کیرا نایتلی درباره احتمال بازگشت خود در فیلم Pirates of the Caribbean 6 توضیحاتی ارائه داد.

نایتلی که در میان طرفداران این فرنچایز به خاطر نقش‌آفرینی در قالب شخصیت الیزابت سوان شناخته می‌شود، در سه‌گانه اصلی در کنار اورلاندو بلوم و جانی دپ ایفای نقش کرد و پس از آن از مجموعه فاصله گرفت، جز یک حضور کوتاه و گذرا.

بیرون از دنیای Pirates، این بازیگر دو بار نامزد جایزه اسکار شده و با آثاری همچون Pride & Prejudice و Atonement جایگاهی تحسین‌شده برای خود ساخته است.

نایتلی در گفت‌وگویی با برنامه Entertainment Tonight، به شایعات پیرامون بازگشت احتمالی خود به فرنچایز Pirates of the Caribbean واکنش نشان داد. او در جریان تبلیغ جدیدترین فیلم خود با عنوان The Woman in Cabin 10، هنگامی که درباره احتمال بازگشت اعضای اصلی سوال شد، این موضوع را رد کرد. او گفت:

نه، هیچ صحبتی انجام نشده است.

زمانی که از او سؤال شد دوست دارد آینده شخصیتش در چه مسیری پیش برود، نایتلی اعتراف کرد که به یاد نمی‌آورد سرنوشت الیزابت در پایان فیلم‌های Pirates of the Caribbean چه بوده است. او گفت:

شخصیت من؟ در Pirates؟ چه بر سرش آمد؟ واقعاً به خاطر ندارم چه اتفاقی افتاد. بنابراین مطمئن نیستم بعد از آن باید به کجا برود. او باید دزد دریایی شود، درست است؟

اظهارات نایتلی مبنی بر رد بازگشتش به Pirates of the Caribbean 6، مسیر بحث پیرامون ریبوت فرنچایز را تغییر می‌دهد. سال‌هاست که این فرنچایز درگیر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال حضور شخصیت‌های قدیمی برای احیای مجموعه بوده است. اما سخنان نایتلی تمرکز را از روی حضورهای نوستالژیک به سوی چالش اصلی‌تر یعنی خلق داستانی تازه برای قسمت بعدی سوق می‌دهد.

این فرنچایز همواره بر پایه ماجراجویی‌های جک اسپارو و داستان میان ویل ترنر و الیزابت سوان شکل گرفته بود، اما آن روایت‌ها به پایان طبیعی خود رسیدند. دو فیلم آخر یعنی On Stranger Tides و Dead Men Tell No Tales به ترتیب ۱ میلیارد دلار و ۷۹۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشتند، با این حال بازخوردهای ضعیفی دریافت کردند و منتقدان از پیچیدگی بیش از حد داستان و کمبود نوآوری انتقاد کردند.

یکی از مسیرهایی که فرنچایز می‌تواند برای آینده برگزیند، معرفی یک گروه کاملاً تازه از دزدان دریایی یا گسترش اسطوره‌شناسی دریاها فراتر از آن چیزی است که تاکنون بررسی شده است. مجموعه Pirates می‌تواند بیشتر به جنبه‌های تاریک‌تر افسانه‌های دزدان دریایی، عناصر ماورایی یا حتی بسترهای فرهنگی متفاوتی بپردازد که افسانه‌های جدیدی را برجسته می‌سازند.

بازآفرینی فرنچایز می‌تواند به تماشاگران یادآوری کند که دنیای Pirates of the Caribbean محدود به ماجراجویی‌های جک اسپارو نیست. با انتخاب نوآوری به جای تکرار، قسمت ششم این مجموعه می‌تواند نشان دهد که همچنان در منظومه بلاک‌باسترهای امروز جایگاه دارد. فرنچایزهایی که در بازآفرینی موفق بوده‌اند نشان داده‌اند که رها کردن نوستالژی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

اظهارات نایتلی بار دیگر بر عدم قطعیت پیرامون آینده فرنچایز Pirates of the Caribbean تأکید می‌کند. هرچند نقش او در قالب الیزابت سوان همچنان جایگاهی نمادین دارد، روشن است که او دیگر به این مجموعه تعلق ندارد. اکنون که دیزنی به دنبال راهی تازه برای ادامه مسیر است، صرفاً تکیه بر نوستالژی نمی‌تواند تماشاگران را راضی نگه دارد و همزمان مخاطبان جدید را جذب کند.

دو فیلم پایانی نشان دادند که فروش بالا در گیشه نمی‌تواند ضعف بازخوردهای انتقادی را جبران کند. بنابراین برای موفقیت Pirates of the Caribbean 6، فرنچایز ناگزیر است دگرگون شود، چه از طریق معرفی شخصیت‌های تازه، چه با داستان‌پردازی خلاقانه یا حتی بازسازی کامل هویت مجموعه.