاطر اینکه در سینما تجربه نداشته در اجرایش به مشکل برمى خورده و بایستى آن را قوى تر مى کرد.
هنکامى که از مصطفى زمانى در مورد معیارهاى انتخاب نقش خود سوال شد، جواب داد: ابتدا فیلمنامه، فیلمنامه اى که قصه کاملى داشته باشد و براى بیننده قابل درک باشد. سپس نقش و اینکه دیالوگ ها مهم است. نقش هایى راکه دیالوگ هاى محاوره اى دارند، نمى پذیرد. کلمات دیالوگ برایش اهمیت دارد. حرفى که از دهن بیننده در مى آید نیز بار عاطفى و حس گوینده را به طرف مى رساند و همچنین ملاکى براى سنجش میزان عقل و فهم وى مى باشد.
در آثار و مجموعه هاى تلویزیونى بیشتر دیالوگ ها براى آن نقش نیست و اغلب براى آن مى باشد که گره و ابهامى از داستان باز شود وبه شکلى توضیح داستان است نه نقش.
مصطفى زمانى مى گوید بازیگرى بازنشستگى ندارد. بازنشستگى در این حرفه زمانى رخ مى دهد که شما مشکلى علاوه بر بازیگرى داشته باشید. وقتى که تاثیر گذارى خود را از دست مى دهید وبراى حفظ بتى که از خود درست کرده اید در عرصه هاى دیگر وارد مى شوید و به خاطر نیت درستى که نداشته اید فاصله مى گیرید. این امید را دارد تا آن روزى که عمرش کفاف دهد از حضور در این عرصه لذت خواهد برد، چرا که شخصى اخلاق گرایى مى باشد وبراى او این مهم است که اطرافیانش اذیت نشوند. اما در هر حال بسیار شخص مفیدى نیست که کلاً ناراحت نشوند، به این معنا مى تواند خود را به خاطر اطرافیان سانسور کند و نه مى تواند از چیزى که آنان را ناراحت کند راحت عبور کند.
هنر پیشگى کمک مى کند مقابل دوربین آنچه فکر مى کنید باشى بدون اینکه به معذوریت هاى اخلاقى دچار شوید.
یکى از از بهترین فعالیت هاى مصطفى زمانى که خیلى معروف شد بازى در فیلم بدون قرار قبلى مى باشد. این فیلم را بهروز شعیبى کارگردانى کرده و تهیه کنندگى آن را هم محمود بابایى در سال 1400 بر عهده داشته است. فیلم بدون قرار قبلى ششمین فیلم بلند آقاى شعیبى در عرصه کارگر دانى است که نویسندگى آن را فرهاد توحیدى و مهدى ترابى بر گرفته از قصه هاى مصطفى مستور به نگارش به درآمده است. در این فیلم هنرمندانى چون: پگاه آهنگرانى، مصطفى زمانى، الهام کردا، حامد ترابى، رضا صابرى، امیر میرى، محمد کیانى، عرفان ابراهیمى و صابر ابر به هنرنمایى پرداخته اند.
مصطفی زمانی یکی از هنرمندان معروف سینمای ایران که از مهارت بسیار بالایی برخوردار است. وی با ایفای نقش در آثار و مجموعه های تلویزیونی معتدد به خصوص در نقش های به یاد ماندنی موفق شد جایگاهش را در میان مخاطبین به تثبیت برساند. در کل مصطفی زمانی با مهارت بسیار تنوع نقش ها و تاثیرگذاری بر موضوع های اجتماعی نقش بسزایی در پیشرفت و تحول سینمای ایران را داشته است.
بدون دیدگاه